Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Flash plugin.  (gelezen 2175 keer)

Flash plugin.
« Gepost op: 2008/02/14, 03:19:43 »
Sinds Adobe hun flashplayer heeft geupdate werkt mijn flashplugin niet meer. Ik ben er al een tijdje mee bezig, dus het kan zijn dat er een oud bestandje in de weg zit dat ik kan niet meer vinden. Herinstallatie helpt niet, ook niet als het rechtstreeks van de Adobe site komt. Als ik in Firefox een pagina met veel flash open, dan trekt mijn scherm grijs weg en gaat vastzitten. Soms gaat het over, soms niet, waarna ik de computer geforceerd moet sluiten en herstarten. Ubuntu beweert dat het probleem met een update is hersteld, maar ik merk er weinig van. Mocht er een of meerdere oude downloads in de weg zitten, hoe ruim ik die op en hoe kom ik aan de juiste plugin, danwel hoe kom ik alsnog aan die update?

Flash plugin.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/14, 09:36:28 »
Heb je toevallig nog andere swf player(s) geinstalleerd?

Ik had er laatst meerdere geinstalleerd en firefox had dus meerdere flash-plugins door elkaar werken en dat ging niet goed samen

Flash van adobe is het beste vind ik
Zo maar wat willekeurig artwork:
http://www.chaukar.deviantart.com

Ecchi Anime, Manga and Otakuism:
http://www.animeonsen.com

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Flash plugin.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/14, 13:20:06 »
Je moet in synaptic het pakket flashplugin-nonfree opzoeken en opnieuw installeren. Als het goed is lukt het dan wel.
Druk tijdens het installeren wel op het driehoekje, zodat je de terminaluitvoer kan zien. Daar komen de foutmeldingen in beeld als die er zijn.

Flash plugin.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/14, 18:30:17 »
Nogmaals via synaptics de flashplugin verwijderd, de computer herstart en de flashplugin weer geïnstalleerd. Ik heb op het driehoekje gedrukt, zodat ik alles zien kon. Geen foutmeldingen. Toch doet mijn flashplayer het nog steeds niet. Ik kan wel huilen.
Omdat ik Thunderbird gebruik, heb ik Evolution niet geïnstalleerd. Zou het hier aan kunnen liggen?
Of misschien mist mijn flashplayer iets anders waardoor hij niet kan werken?
Ik heb mijn Ubuntu 7.10 systeem geïnstalleerd van een door Canonical opgestuurde CD-rom. Deze was foutloos.
Kortom, zou ik aanvullend nog iets moeten installeren?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Flash plugin.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/14, 18:50:56 »
Zoek eens in synaptic op "gnash". Heb je een pakket waar dat in voorkomt geïnstalleerd? Zo ja verwijderen.

Wat zie je in het scherm als je in de terminal het volgende commando uitvoert?
sudo apt-get install --reinstall flashplugin-nonfree

Flash plugin.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/14, 21:23:19 »
Dat was het. Ik heb de Gnash movieplayer verwijderd en toen deed de flashplayer het weer. Wat is het leven toch simpel als je alle knoppen weet te vinden. Hoe worden de bestanden nu afgespeeld waar de Gnashplayer voor bedoeld was?
Overigens stootte ik zojuist op een nieuw probleem. Na elke zoveel keer opstarten verschijnt er bij het opstarten een zwart scherm. Het systeem herstelt zichzelf en geeft in een lange lijst weer waar het mee bezig is. Alles vloog lang me heen, maar ik zag ook een rode FAIL langsschieten. Hoe spoor ik deze FAIL op en hoe repareer ik dat?
Toen ik in het terminalvenster het commando invoerde dat je opgaf, kreeg ik het volgende terug:
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11 Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
Er is dus toch nog iets.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Flash plugin.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/14, 21:49:37 »
Die laatste foutmelding komt omdat je synaptic nog open had staan denk ik. Geen probleem dus :)
Over je opstartprobleem kan ik niet zoveel zeggen zonder de exacte foutmelding.

Je kan kijken of er in de bestanden in /var/log foutmeldingen staan, maar dan moet je zoeken, en weten wat je zoekt.
Als je de foutmelding hier plaatst is het makkelijker zoeken.

Flash plugin.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/14, 21:56:45 »
Beste Johan,
Kan de Gnash movieplayer zonder meer gemist worden? Ik heb ook de Totemplayer geïnstalleerd, maar heb daar nooit last van gehad.

Ik zou de foutmelding graag plaatsen, maar wil je me a.u.b. naar de juiste plaats geleiden? Dan zal ik het kopiëren en plaatsen. Ik ben nog niet zo handig met Ubuntu.

Flash plugin.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/15, 01:21:21 »
Ik had nog beloofd de inhoud van het terminalvenster weer te geven na het intikken van het hierboven opgegeven commando.
Hier is het:

herman@herman-Athec:~$ sudo apt-get install --reinstall flashplugin-nonfree
[sudo] password for herman:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Reading state information... Klaar
De volgende pakketten werden automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  libxine1-x libxine1-misc-plugins libxcb-xv0 libxcb1 libxine1-ffmpeg
  libxcb-shape0 libxine1-gnome libxine1-plugins libxvmc1 libpulse0 libxcb-shm0
  libxine1-console libxine1
Gebruik 'apt-get autoremove' om ze te verwijderen.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 1 opnieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Er moeten 0B/18,2kB aan archieven opgehaald worden.
Na het uitpakken zal er 0B extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan [J/n]? jJ
Voorconfigureren van pakketten...
(Database inlezen ... 105228 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
Voorbereiden om flashplugin-nonfree 9.0.48.0.2+really0ubuntu12.2 te vervangen (door .../flashplugin-nonfree_9.0.48.0.2+really0ubuntu12.2_i386.deb) ...
Uitpakken van vervangende flashplugin-nonfree ...
Instellen van flashplugin-nonfree (9.0.48.0.2+really0ubuntu12.2) ...
Installing from local file /var/cache/flashplugin-nonfree/install_flash_player_9_linux.tar.gz
Flash Plugin installed.

herman@herman-Athec:~$

Hoop dat iemand hier wat mee kan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Flash plugin.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/15, 01:25:02 »
Dat is normaal.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Flash plugin.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/15, 01:26:31 »
Gnash is trouwens een open source alternatief voor Flash. Het werkt alleen niet helemaal 100% hetzelfde, dus veel fouten op sites als youtube etc.
Die kan je dus best missen.

Flash plugin.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/15, 01:38:18 »
Dat is meestal het geval bij instrumenten die ongeveer hetzelfde doen. Eigenlijk zou daarvoor gewaarschuwd moeten worden, want het resultaat is meestal dat geen van beide het doen want elkaar in de weg zitten. Nogmaals bedanktvoor je moeite.

Flash plugin.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/17, 12:51:09 »
Citaat van: Johanvd
Zoek eens in synaptic op "gnash". Heb je een pakket waar dat in voorkomt geïnstalleerd? Zo ja verwijderen.
Leve de zoekfunctie !

Ik heb een week of wat geleden m'n desktop-PC geupgrade (met update-manager, jawel !) van Feisty naar Gutsy, nadat ik er wat geheugen had bijgeprikt, en plots werkten de flash-spelletjes niet meer... :(

Nochthans had ik uit dat andere draadje de referentie teruggevonden voor de Adobe Flash die ik ook op m'n laptop heb...
Met de goeie raad van Johanvd, en dan voor de zekerheid hetzelfde pakket nog maar eens herinstalleren, ben ik er terug uit en kunnen de kinderen terug hun favoriete spelletjes spelen op de Desktop en heb ik de laptop terug voor mij alleen... :lol:
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...