Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aangeraden Backup Programma?  (gelezen 2390 keer)

Azalin

  • Gast
Aangeraden Backup Programma?
« Gepost op: 2007/02/08, 22:33:36 »
Ik heb Keep Backup even geïnstalleerd om te zien of en wat het is... op zich staat het me wel aan dat er backups gemaakt worden op een dergelijke manier dat je het programma niet nodig hebt om de backup te kunnen bekijken. Maar aangezien het voor KDE eigenlijk is, en ik naar een programma zoek dat óf voor Gnome is, of alleen maar command line werk doet, ben ik toch op zoek naar een alternatief. Dit is overigens niet voor thuis, maar voor op het  werk. Op het werk ben ik een Ubuntu PC aan het inrichten die dagelijkse backups van onze Windows File Server gaat maken op externe schijven. Welke tool kan ik daar het beste voor gebruiken? Aanraders iemand?

Overigens, de data moet dus van een Samba share gehaald worden en op de Ubuntu machine gezet worden... dus geen client/server side software want ik heb liever dat de Linux server de data van de Windows server haalt, niet andersom...

Azalin

  • Gast
Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/09, 21:42:45 »
*bump*
En ja, ik heb gezocht en weinig gevonden. Overigens, simple backup lijkt het niet te doen, hoe en wat weet ik ook niet precies. Ik kreeg helemaal geen enkele foutmelding ind e terminal ... weird. Bacula, Mondo, Amanda ? Welke kan ik nemen, het zijn er veel wat backup betreft en welke nu echt voldoet aan mijn wensen, tja, allemaal installeren is niet echt handig lijkt me.

Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/10, 13:35:08 »
ik zou gebruik maken van partimage, zou kun je mooi images maken van je partities, en deze worden aangemaakt met compressie dus nemen dan ook niet al te veel ruimte in beslag. Dit doe je door de boot cd van partimage te downloaden.

te downloaden op www.partimage.org

succes
Voor de mensen

Offline Soul-Sing

  • Lid
Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/10, 13:38:55 »
Citaat van: josjonkmans
ik zou gebruik maken van partimage, zou kun je mooi images maken van je partities, en deze worden aangemaakt met compressie dus nemen dan ook niet al te veel ruimte in beslag. Dit doe je door de boot cd van partimage te downloaden.

te downloaden op www.partimage.org

succes
ook al ben ik dit draadje niet begonnen. thx voor de tip.:)

Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/10, 14:47:19 »
Ik lees dat dit voor je werk is.
Dan wil je dus geen fouten en hussle eromheen.
Zoals je in dit topic kunt lezen is er nog een andere methode: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6341
Ik gebruik inmiddels een live-cd van acronis, die ook op netwerken kan lezen en schrijven.
Nadeel: het kost je geld dit pakket.
Voordeel: probleemloos en veilig backuppen, de opties zijn niet alleen grafisch maar zeer uitgebreid.

Einde reclame :)

Monk.

Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/10, 15:48:47 »
Ehmm Monk warrior, met partimage heb je ook de mogelijkheid om een partimage server te draaien, zo kun je met je clients gemakkelijk een image schrijven naar een server, ook het terugrollen van een image kan vanaf de server omdat in de zogehete rescue cd ook netwerk drivers zitten.

En dan een belangrijk punt:

het is gratis :)
Voor de mensen

Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/10, 16:05:10 »
Dan begrijp ik 1 ding nog niet.
Hij heeft een windows machine en een ubuntu machine.
Hij wil files van de windows machine op de ubuntu machine gaan backuppen.
Weet je zeker dat dat kan met partimage gegeven deze hardware setup ?

Monk.

Azalin

  • Gast
Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/10, 16:17:10 »
Dat kan volgens mij niet met partimage. Ik ben ook niet van plan om op de Windows server een client te installeren die naar de linux server gaat schrijven... Linux en Windows client/server applicaties gaat niet altijd lekker.

Akronis heb ik ondertussen even op proef maar heb er nog geen blik op kunnen werpen. Wel heb ik met het veel simpelere rdiff-backup een redelijk goed systeem kunnen bedenken waardoor in geval van uitval de externe drive in de server geplugt kan worden en met wat minimale aanpassingen op de server vrijwel direkt weer verder gegaan kan worden met werken.

Dit is uiteindelijk ook de bedoeling, in het geval van een probleem, de drive aansluiten en zonder speciale restore bestanden gewoon beschikbaar.

Overigens is het niet de bedoeling om een partitie mirror te maken maar om de projecten data te backuppen, we praten hier al over een aantal honderd gig en dus een image maken zie ik buiten bovengenoemde niet zo zitten.

Kan Akronis eigenlijk wel bestanden van een Samba share lezen en die backupen of moet je daar een client installeren die met je backup server praat?

Overigens alvast erg bedankt voor alle reacties.

Offline dorusone

  • Lid
Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/10, 16:38:28 »
Citaat van: Azalin
*bump*
En ja, ik heb gezocht en weinig gevonden. Overigens, simple backup lijkt het niet te doen, hoe en wat weet ik ook niet precies. Ik kreeg helemaal geen enkele foutmelding ind e terminal ... weird. Bacula, Mondo, Amanda ? Welke kan ik nemen, het zijn er veel wat backup betreft en welke nu echt voldoet aan mijn wensen, tja, allemaal installeren is niet echt handig lijkt me.
Dat Simple Backup het niet doet heb ik ook ervaren, hij is wel een tijdje bezig
maar "hangt" dan. Hoe kill je een background proces is een vraag die ik dan heb
en : heeft ie toch wat weggeschreven ? en hoe kun je dat zien ?
Thx Theo

Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/10, 20:08:11 »
ik geloof dat er met partimage hard gewerkt word aan een "goede" ntfs support. Echter vraag ik me dan af waarom ze windows gebruiken als fileserver ?
Voor de mensen

Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/10, 20:12:15 »
echter weet ik wel een gemakkelijke oplossing.

Gebruik in microsoft gewoon de standaart backup software en creeer een share op de ubuntu machine waar de windows machine schrijf rechten op heeft. Zo kun je via de windows software gewoon de data wegschrijven op de ubuntu share.
Voor de mensen

Azalin

  • Gast
Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/10, 23:05:01 »
standaard backup software van Windows? je weet wel wat je zegt, dat betekent NTBackup en DAT is me een draak. Dan nog  liever géén backup. Waarom een Windows fileserver? Waarom rijd je in een Peugeot of een Renault? Gewoon. Zo is het nu eenmaal en ik moet roeien met de riemen die ik heb. Toen we de server aanschaften was Linux nog niet bij mij in de picture... nu dat het wel is ga ik natuurlijk geen WIndows bak als server gebruiken voor backups... liever een stabiel systeem.

Maar nogmaals, een image van een partitie maken heeft geen zin. Voornamelijk omdat ik de data ook beschikbaar wil en moet hebben bij problemen. NIet eerst een restore handeling moeten plegen voor de data beschikbaar is, een backup kopie als rdiff-backup komt dan meer in aanmerking dan partimage. De bestanden zijn dan gewoon in een filesystem beschikbaar.

Nu doe ik het nog tijdelijk met een batch scriptje (dos) en copy... maar dat houdt geen veranderingen bij en moet op mijn werkstation op het werk draaien. We hebben wat oude PCs over en zodoende besloot ik een Linux Ubuntu backup server in te richten. Voorlopig gebruik ik  daar dus rdiff-backup in combinatie met cron voor... ik ga nog naar acronis kijken maar maandag eerst maar eens zorgen dat het backup systeem draait. dan valt er altijd nog aan te sleutelen.

Simple backup deed het eerst overigens niet maar nu wel... heeft wellicht te maken met het feit dat ik eerst simplebackup als gewone gebruiker had opgestart. Re-install gedaan omdat ik dacht dat het daar aan lag, toen met sudo opgestart (zag later pas dat het in Systeem>Beheer stond) en toen deed hij het wel... Alleen de backup naar een tar.gz stond me toch niet zo aan... plus dat sbackup voornamelijk voor desktop gebruik (thuis dus) is ... hij wilde niet backupen wanneer ik niet ingelogd was, niet echt heel handig :)

Azalin

  • Gast
Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/10, 23:06:11 »
Citaat van: dorusone
Citaat van: Azalin
*bump*
En ja, ik heb gezocht en weinig gevonden. Overigens, simple backup lijkt het niet te doen, hoe en wat weet ik ook niet precies. Ik kreeg helemaal geen enkele foutmelding ind e terminal ... weird. Bacula, Mondo, Amanda ? Welke kan ik nemen, het zijn er veel wat backup betreft en welke nu echt voldoet aan mijn wensen, tja, allemaal installeren is niet echt handig lijkt me.
Dat Simple Backup het niet doet heb ik ook ervaren, hij is wel een tijdje bezig
maar "hangt" dan. Hoe kill je een background proces is een vraag die ik dan heb
en : heeft ie toch wat weggeschreven ? en hoe kun je dat zien ?
Thx Theo
Oh, en een process killen, tja, als je een desktop heb draaien (dus niet de server editie) dan kun je met proces beheer gewoon elk proces killen... even zoeken op sbackupd maar ik denk dat je backup dan wel naar de knoppen is.

Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/11, 09:53:30 »
Iets wat ik tijdens mijn windows tijdperk altijd gebruikte was second copy 2000:
http://www.centered.com/

Kijk maar naar de specs, het kan precies doen wat jij wilt.
Lijkt me, dat je wel een ntfs partitie op je ubuntu machine moet aannmaken dan.
Je gaat dan ook vanuit je windows server backuppen of course.
Het heeft een trial periode waarbij je de volledige functionaliteit kunt testen.
Ik heb het jaren gebruikt, erg goed pakket.
De prijs is 29 dollar, zeker zakelijk gezien een fluitje van een cent.

Monk.

Azalin

  • Gast
Aangeraden Backup Programma?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/11, 10:27:57 »
Mmm, da's ook wel een optie... echter rdiff-backup doet dus bijna hetzelfde, alleen dan van de Ubuntu kant... maar SecondCopy heeft in mijn ogen dan weer het voordeel dat de schijf met bestanden die gebackuped moet worden dan wel altijd beschikbaar is... alleen de schifj waar naar gebackuped moet worden moet dan op de Ubuntu machine geshared worden. Als ik dat doe dan heb ik geen ntfs schifj nodig, dat is nog steeds niet echt aan te raden onder Ubuntu en ext3 is makkelijk onder Windows uit te lezen met een tool als dat nodig is...

Bedankt voor de tip ik ga er zeker naar kijken.