Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ntfs windows partities ook gebruiken in ubuntu  (gelezen 1175 keer)

Offline wahe

  • Lid
ntfs windows partities ook gebruiken in ubuntu
« Gepost op: 2012/02/01, 12:37:08 »
Via een bootmanager programma heb ik op aparte partities Windows (voor enkele speciale programma's) en Ubuntu 11.10 (voor practisch alles).
Voor mijn eigen bestanden (documenten, foto's, muziek, enz.) en ook voor mijn back-up's heb ik telkens een aparte partitie.
In Ubuntu staat via "mountmanager" de automatische aankoppeling bij opstart ingesteld.
Dit systeem werkt perfect op mijn desktop computer. Na de opstart zie ik de twee ikonen voor de gemounte partities in de zijbalk.

Op mijn laptop werkt het echter niet zo vlot. Hier zie ik de ikonen NIET in de zijbalk. Het voornaamste probleem is echter dat ik geen toegang verkrijg tot de partities.
Als ik tracht de toegandsrechten aan te passen (via chmod) krijg ik enkel de melding dat de partities "alleen lezen" zijn.
Bij voorbaat dank voor hulp.

Offline wahe

  • Lid
Re: ntfs windows partities ook gebruiken in ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/01, 16:25:09 »
Op de laptop staat Windows Vista naast ubuntu 11.10. In Vista staan alle rechten toegestaan (aangevinkt) voor deze data partities die beiden NTFS zijn.

Offline wahe

  • Lid
Re: ntfs windows partities ook gebruiken in ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/02, 16:13:05 »
De mappen en bestanden die ik in Windows op de partities had gekopieerd waren zichtbaar, maar ik kon ze niet bewerken. Steeds kreeg ik de melding dat het een "alleen lezen" bestand was. Op diverse manieren heb ik getracht de toegangsrechten te wijzigen. Dit lukte me nergens. In Mountmanager vinkte ik steeds aan "read/write" maar dit vinkje werd steeds verwijderd bij het sluiten van het sub-schermpje.

Blijkbaar heb ik nu de oplossing gevonden door ntfs-3g en ntfsconfig te installeren met hierna via ntfsconfig de instelling te maken voor "read/write".
So far so good, toch bedankt voor de moeite hè. Groetjes uit Wuustwezel Belgie.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ntfs windows partities ook gebruiken in ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/02, 16:27:56 »
Wanneer je de bladeraar (nautilus) opstart als superuser met de opdracht:
sudo nautilus
dan had je naar de map /media/<de naam van de partitie> kunnen gaan om de rechten in te stellen.
Misschien een tip voor de volgende keer ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ntfs windows partities ook gebruiken in ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/03, 11:59:23 »
Kijk met GPARTED welk SDA deze partities hebben en pas daarna /etc/fstab aan.

VB. /dev/sda5    /media/muziek    ntfs-3g    defaults,0 2

Doe dat ook voor de overige partities.
start opnieuw op of doe sudo mount -a.

Doe daarna SUDO BLKID
SUDO FDISK -L.

Als het goed is zijn ze nu ook gemount bij iedere herstart.
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ntfs windows partities ook gebruiken in ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/03, 16:04:09 »
Doe daarna SUDO BLKID
SUDO FDISK -L.

Maar dan wel met kleine letters. En zonder die punt na de L

Offline wahe

  • Lid
Re: ntfs windows partities ook gebruiken in ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/05, 10:10:54 »
Het probleem werd opgelost als volgt:
Voor het automatisch mounten van bij de opstart: Ik heb de betrokken NTFS partities toegevoegd bij de installatie van Ubuntu (via de optie "iets anders" tijdens de installatie).
Voor het alleen lezen probleem: Via sudo nautilus heb ik de rechten op "lezen en schrijven" kunnen zetten.
Anyhow, veel dank voor alle reacties.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ntfs windows partities ook gebruiken in ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/05, 11:06:51 »
Dan zal je ntfs partitie aangekoppeld worden via /etc/fstab.