Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gamedistro's  (gelezen 34593 keer)

Re: gamedistro's
« Reactie #25 Gepost op: 2019/07/20, 13:08:25 »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Theo71

  • Lid
Re: gamedistro's
« Reactie #26 Gepost op: 2019/07/21, 09:13:39 »
Heehee Theo,

Dat Lutris klinkt erg veelbelovend! Ik zag op de website al een prachtige graphic voorbij komen van de Elder Scrolls. Zodra ik wat tijd heb zet ik op één van mijn reserve SSD's van de Dell laptop een versie Ubuntu 18.04 en daarna natuurlijk Lutris. De vraag is dan wel of ik niet beter Xubuntu kan doen of een andere afgeleide, maar dat komt later wel weer.

Leuk!!

groet,

Just

Goedemorgen Just,

De ontwikkeling staat niet stil qua 'gamen' op een Linux systeem. Ik las ergens dat men streeft dat begin volgend jaar 75% van alle titels zouden moeten werken (er bestaan nog wat titels met DRM en anti-cheat beveiligingen) en ik weet ook niet of mijn bron 100%  betrouwbaar is. Het is in ieder geval een nobel streven.  Afgezien van het feit dat Lutris open source is en je een handje helpt bij het installeren van spellen, is er 1 ding wat in mijn ogen ook niet geheel onbelangrijk is.  Het staat netjes en de boel is georganiseerd in één beheer programma. En ik heb toch wel systemen gezien waar door allerlei installatie programma's het overzicht soms ver te zoeken is.  Ik heb het zelf nog niet met Xubuntu of een lichtere werkomgeving bekeken, maar over het algemeen lijkt het mij dat wat niet in de weg staat kan de prestaties ook niet naar beneden halen.

Groetjes,

Theo

Re: gamedistro's
« Reactie #27 Gepost op: 2019/07/21, 09:28:01 »
Lutris had ik inmiddels ook al ontdekt.

https://www.youtube.com/watch?v=x9bsDTHgMoY

Deze heb ik nog niet helemaal bestudeerd. Deze man zie ik vaak voorbij komen in LInux tutorials etc en zo uit deze video blijkt, heeft hij al heel wat research gedaan naar hoe Elder Scrolls SKyrim in Linux kan draaien met alle exorbitant heftige modificaties die er voor beschikbaar zijn. Het is hoe dan ook allemaal mogelijk. Vanuit mijn eigen perspectief: onder Windows ben ik soms een hele dag bezig geweest om een Elder Scrolls game te modificeren compleet met uitproberen, testen, falen etc. De fratsen die onder LInux uitgehaald moeten worden, zullen niet veel anders zijn en niet minder tijd kosten.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #28 Gepost op: 2019/07/21, 10:35:45 »
Hoi Theo en Bal,

Ik ben helemááĺ geen spelletjesmens. Dat wil niet zeggen dat ik het niet leuk vind hoor. Wat hier zo voorbij komt is schitterend.

Die film van Spatry is geweldig. Ik ben er net eens lekker doorheen gebladerd. Die Spatry ken ik van een stel tutorials, die ik steengoed vond.

Even wat andere klussen doen en dan ga ik me hier met heel veel plezier op werpen. Dan is mijn oude Dell laptop ideaal. Daar kan ik de harddisks (SSD's) via de zijkant zo in en uitschuiven. Wel de machine even uitzetten natuurlijk. Dus schuif ik er een frisse SSD in, knal daar een verse Ubuntu 18.04 op en dan Lutris.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #29 Gepost op: 2019/07/21, 10:37:04 »
Sorry, dubbele post
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: gamedistro's
« Reactie #30 Gepost op: 2019/07/21, 20:32:45 »
Hoi Theo en Bal,

Ik ben helemááĺ geen spelletjesmens. Dat wil niet zeggen dat ik het niet leuk vind hoor. Wat hier zo voorbij komt is schitterend.

Die film van Spatry is geweldig. Ik ben er net eens lekker doorheen gebladerd. Die Spatry ken ik van een stel tutorials, die ik steengoed vond.

Even wat andere klussen doen en dan ga ik me hier met heel veel plezier op werpen. Dan is mijn oude Dell laptop ideaal. Daar kan ik de harddisks (SSD's) via de zijkant zo in en uitschuiven. Wel de machine even uitzetten natuurlijk. Dus schuif ik er een frisse SSD in, knal daar een verse Ubuntu 18.04 op en dan Lutris.

groet,

Just

Kijk wel uit dat je geen scheve gezichten krijgt van moeder de vrouw. Dat doen computerspelletjes met een mens ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Theo71

  • Lid
Re: gamedistro's
« Reactie #31 Gepost op: 2019/07/22, 00:24:35 »
Kijk wel uit dat je geen scheve gezichten krijgt van moeder de vrouw. Dat doen computerspelletjes met een mens ;)

We noemen dat gewoon 'research', tenslotte testen we of de games werken onder linux :P
Ik geloof dat Spatry trouwens gescheiden was (al een aantal jaren terug) dus die zal weinig last hebben van moeder de vrouw.
Maar als zelfs een 'Linus Tech Tips' ook best een groot kanaal aandacht besteed aan Lutris (en hij is geen linux liefhebber) en er positief over is, dan zegt het redelijk wat.

Persoonlijk had ik het 'gamen' ook jarenlang aan de kant geschoven, omdat ik niet gecharmeerd was van een ander OS. Maar goed dat is een persoonlijke keuze. En voor nu is het (afgezien van eigen plezier) ook leuk om anderen te kunnen laten zien, dat gamen op een linux systeem prima kan

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #32 Gepost op: 2019/07/22, 09:24:32 »
Hoi Bal & Theo,

Ik heb gisteravond na elven dan dat Lutris op een Ubuntu 18.04 SSD gezet en afgezien van een Vulkan afhankelijkheid liep dat puik. Daarna wil je dan wel een spel zien draaien, maar daar ben ik niet ver meegekomen. Dat komt dan wel. Ik zag wel dat die Elder Scrolls met platinium genoteerd stond en WoW ook. Mwaah...

Wat mijn vrouw aangaat: die houdt meer van spellen dan ik. Niks aan de hand of ze moest mijn Dell inpikken dan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: gamedistro's
« Reactie #33 Gepost op: 2019/07/22, 19:38:29 »
Hoi Bal & Theo,

Ik heb gisteravond na elven dan dat Lutris op een Ubuntu 18.04 SSD gezet en afgezien van een Vulkan afhankelijkheid liep dat puik. Daarna wil je dan wel een spel zien draaien, maar daar ben ik niet ver meegekomen. Dat komt dan wel. Ik zag wel dat die Elder Scrolls met platinium genoteerd stond en WoW ook. Mwaah...

Wat mijn vrouw aangaat: die houdt meer van spellen dan ik. Niks aan de hand of ze moest mijn Dell inpikken dan.

groet,

Just

Elder Scrolls 5 Skyrim neem ik aan? Ik zit momenteel, wel op windows, weer eens zijn voorganger te spelen. Ook nog immer een goed spel.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #34 Gepost op: 2019/07/23, 12:54:15 »
Hoi Bal,

Ja, die!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: gamedistro's
« Reactie #35 Gepost op: 2019/07/23, 13:17:38 »
Er wordt echter de komende dagen niet gegamed op die bloedverziekend hete zolder.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gamedistro's
« Reactie #36 Gepost op: 2019/07/23, 15:08:09 »
Och arme,

Ik zit in een heerlijke koele woonkamer met een plafondventilator en nog een grote tweede staande fan. Niks aan de hand hier. Mijn Macbook Pro Appletje op Xubuntu voelt ook koel aan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: gamedistro's
« Reactie #37 Gepost op: 2019/08/04, 19:45:18 »
Ik dacht zelf dat er met een gamedistro zoiets bedoelt wordt als https://en.wikipedia.org/wiki/SuperGamer
Dus een gamedistro waar de spellen al in zitten. Al is een deel daarvan shareware. Er wordt echter niet meer gewerkt aan deze distro.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM