Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Spelletjes voor touchscreen?  (gelezen 17638 keer)

Offline Biep

  • Lid
Spelletjes voor touchscreen?
« Gepost op: 2017/03/02, 03:34:45 »
Mijn vrouw en ik houden van gezellige spelletjes, en het aanraakscherm van onze nieuwe computer lijkt daar ideaal voor.  We zoeken naar spellen:
  • Onder Ubuntu 16.04 x64 op een Lenovo Edge 2-1580
  • Gratis
  • Voor twee personen
  • Geen sex, geweld of occultisme
  • Off-line (dus ook op één computer) speelbaar
Bord-, kaart- of puzzlespelletjes zouden goede kandidaten zijn.  Ideeën?
« Laatst bewerkt op: 2017/03/03, 06:04:35 door Biep »

Re: Spelltjes voor touchscreen?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/02, 09:21:06 »
Welkom op het Ubuntuforum!

Met welke Ubuntu versie wordt er gewerkt.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Biep

  • Lid
Re: Spelltjes voor touchscreen?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/02, 09:48:52 »
Sorry - heb de info toegevoegd in OP.
..en dank voor de welkonstgroet!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Spelltjes voor touchscreen?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/02, 12:23:20 »
Hoi Biep,

Ik ben helemaal geen spelletjesmens, maar volgens mij zit er veel leuk en mooi spul in de softwarebibliotheek. Ik heb wel eens een heel mooie patience gezien. Staat me bij. Of die dan met een touchscreen werken?

Ik heb eens rondgekeken op Internet. Ik ken natuurlijk wel welke sites betrouwbare informatie delen. Maar ik zie niet helaas veel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Biep

  • Lid
Re: Spelletjes voor touchscreen?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/03, 06:09:28 »
Hoi Just,

Ja, ik heb AisleRiot al gevonden - een patiencecollectie die goed met het aanraakscherm werkt.  Er zijn er vast veel meer, maar welke?

Heb net GoPlay geïnstalleerd - dat programma claimt me te kunnen helpen de spelletjes te vinden, maar tot nog toe laat hij enkel een lege lijst zien.

Dank voor het rondkijken!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Spelletjes voor touchscreen?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/03, 08:45:11 »
Hallo Biep,

Klinkt leuk dat Goplay! (dat uitroepteken schijnt erbij te horen). Volgens deze site komt het vaker voor dat het programma niks vindt en moet je dan Debtags en de cache laten opfrissen met:

sudo debtags update
en dan
sudo apt-cache reindex
Misschien is dat een idee?

Een touchscreen in combinatie met dit soort spelletjes lijkt me (als niet-speler) heel geslaagd! Is dat zo?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sidonia

  • Lid
Re: Spelletjes voor touchscreen?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/03, 09:11:26 »
Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van een touchscreen. Ik heb een all-in-one touchscreen pc. Is vermoeiend werken als touchscreen, steeds met je armen omhoog. Dus heb ik daar touchscreen uitgeschakeld.

Een tablet is heel anders, die ligt op je schoot. In dat geval vind ik touchscreen weer wel handig.

Offline Biep

  • Lid
Re: Spelletjes voor touchscreen?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/06, 05:00:06 »
Hoi Sidonia,

Het scherm van mijn laptop kan 180° omklappen, zodat het resultaat ongeveer een tablet is.  Het enige onhandige is dat de toetsen dan aan de onderkant zitten, dus op schoot kun je nog wel eens per ongeluk een toets indrukken.  Op tafel, of op een schootplankje werkt het heel goed.

Just - bedankt.  Helaas krijg ik dit:biep@Edge:~$ sudo debtags update
[sudo] wachtwoord voor biep:
biep@Edge:~$ sudo apt-cache reindex
E: Ongeldige bewerking reindex
biep@Edge:~$ sudo ept-cache reindex
sudo: ept-cache: opdracht niet gevonden
Dat laatste - ept-cache - naar aanleiding van berichten als #8 hier.

Na enig zoeken blijkt ept-cache tegenwoordig axi-cache te heten, maar:biep@Edge:~$ sudo axi-cache reindex
[sudo] wachtwoord voor biep:

No module named 'ConfigParser': only help functions are implemented, for the sake of help2man
..en ConfigParser kan ik niet vinden - wel een paar verwijzing er naar in andere pakketten.  De queeste gaat voort..
« Laatst bewerkt op: 2017/03/06, 05:24:02 door Biep »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Spelletjes voor touchscreen?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/06, 09:32:25 »
Hoi Biep,

Het zit tegen. Die bug op Launchpad is uit 2008. Het ziet er niet fris uit met dat Goplay!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Biep

  • Lid
Re: Spelletjes voor touchscreen?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/06, 12:56:53 »
Voor axi-cache zie ik deze bug, van afgelopen augustus.  Hoe dan ook, blijkbaar is GoPlay! niet populair, want ik was pas de zevende klager, en daarbij zitten vast ook mensen die axi-cache om andere redenen willen gebruiken.

Anderzijds - ik ben zwak geweest, en me bij Ubuntu One ingeschreven, ondanks mijn hevige weerzin tegen dergelijke gecentraliseerde identificatiepunten.  Misschien zijn anderen principiëler, en melden de bug dus niet.
(Ik ben wel van plan voor ieder gebruik van Ubuntu One een vers account aan te maken.  Ik ben niet voor niets Microsoft ontvlucht..)

Terug naar de spelletjes..  Heeft er nog iemand ideeën?
« Laatst bewerkt op: 2017/03/06, 13:00:05 door Biep »

Re: Spelletjes voor touchscreen?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/06, 13:22:46 »
@  Biep,

al geprobeerd om eens bij Steam te kijken en of dit lukt op een touchscreen ???
Pysolfc al eens geïnstalleerd ( via de synapticpakketbeheerder, en kijk dan ook eens bij spellen in de synaptic...je vindt er wel je gading ... )? Werkt dit ook op een touchscreen?

De link naar de 'Store' van Steam:    http://store.steampowered.com/about/   ??? Proberen ...

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/06, 13:27:42 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Biep

  • Lid
Re: Spelletjes voor touchscreen?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/07, 12:05:12 »
Hmm - mijn reactie is verdwenen.  Nog maar eens..

Hoi Spieven,

Steam had ik gevonden, maar ik heb last van deze bug, ondanks de opmerking in het laatste bericht dat het nu over zou moeten zijn.  De workaround met LIBGL_DRI3_DISABLE=1 werkt ook niet, in ieder geval niet op de commandoregel.  Waar ik het in de instellingen zou moeten zetten weet ik niet.
Als het misgaat moet ik hard herstarten, maar gelukkig kunnen we vaak een heel tijdje spelen voordat het gebeurt - en als ik eerst alle andere programma's uitzet is een herstart ook niet zo heel erg.

Ik had al AisleRiot, maar heb nu ook PySol geïnstalleerd, en dat werkt goed met het touchscreen.

Ja, ik weet dat er talloze spelpakketten zijn - ik had gehoopt middels deze vraag niet alles zelf te hoeven uitproberen.  Al die first-person shooters vallen al af, dat scheelt al een slok op een borrel.. ;-)

Dank!
Biep.

Re: Spelletjes voor touchscreen?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/07, 20:34:32 »
Een jaar of 5, 6 geleden was deze vraag een stuk makkelijker geweest om te beantwoorden. O.a. door Steam is het aanbod aan games flink, wat zeg ik heel flink gegroeid. Om alles bij te kunnen houden en te filteren van wat er zoal te vinden is is misschien de volgende site wel een leuke: https://lgdb.org/games
Je kunt daar bij 'all games' dingen invoeren om de resultaten te filteren op wat jij belangrijk vind, en eenmaal wat gevonden krijg je met een klik op de desbetreffende game de nodige informatie over het spel en hoe je er aan kunt komen (een aantal zijn dus ook via steam).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Biep

  • Lid
Re: Spelletjes voor touchscreen?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/03/09, 04:48:49 »
Hoi Theo,

Dank voor die nuttige link!

Biep.