Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba broadcast probleem  (gelezen 1343 keer)

Offline yokke

  • Lid
Samba broadcast probleem
« Gepost op: 2010/08/27, 10:29:15 »
Beste

alle cijfers die ik hier noem zijn van een netwerk dat volledig niet gebruikt word

Ik heb sinds enige tijd een Ubuntu server draaien bij mij thuis. Er draaien allerlei protocollen op zoals samba, vnstat, cacti, dhcp, dns enz.
Nu in de statistieken die ik van mijn cisco switch via cacti kreeg bleek dat er een continu verbruik op mijn server was van 100 kbps in en 100 kbps out.

Daarop ben ik gaan zien wat deze trafiek kon genereren en protocol per protocol gaan afsluiten.

Toen ik de samba stop zette was mijn trafiek (die ik toen aan het volgen was via vnstat) van 100kbps naar 0.03 kbps.

Mijn vraag is dan ook hoe ik samba kan stoppen van zoveel trafiek te maken als er geen gebruikers op zitten.

per uur verbruikt de server zo 500 MB voor niets te doen. en dit belast het netwerk natuurlijk extra.

Graag jullie hulp.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 09:33:38 door yokke »
www.linux-answered.com
Remember, when using Linux, you're the one in control

Offline yokke

  • Lid
Re: Samba probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/27, 12:19:48 »
Dus misschien dat er wel iets van bij te stellen....maar ik zou er niet zomaar van uit gaan dat het dan echt stil word.

Nuja als ik het smb protocol uitzet zie je meteen dat het veel rustiger is op het netwerk. Nu opzich is het geen probleem dat er zoveel traffic is want er staat cisco materiaal tussen.

Ik vroeg me enkel af waarom dit nodig is. De server werkt momenteel helaas maar met 100mbit, en dient ook om streaming media aan te leveren. Ik zie dus liefst zo weinig mogelijk bandbreedte verloren gaan aan nutteloze broadcasts.
www.linux-answered.com
Remember, when using Linux, you're the one in control

Offline ruujan

  • Lid
Re: Samba probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/27, 20:14:26 »
Normaal adverteren smb clients zich met broadcasting. Daar ontstaat inderdaad veel dataverkeer door. De oplossing is volgens mij om wins te activeren. Dan meldt ieder station zich bij het opstarten aan bij die wins-server en ben je ineens van die broadcasts af.

Offline yokke

  • Lid
Re: Samba probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/28, 09:32:51 »
Oke is eventjes proberen
www.linux-answered.com
Remember, when using Linux, you're the one in control

Offline yokke

  • Lid
Re: Samba broadcast probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/28, 10:17:13 »
Helaas maar het werkt niet.

Als ik poort 137 & 138 blok daalt het verkeer van 100kbps naar 0.03

(als de server niet belast word natuurlijk)
www.linux-answered.com
Remember, when using Linux, you're the one in control

Offline ruujan

  • Lid
Re: Samba broadcast probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/28, 20:56:02 »
Je moet dan ook wel aangeven in de DHCP waar de WINS-server zit.