Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux  (gelezen 4022 keer)

echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Gepost op: 2016/05/27, 08:27:03 »
goede morgen.

dit is echt leuk om te weten het is wel in het Engels hier worden veel misverstanden uit de weg geruimd.
over virussen en defragmenteren of dat nu wel of niet moet. =D
ook hier op het forum is er wel wat misverstanden. onder mensen.

hier is de link.   https://www.youtube.com/watch?v=y_lhqg_p21k
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/27, 10:31:48 »
Iemand vertelde mij, dat het niet veilig kan zijn, want het is OpenSource, dus iedereen kan jouw software aanpassen........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/27, 11:45:12 »
Interessant en ik ga hem later verder kijken.

Wel kwam ik al één naar ik vermoed onjuistheid tegen.
Hij stelt dat hij mallware op zijn pc heeft en toont dat aan met een virusscan.
Die virusscan toont .exe en .dll. .exe is toch harmless op een linux bak?
« Laatst bewerkt op: 2016/05/27, 11:47:27 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/27, 12:15:51 »
Die virusscan toont .exe en .dll
De meeste virusscanners voor Linux scannen op Windows virussen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/27, 12:49:42 »
Die virusscan toont .exe en .dll. .exe is toch harmless op een linux bak?
Maar door die malware te verwijderen heeft hij dat ene programma wel terug kunnen opstarten dat voordien niet ging.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/27, 12:51:31 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/27, 14:05:05 »
Die virusscan toont .exe en .dll. .exe is toch harmless op een linux bak?
Maar door die malware te verwijderen heeft hij dat ene programma wel terug kunnen opstarten dat voordien niet ging.
Een interessant vraagstuk dan. Ik ben benieuwd naar de verklaringen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/27, 16:00:49 »
Alleen via Wine en aanverwanten, kun je ooit last krijgen van Windowsvirussen. Installeer Wine c.s. gewoon niet en je kunt wat dat betreft gerust zijn.  :)

Ik heb dat filmpje een tijd geleden al gezien. Ik heb geen zin om 't nog eens terug te kijken, maar wat ik me ervan herinner, was: veel geschreeuw maar weinig wol. Jaaaahhh, programma's waarmee je Windowsprogrammatuur kunt draaien in Linux hebben zo hun risico's. Verder nog iets nieuws?

Het loont de moeite om verder te kijken dan een betrouwbaar overkomend ruig hoofd met een (op zichzelf) vertrouwenwekkend cynische uitstraling. Niks mis met gezond cynisme en illusies doorprikken, maar dan graag wel met wat meer dan deze flinterdunne inhoud.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/27, 16:13:49 door Pjotr »

Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/27, 18:16:30 »
Alleen via Wine en aanverwanten, kun je ooit last krijgen van Windowsvirussen. Installeer Wine c.s. gewoon niet en je kunt wat dat betreft gerust zijn.  :)
Maar die gast zegt dat hij geen Wine of iets dergelijks heeft draaien op die pc  :-)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/27, 19:25:28 »
Alleen via Wine en aanverwanten, kun je ooit last krijgen van Windowsvirussen. Installeer Wine c.s. gewoon niet en je kunt wat dat betreft gerust zijn.  :)
Maar die gast zegt dat hij geen Wine of iets dergelijks heeft draaien op die pc  :-)
Toch moet er een aangrijpingspunt zijn. Anders is het onmogelijk.

Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/27, 19:38:44 »
Maar die gast zegt dat hij geen Wine of iets dergelijks heeft draaien op die pc  :-)
Dat klopt.
Blijft het de vraag of de storing kwam door een actief .exe of .dll. Of dat gewoon zijn proggie verstoord was om wat voor reden dan ook. Het kan toeval zijn. .exe kan op een linux terecht komen, maar doet dan niets.

Toch moet er een aangrijpingspunt zijn. Anders is het onmogelijk.
En dat denk ik ook. .exe kan niets op linux. Van .dll weet ik het niet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/27, 21:39:48 »
En dat denk ik ook. .exe kan niets op linux. Van .dll weet ik het niet.
Een dynamic link library (extensie dll) is een externe "bibliotheek' met een zekere functionaliteit. Dat betekent dat een programma een ddl kan aanroepen op het moment dat dat programma dat nodig heeft. Zo kan bijvoorbeeld programma A de gebruiker aanbieden een tekst te printen. De printfunctionaliteit is ondergebracht in een module die bv. print.ddl heet. Voordeel van deze aanpak is dat een programmeur zijn/haar programma kan schrijven en extra functionaliteit kan aanbieden via externe biblioteken zoals print.dll (die ook door anderen geschreven/gemaakt kunnen zijn). Het idee is dat niet elke programmeur telkens hetzelfde wiel moet uitvinden, maar op het bestaande werk van een ander kan teruggrijpen.

EDIT. Een ander idee achter deze aanpak is dat je programma's kunt draaien die niet meteen alle beschikbare functionaliteit in het werkgeheugen laden. Maar dat doen op het moment dat de gebruiker daar om vraagt -- afdrukken bijvoorbeeld. Kortom: slankere, rankere en daardoor meer reactieve software, zeg maar.

In Linux heten externe bibliotheken bv. print.so, de extensie verwijst naar "shared objects", zelfde verhaal als boven.

Natuurlijk zou een *.so kwaad kunnen op een Linux-systeem, maar om echt kwaad te kunnen doen, heeft die *.so een beheerderswachtwoord nodig, die de gebruiker zou moeten geven.

Ik ben geen Windows-expert maar als ik het me goed herinner, kun je in Windows dll's maken die vervelende dingen kunnen uithalen *zonder* dat gebruikers daar beheerderswachtwoorden voor hoeven in te typen.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/27, 21:53:33 door Paul Matthijsse »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/28, 08:54:39 »
Ik ben geen Windows-expert maar als ik het me goed herinner, kun je in Windows dll's maken die vervelende dingen kunnen uithalen *zonder* dat gebruikers daar beheerderswachtwoorden voor hoeven in te typen.
Niet meer. Er is tegenwoordig het UAC, dat moet voorkomen dat elk programma bij elk deel van je computer kan.

Offline sidonia

  • Lid
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/28, 14:03:24 »
Hoi,

Ik heb op een computer Linux Lite geïnstalleerd. Mijn Wifi kaart werkte niet, en na veel zoeken, heb ik ndiswrapper geïnstalleerd.

Hiermee is het mogelijk om een Windows stuurprogramma te installeren.

Mijn Wifi werkt nu. Naar aanleiding van dit topic heb ik even gezocht op mijn computer, en er zijn nu 6 .dll bestanden geïnstalleerd van Realtek (mijn wifi adapter).
Er zijn 2 exe bestanden gevonden en wel

wubi.exe                 locatie /etc/relinux/relinux/wubi
systemd.exe.5.gz locatie /usr/share/man/man5

Verder waren er nog 2 exe bestanden, maar die stonden in de downloadmap. (dat waren bestanden welke ik had gedownload en uitgepakt van de windows versie).

Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/28, 15:19:29 »
In 10.04 zat een programma dat met een .exe in linux werkte. (Ik geloof gnote o.i.d.)
Als je een .exe bestand zodanig maakt dat het de linux biblotheken kan gebruiken kan het op Linux werken.

Met de strekking dat er hier en daar wat miscommunicatie en misinformatie is ben ik het wel mee eens.

Bijvoorbeeld het argument dat Ubuntu vooral goed werkt op oudere hardware.
Dit kom ik regelmatig tegen. Oude computer? Gooi niet weg maar zet er Ubuntu op.
Ik kom regelmatig tegen dat mensen Ubuntu wel willen proberen en dan inderdaad een (te) oude computer pakken die ze nog hebben staan.
Daarna zijn ze teleurgesteld dat die computer niet (veel) beter werkte dan met de (verouderde) Windows die er al op stond.
Ubuntu is één van de zwaardere Linux distributies en daarom minder geschikt, maar dat wordt in het advies nog wel eens vergeten.

DarkEra

  • Gast
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/28, 15:32:34 »
Iemand die zo'n video maakt en post maar de Comments uitgeschakeld heeft zegt al meer dan genoeg.  ;)

Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/29, 17:00:14 »
Interessant en ik ga hem later verder kijken.

Wel kwam ik al één naar ik vermoed onjuistheid tegen.
Hij stelt dat hij mallware op zijn pc heeft en toont dat aan met een virusscan.
Die virusscan toont .exe en .dll. .exe is toch harmless op een linux bak?
is het dan niet zo dat je de mallwarre zelf ook weer duur stuurt??.als dat zo is is verwijderen  niet overbodig..
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2016/05/29, 17:11:24 »
is het dan niet zo dat je de mallwarre zelf ook weer duur stuurt??.als dat zo is is verwijderen  niet overbodig..
Als een virus zich door wil sturen zal het meestal eerst actief moeten worden om dat te doen. En dat kan niet onder stand alone linux zonder win-opties (zoals wine).
De andere optie van verspreiden is als het virus ingebakken zit in een ander bestand (zoals pdf) en je het zelf met dat bestand mee stuurt naar iemand. Dan maakt voor het verspreiden win of linux ook niets uit.

Ik weet er ook niet alles van, maar ik in elk geval met wat ik er wel van weet niet gaan zweten van een .exe op mijn stand alone linux hier. Weggooien zou dan wel mijn voorkeur hebben inderdaad.
Heb je ook iets van win opties draaien dan zou ik afhankelijk van de setup misschien wel gaan zweten maar dat heb ik hier niet. Ik zou het ook logisch vinden klinken als een win virus actief in wine bijvoorbeeld wel je linux adresboek of andere bestanden kan gebruiken. Een bestand is een bestand.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2016/06/02, 22:27:20 »
Ik geloof dat .net nu ook voor linux is. Vroeger had je de mono implementatie daarvan. Ik neem aan dat je daarmee .exe en .dll bestanden krijgt zonder wine. Dat programma kan dus heel goed een .net bestand zijn. En ja, je kunt echt malware in de vorm van een trojan op linux krijgen. Dat is in het verleden zelfs gebeurd. Ik herinner me een screensaver dat van zo'n themes site kon worden gedownload en malware bevatte. Dus hij heeft hier een punt. Het is een waarschuwing om niet blind allemaal software te installeren van het internet omdat je toch geen virussen op linux kunt krijgen. Het internet is hier het hoofdwoord. Uit de repos was het waarschijnlijk nooit een probleem geweest.
De rest van het verhaal is een beetje dun idd. Het booten in een andere computer kan weer wel met b.v. een live image op een usb device. De services die geupdated worden kunnen vaak worden gerestart met de nieuwe versie zonder te rebooten. Zijn demonstratie met firefox zegt niet veel, want dat is geen service.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2016/06/02, 23:10:55 »
Ik geloof dat .net nu ook voor linux is. Vroeger had je de mono implementatie daarvan. Ik neem aan dat je daarmee .exe en .dll bestanden krijgt zonder wine. Dat programma kan dus heel goed een .net bestand zijn.
In mijn direct-doen-lijstjes voor Linux Mint raad ik daarom standaard aan, om Mono te verwijderen.... Geen Wine en aanverwanten = bescherming tegen Windowsvirussen.

In Xubuntu zit Mono niet in de standaardinstallatie. Voor zover ik weet, ook niet in Ubuntu en Lubuntu.

Offline MKe

  • Lid
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2016/06/03, 06:18:00 »
Inderdaad, zoals ik al zei heeft hij gelijk dat malware kan voorkomen op linux, maar met een beetje beleid is dat gevaar te verwaarlozen. Ik ben het dus ook met het filmpje eens dat het goed is om hiervoor te waarschuwen. Als je nonchalant wordt "omdat er op linux toch niets kan gebeuren" ben je verkeerd bezig en zo'n houding wordt aangemoedigd door steeds te zeggen dat Linux automatisch altijd veilig is.

 Overigens komt mono toch weer binnen met applicaties als Tomboy en fSpot, omdat die in Mono geschreven zijn.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/03, 06:34:30 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2016/06/03, 10:43:07 »
Overigens komt mono toch weer binnen met applicaties als Tomboy en fSpot, omdat die in Mono geschreven zijn.
Klopt helaas.... Ik installeer dus ook beslist geen Mono-gebaseerde toepassingen. Voor mij geldt: Mono = no-no.  =D
https://www.youtube.com/watch?v=0_yEJ1RkiF8
« Laatst bewerkt op: 2016/06/03, 10:45:58 door Pjotr »

Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2016/06/03, 16:06:24 »
Ik begin zelfs al kriebels te krijgen als ik bij een update msdos fat... zie staan.  :-[

Linux only! (=geen bashen, =een mening)

 =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2016/06/03, 16:14:40 »
 =D
We moeten eigelijk ook geen data willen uitwisselen met andere niet-linux gebruikers  :angel:

Offline koos4401

  • Lid
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2016/06/03, 18:26:15 »
Dat heet "discriminatie".
Het gaat immers om het uitsluiten van mensen om geloof......... of OS.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline MKe

  • Lid
Re: echt leuk om te Weten. misverstanden over Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2016/06/03, 20:45:48 »
Ze zouden ook een driver voor het ext4 format op Windows kunnen zetten, zij negeren een minderheid.