Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Gparted]krijg mijn schijf niet schoon :/  (gelezen 1094 keer)

schoappie

  • Gast
[Gparted]krijg mijn schijf niet schoon :/
« Gepost op: 2007/07/19, 15:26:15 »
(ben ff  ingelogd als schoappie ipv schoappied)
Hoi,

Ik wilde opnieuw windows op mijn schijf zetten om vervolgens Ubuntu en/of Debian erop te zetten, maar elke keer als ik een schijf als ext3 wil formateren, blijven er volgens Gparted zo'n 400Mib opstaan.... Bij het afsluiten van Gparted geeft ie ook errors en heb ook een grub-error gekregen namelijk 'error 22'.

Ik heb nu wel XP erop gezet, hele schijf nog een als ntfs geformateerd... maar nu ik weer een linuxpartitie erbij wil maken krijg ik hetzelfde probleem. Bij het formateren als ext, krijg ik enkele honderden Mib's op mijn ext3 schijf staan.

Weet iemand wat hier aan de hand is en zijn er oplossingen?

BVD
schoappied

edit: probleem doet zich alleen voor bij het formateren naar ext3.
Windows is clean geinstalleerd, maar bezit volgens Gparted nu al 3Gb van de harde schijf... lijkt me ook erg veel :/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[Gparted]krijg mijn schijf niet schoon :/
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/19, 15:50:21 »
EXT3 pakt vrij veel ruimte voor "randinformatie". Die 400 MB klinkt niet zo raar; zeker een vrij grote partitie?

NTFS pakt ook tamelijk veel ruimte voor randinfo. FAT32 daarentegen pakt heel weinig.
3GB voor een kale Windowsinstallatie is ook niet raar, hoor. Windows XP is een ruimteslurper.

Kortom: niks aan de hand, lijkt me.  :-)

schoappie

  • Gast
[Gparted]krijg mijn schijf niet schoon :/
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/19, 16:01:05 »
Citaat van: pjotr123
EXT3 pakt vrij veel ruimte voor "randinformatie". Die 400 MB klinkt niet zo raar; zeker een vrij grote partitie?

NTFS pakt ook tamelijk veel ruimte voor randinfo. FAT32 daarentegen pakt heel weinig.
3GB voor een kale Windowsinstallatie is ook niet raar, hoor. Windows XP is een ruimteslurper.

Kortom: niks aan de hand, lijkt me.  :-)
Uiteraard niemand anders verwacht dan Pjotr123, dank! ;)

Niks aan de hand.... ok, maar volgens mij krijg ik bij het afsluiten van Gparted wel een lijst errors te zien....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[Gparted]krijg mijn schijf niet schoon :/
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/19, 16:13:17 »
Die foutmelding nummer 22 van Grub is eveneens normaal: Grub zit nog in de MBR (verdwijnt niet met formatteren) en hij begint te piepen omdat hij geen menulijst meer kan vinden (want die stond immers op de inmiddels vernietigde Linuxpartitie).

Overige foutmeldingen bij het afsluiten: welke zijn dat (zo precies mogelijk)? En hoe gebruik je Gparted: vanaf de Gparted LiveCD of vanaf de Ubuntu LiveCD?

Groet, Pjotr.

schoappie

  • Gast
[Gparted]krijg mijn schijf niet schoon :/
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/19, 16:27:43 »
Het kwam snel langs... maar het was in de trend van
...failed to read... file van ... to...

Misschien dat ik straks nog kan kijken of ik meer kan oppikken...

Windows kun je toch het beste op ntfs doen?
En dan een kleine partitie fat32 voor het delen van bestanden met linux?
Is het gewoon een kwestie van partities maken of moet je nog iets doen met vlaggen end.?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[Gparted]krijg mijn schijf niet schoon :/
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/19, 16:36:49 »
Afsluiten van een LiveCD-sessie kan desnoods met de harde hand (aan/uit-knop van je PC). Als hij voordien maar zonder foutmeldingen z'n werk heeft gedaan.

Foutmeldingen bij afsluiten van een LiveCD-sessie zijn onbelangrijk. Gewoon negeren.

Je moet inderdaad op 1 partitie de boot flag zetten. Zet die op de Windowspartitie.
Windows: NTFS. Uitwisselingspartitie: FAT32.

Succes!  :-)

schoappie

  • Gast
[Gparted]krijg mijn schijf niet schoon :/
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/19, 16:45:40 »
Citaat van: pjotr123
Afsluiten van een LiveCD-sessie kan desnoods met de harde hand (aan/uit-knop van je PC). Als hij voordien maar zonder foutmeldingen z'n werk heeft gedaan.

Foutmeldingen bij afsluiten van een LiveCD-sessie zijn onbelangrijk. Gewoon negeren.

Je moet inderdaad op 1 partitie de boot flag zetten. Zet die op de Windowspartitie.
Windows: NTFS. Uitwisselingspartitie: FAT32.

Succes!  :-)
Bedankt, ik hoop dat het lukt...
Dacht al aan een nieuwe harde schijf... maar dat lijkt dus voorlopig mee te vallen...

Edit: Het lijkt te zijn gelukt :)
Dank!