Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie noch runnen van op CD lukt niet na Erasen harde schijf met KILLDISK  (gelezen 2193 keer)

beanbag

  • Gast
Ik heb een "oude" pentium 4(1.8GHz, 512MB Ram) die ik niet meer gebruik.
Er zat redelijk wat spyware op, misschien zelfs virussen, ik had geen back-up cd meer van windows XP...

Dus ik heb er wat mee zitten experimenteren.
Wat heb ik gedaan:
- in de BIOS ervoor gezorgd dat hij boot vanop CD
- een iso gebrand van KillDisk en mijn harde schijf volledig geerased zodat ik hetvolgende zie als ik killdisk nu nog eens boot:

ST3120022A (80H)
--> unallocated

(voordien stond er)

st3230033A (80Hp            1
--> logical C                    2
--> unallocated                3

Ik kon met killdisk zowel 1, 2 als 3 erasen. Ik heb voor 1 gekozen aangezien ik ook die unallocated ruimte (40GB) wou gaan gebruiken met in het achterhoofd bij het installeren van een nieuw OS kan ik dan van de gehele schijf mijn c schijf maken ipv slechts van een deeltje (voordien 80GB)...
Dit was zo enkele jaren geleden geinstalleerd door een collega van mijn vader... Waarom  ? Geen idee.

Vervolgens heb ik met deze laptop ubuntu gedownload (8.10 dekstop i386) en dit iso bestand MD5 gechecked, of hoe je dat ook noemt.
De iso geburned.
De computer geboot adhv die cd. Ik zie het intro schermpje van Ubuntu. Ik controleer de cd voor fouten en er worden geen errors weergegeven.


Nu wat ik ook kies. Ubuntu installeren of Ubuntu runnen vanop CD er verschijnt een preloader en als die helemaal vol is dan verschijnt er in een dosachtige omgeving allemaal statements met hier en daar OK naast, maar na verloop van tijd zitten er veel rode FAILS tussen.
Het installeren of runnen loopt vast...


Hoe kan ik dit verhelpen ?
Is dit omdat mijn harde schijf niet is geformateerd. (KillDisk verwijdert ook de formatering las ik ergens ?)
Is mijn pc niet compatibel ?
Moet de ubuntu installatie wizzard zelf niet formateren ?
In welk formaat moet ik formateren ?

Hartelijke dank !
Mijn excuses als de antwoorden hier en daar te vinden zijn. Ik ben al eventjes aan het zoeken maar vind het niet echt.

Je had idd gewoon de HD met Ubuntu kunnen wissen.

Mja goeie raad is duur....

Ruk die HD eruit (of alleen de stekkers eraf) en boot van de Ubuntu cd en kijk wat er gebeurt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline chaos7

  • Lid
ik gok er op dat je beter de alternate cd kan gebruiken.
mijn ervaring is dat de oudere pc's minder goed overweg kunnen met een live cd.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

De Live CD gebruikt de harde schijf niet, maar kan wel blijven haken als er IO/fouten op zitten. Om welke FAILS gaat het precies?

beanbag

  • Gast
Inderdaad het gaat om I/O errors.
could not acces...
could not read...

Ik zal het deze middag nog eens proberen en eens wat fouten opschrijven.

Wat is een mogelijke remedie ?
Mijn andere cd drive gebruiken ?

bedankt.

Je zou Gparted eens kunnen downloaden, op cd branden en daarmee de HD te lijf gaan.

Ik denk dat je met dat killdisk iets gedaan hebt waardoor hij een beetje van slag is en of de MBR niet meer uitgelezen kan worden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Volgens mij heeft het probleem zeker niet te maken met het wissen van de disk. "Oude" pentium? Het kan gewoon zijn dat Ubuntu problemen heeft met de specifieke harde waar. Naast de reeds gegeven suggesties zou ik ook zeggen: probeer gewoon eens een andere distro, of een distro gemaakt voor oudere PC's zoals Puppylinux.

beanbag

  • Gast
De Live CD gebruikt de harde schijf niet, maar kan wel blijven haken als er IO/fouten op zitten. Om welke FAILS gaat het precies?

In navolging hiervan heb ik in de bios mijn cd brander (die ook lees functie had) als eerste CD drive gezet.
En daarmee eens geboot.

installatie is nu zonder problemen gelukt.

Mag ik besluiten dat mijn dvd station (andere cd speler) kapot is ?

Zou makkelijk kunnen.

je kan het nogmaals testen natuurlijk.

Wat ook kan is dat hij nog prima functioneert om bijv mp3 of films af te spelen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Dat zal zeer waarschijnlijk zo zijn. Wanneer je een CD met foto's in een kapotte speler leest, zal je er niets van merken. Als je echter software draait vanaf CD die bit voor bit correct moet zijn, kun je problemen krijgen.