Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schrijf rechten toekennen aan oude ./home partitie  (gelezen 2954 keer)

Schrijf rechten toekennen aan oude ./home partitie
« Gepost op: 2023/06/22, 09:10:27 »
Goedendag

Ivm een nieuwe installatie op een SSD (22.04.2) kon ik mijn oude ./home partitie die op een interne schijf niet gebruiken.
De Interne HD wordt wel gemounted bij het opstarten en is wel lees baar en kan bestanden / mappen kopiëren.

De vraag is. Hoe kan ik deze schrijf ( /dev/sdb1)rechten geven dat hij weer volledig te gebruiken is.
Ik heb geprobeerd om eigenaar te worden, maar daar krijg ik fout melding op.

Het is mijn oudere ./home partitie die bij mijn vorige installatie werd gebruikt.



Heb al hier lopen zoeken op het forum, maar helaas.
Is dit op te lossen, of moet ik deze schrijf op nieuw formatteren en een back-up terug zetten?

Lees het graag hoe ik diet op kan lossen.

Gr Kroontje

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schrijf rechten toekennen aan oude ./home partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2023/06/22, 10:10:47 »
Probeer eens met de terminal:

sudo chown $USER:$USER /media/kroontje/de266630-7696-4cdc-8017-dda702fe5559

Re: Schrijf rechten toekennen aan oude ./home partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2023/06/22, 15:34:37 »
Probeer eens met de terminal:

sudo chown $USER:$USER /media/kroontje/de266630-7696-4cdc-8017-dda702fe5559
Helaas.
Krijg deze melding:
chown: kan geen toegang krijgen tot '/media/kroontje/de266630-7696-4cdc-8017-dda702fe5559': Bestand of map bestaat niet

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schrijf rechten toekennen aan oude ./home partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2023/06/23, 09:52:16 »
Volgens je schermafdruk bestond die map wel. Het was een schermafdruk, dus ik heb moeten overtypen en mogelijk is er een typfout in het commando dat ik gaf. Of anders is de schijf op dit moment niet meer aangekoppeld: de map bestaat enkel als de schijf aangekoppeld is. Gebruik eens <tab> om automatisch de correcte naam te laten aanvullen: geef het eerste deel van het commando in, vb "sudo chown $USER:$USER /media/kroontje/" en druk dan op tab. Naam wordt automatisch aangevuld, tenzij er meerdere mogelijkheden zijn. Die worden dan getoont. Geef dan de eerste letter(s) in van de betreffende folder en druk opnieuw op tab:  de naam wordt dan automatisch aangevuld.
« Laatst bewerkt op: 2023/06/23, 09:54:47 door vanadium »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Schrijf rechten toekennen aan oude ./home partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2023/06/23, 10:00:08 »
De schermafdruk toont het Gnome 'schijven' hulpprogramma. Dat zegt dat het volume read-only is en niet behoorlijk gelezen kan worden. Dat zegt mij dat het volume indertijd niet correct afgesloten werd. Kies vanuit Schijven voor een herstel of reparatie van het volume, daarna zal je desktopbesturingssysteem het normaal kennen en mounten. Daarna kun je de rechten goed zetten met chown zodat je er met de huidige gebruikersnaam aankan. Ik zou wel een sudo chown -R $USER:$USER «koppelpunt» doen zodat je geen problemen meer tegenkomt en je zowel kunt lezen als schrijven met je huidige gebruiker.

Re: Schrijf rechten toekennen aan oude ./home partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2023/06/23, 16:51:00 »
De schermafdruk toont het Gnome 'schijven' hulpprogramma. Dat zegt dat het volume read-only is en niet behoorlijk gelezen kan worden. Dat zegt mij dat het volume indertijd niet correct afgesloten werd. Kies vanuit Schijven voor een herstel of reparatie van het volume, daarna zal je desktopbesturingssysteem het normaal kennen en mounten.

Dat is hem  :D Kan hem hem weer gebruiken als extra schijf.
Heb het zelfde gedaan met een ander account en Miss Kroontje kan hem ook weer gebruiken . Top

Citaat
Daarna kun je de rechten goed zetten met chown zodat je er met de huidige gebruikersnaam aankan. Ik zou wel een sudo chown -R $USER:$USER «koppelpunt» doen zodat je geen problemen meer tegenkomt en je zowel kunt lezen als schrijven met je huidige gebruiker.
Zal dat ook gaan doen als er problemen terug komen. Beide accounts hebben de zelfde naam en inlog. Wacht dit af.

Blij mee. Mijn dank  =D

Offline Milly

  • Lid
Re: Schrijf rechten toekennen aan oude ./home partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2023/11/07, 03:46:09 »
Had soortgelijk probleem.
Bleek in Mint 21.2  eenvoudig op te lossen;
Met Hulpprogramma schijven eerst ´herstellen' , dan via 'Koppelopties bewerken' het koppelpunt wijzigen in /media/ xxxxxx  (NB> zet gebruikerssessie-standaardwaarden even uit).
Probleem opgelost na herstart; partities gekoppeld en benaderbaar.

NB. Werkt alleen bij lege partities (uiteraard)
« Laatst bewerkt op: 2023/11/07, 04:15:35 door Milly »
Wie half luistert, hoort alleen zichzelf.
Linux sinds aug 2008 (na 22 jaar Windows (!) > never again)
Desktop met Linux Mint 21.2 Cinnamon als werkpaard;
stokoude Dell laptop met Win10; Chromebook om online tv te kijken