Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird  (gelezen 9161 keer)

Offline AnneTanne

  • Lid
Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Gepost op: 2010/05/07, 15:33:34 »
Ik heb deze vraag ook al gesteld op de NL en engelse Mozilla forums, maar geen antwoord gekregen.
Omdat er op het Engelse forum een melding was van een identiek probleem en ook daar ook met Ubuntu als OS, doe ik hier ook nog een poging..

Ubuntu 10.04 en Thunderbird 3.0.4.

In deze configuratie lukt het me niet meer om pdf-bijlages rechtstreeks te openen: dubbelklikken geeft me een dialoogkader dat enkel de mogelijkheid biedt om de bijlage op te slaan. (.doc opent probleemloos rechtstreeks in OO.)
Als ik ga zoeken onder Edit / Preferences / Attachments, krijg ik daar onderstaand schermpje, waar eigenlijk niks mee te doen valt: Je kan in het zoekveld wel iets invullen (maar waar zou je naar zoeken?), maar dat levert in elk geval niks op.
Ik kan in dit scherm hooguit een andere download-folder opgeven, maar ik wil die bijlages gewoon rechtstreeks kunnen openen...



(De andere melding op het Engelse Mozilla forum betrof Ubuntu 9.04 en Shredder 3.0.3pre.)


Zijn er anderen die tegen dit probleem aanlopen, of heeft iemand het al kunnen oplossen? 

Ann

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/07, 15:41:14 »
Geen idee wat het zou kunnen zijn. Bij mij in 9.04 met thunderbird 3.0.4 kan ik dit wel gewoon instellen en staat PDF gewoon in de lijst.

Als ik binnenkort wat extra tijd heb, zal ik ook eens 3.0.4 op mijn 10.04 installeren. Iemand anders een idee wat het zou kunnen zijn?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Willy4

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/07, 17:59:41 »
Het zal vast wel ergens in te stellen zijn, maar voorlopig heb ik deze addon geïnstalleerd. Daarmee kun je de meeste bestanden, waaronder PDF gewoon direct openen.
Na installatie en herstart: Rechtermuisknop -> Open -> Gnome open (daar staat ie al op dan) en voila :)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline aartje

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/08, 08:12:44 »
Misschien helpt het volgende:

To add a download action to this list, open an e-mail that has an attachment of the type you want to add, or write a new e-mail and attach a file of the type that you want to add. Open the attachment and choose how you want Thunderbird to open it. Check the box "Do this automatically for files like this from now on".

Ofwel stuur een emailtje naar jezelf met een bijlage met de gewenste extensie.
Als je dan de bijlage opent komt er een popup scherm waar je kan kiezen dmv
welke applicatie je je bijlage laat open. Zet ook een vinkje bij "Doe dit voortaan altijd
bij dit type" (of iets dergelijks).

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/08, 09:25:33 »
Tja, als je de (een) bijlage opent en dan kiest om deze aktie altijd voeren met dit type gaat het vanzelf. Daar hoef je verder niet voor "in te stellen" ofzo. Volgens mij wil je iets doen dat normaal vanzelf gaat als je het eenmaal een eerste keer gedaan hebt....
Het leven kan zo makkelijk zijn ;)
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Willy4

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/08, 11:05:12 »
Tja, als je de (een) bijlage opent en dan kiest om deze aktie altijd voeren met dit type gaat het vanzelf. Daar hoef je verder niet voor "in te stellen" ofzo. Volgens mij wil je iets doen dat normaal vanzelf gaat als je het eenmaal een eerste keer gedaan hebt....
Het leven kan zo makkelijk zijn ;)
Misschien geldt dat voor PDF, maar bij veruit de meeste bijlagen krijg krijg ik alleen de vraag waar ik die wil opslaan zodra ik op 'open' druk. Die 'openen met' optie zit er dan niet eens bij ???
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline aartje

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/09, 00:02:05 »
Bij een PDF-document ging het dus wel goed. Bij welk soort bestanden lukte
het dan niet ?

Offline aartje

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/09, 08:48:36 »
Tja, als je de (een) bijlage opent en dan kiest om deze aktie altijd voeren met dit type gaat het vanzelf. Daar hoef je verder niet voor "in te stellen" ofzo. Volgens mij wil je iets doen dat normaal vanzelf gaat als je het eenmaal een eerste keer gedaan hebt....
Het leven kan zo makkelijk zijn ;)
Misschien geldt dat voor PDF, maar bij veruit de meeste bijlagen krijg krijg ik alleen de vraag waar ik die wil opslaan zodra ik op 'open' druk. Die 'openen met' optie zit er dan niet eens bij ???
Zou je eens een paar gevallen kunnen noemen, dan kan ik dat ook eens proberen om te kijken of
dat aan één of andere instelling ligt.

Offline Willy4

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/09, 14:17:32 »
Zou je eens een paar gevallen kunnen noemen, dan kan ik dat ook eens proberen om te kijken of
dat aan één of andere instelling ligt.
Alle open-office bestanden bijvoorbeeld, (.odt, .ods e.d.) kan ik zonder die plugin alleen opslaan. Zo'n beetje de enige bijlagen zijn die ik krijg.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline aartje

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/10, 10:09:32 »
Vreemd, ik heb het net even met een "odt" document geprobeerd,
die ik naar mezelf stuurde en ik kreeg netjes het popup scherm
waarin ik kon kiezen met met welke applicatie ik dat moest openen
(met de mogelijkheid van een vink die aangaf dat dat altijd zo moest)

Ik heb trouwens ubuntu 8.04 met Thunderbird 2.0.0.24
Die extensie wordt er dan bijgeschreven in het bestand (dacht ik ??)
/home/pietje/.mozilla-thunderbird/ hk5687dc.default/mimeTypes.rdf

De entry voor een "odt" bestand is bij mij geworden:

 </RDF:Description>
  <RDF:Description RDF:about="urn:mimetype:application/vnd.oasis.opendocument.text"
                   NC:value="application/vnd.oasis.opendocument.text"
                   NC:editable="true"
                   NC:fileExtensions="odt"
                   NC:description="ODT-document">
    <NC:handlerProp RDF:resource="urn:mimetype:handler:application/vnd.oasis.opendocument.text"/>

Kan iemand met dezelfde Ubuntu/Thunderbird combinatie als de vragensteller hier iets verder
over zeggen ?



Offline aartje

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/10, 11:58:31 »
Wat je ook eens zou kunnen proberen is om het bestand
mimeTypes.rdf eens te hernoemen naar bv.  mimeTypes.rdf_backup
en dan Thunderbird weer op te starten en zo'n odt-bijlage te
openen. Er zou dan een popup moeten komen waarin je de keuze
kan maken voor bv. openoffice en  mimeTypes.rdf zou dan weer
aangemaakt moeten worden.

Offline Willy4

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/10, 12:29:53 »
Wat je ook eens zou kunnen proberen is om het bestand
mimeTypes.rdf eens te hernoemen naar bv.  mimeTypes.rdf_backup
en dan Thunderbird weer op te starten en zo'n odt-bijlage te
openen. Er zou dan een popup moeten komen waarin je de keuze
kan maken voor bv. openoffice en  mimeTypes.rdf zou dan weer
aangemaakt moeten worden.
Ik heb dit eens even geprobeerd (dus mimeTypes.rdf hernoemd en plugin uitgeschakeld), maar ik krijg weer een zelfde pop-up met de tekst:U hebt gekozen om het volgende bestand te openen:
xxx.odt
Dit is een .odt-document
van: mailbox://
Wilt u dit bestand opslaan?
Meer mogelijkheden zijn er niet.
Plugin weer ingeschakeld en dan krijg ik wel de tekst U hebt gekozen om het volgende bestand te openen:
xxx.odt
Dit is een Mail Attachment
van: mailbox://
Wat moet Thunderbird met dit bestand doen?
o Openen met [pulldownmenu met mogelijkheden]
o Opslaan
o Dit bestand nu automatisch doen voor dit type bestanden
Zonder die plugin kan ik dus alleen opslaan en met die Gnome-Open plugin krijg ik in Thunderbird 3.0.5 min of meer wat jij blijkbaar in Thunderbird 2.0.0.24 automatisch krijgt.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/10, 12:32:07 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/11, 21:20:48 »
Ofwel stuur een emailtje naar jezelf met een bijlage met de gewenste extensie.
Als je dan de bijlage opent komt er een popup scherm waar je kan kiezen dmv
welke applicatie je je bijlage laat open. Zet ook een vinkje bij "Doe dit voortaan altijd
bij dit type" (of iets dergelijks).

Inderdaad, alleen jammer, dat dat popupscherm standaard opent in je home-dir, en je dus op zoek moet naar waar in je bestandssysteem de applicatie in kwestie is geinstalleerd.
Ik heb Adobe intussen al ontdekt (/opt/Adobe/Reader9/Reader... maar wat ik vervolgens verder moet selecteren heb ik nog niet uitgevogeld.
Ik ga eens in een andere dir op zoek naar een andere reader...

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/11, 21:23:16 »
Tja, als je de (een) bijlage opent en dan kiest om deze aktie altijd voeren met dit type gaat het vanzelf. Daar hoef je verder niet voor "in te stellen" ofzo. Volgens mij wil je iets doen dat normaal vanzelf gaat als je het eenmaal een eerste keer gedaan hebt....
Het leven kan zo makkelijk zijn ;)

Ja, het zou inderdaad heel handig zijn als ik in dat dialoogkader meteen een aantal keuzes kreeg voorgeschoteld die in staat zijn een pdf te lezen. Maar ik krijg alleen bestanden uit mijn homedir voorgeschoteld, en daar heb ik nu eenmaal geen applicaties geinstalleerd staan.

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/11, 21:27:18 »
Het zal vast wel ergens in te stellen zijn, maar voorlopig heb ik deze addon geïnstalleerd. Daarmee kun je de meeste bestanden, waaronder PDF gewoon direct openen.
Na installatie en herstart: Rechtermuisknop -> Open -> Gnome open (daar staat ie al op dan) en voila :)

Helaas... de beschrijving van de add-on zag er inderdaad veelbelovenduit, maar als ik die tracht te installeren lukt het niet wegens 'geen geldig installatiepakket'.

Offline Willy4

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/11, 22:01:22 »
Helaas... de beschrijving van de add-on zag er inderdaad veelbelovenduit, maar als ik die tracht te installeren lukt het niet wegens 'geen geldig installatiepakket'.
??? Probeer deze pagina eens: https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/addons/versions/12523#version-0.9.1.5 In het bovenste vak bij die van Linux vinkje zetten en dan rechter muisknop -> koppeling opslaan als. Lukt dat niet?

Ik heb Adobe intussen al ontdekt (/opt/Adobe/Reader9/Reader... maar wat ik vervolgens verder moet selecteren heb ik nog niet uitgevogeld.
Ik ga eens in een andere dir op zoek naar een andere reader...
Staat die reader er niet tussen in usr/bin/ ?
Er is volgens mij standaard een documentviewer geïnstalleerd waarmee pdf's worden geopend. Ik zal eens opzoeken hoe die heet.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/11, 22:05:36 »
Helaas... de beschrijving van de add-on zag er inderdaad veelbelovenduit, maar als ik die tracht te installeren lukt het niet wegens 'geen geldig installatiepakket'.
??? Probeer deze pagina eens: https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/addons/versions/12523#version-0.9.1.5 In het bovenste vak bij die van Linux vinkje zetten en dan rechter muisknop -> koppeling opslaan als. Lukt dat niet?

En jawel!
Die laat zich wel installeren.
Dankjewel!

Ann

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/11, 22:08:36 »
Overigens merk ik iets heel vreemds op...
Als ik kies de pdf te openen met Open-gnome, wordt die geopend met AdobeReader...
Maar na installatie van die plugin verschijnt plots ook Adobe Reader (en niet de andere readers die geïnstalleerd staan) in het drop-down menu.  Als ik echter 'rechtstreeks' voor Adobe kies, krijg ik de melding dat die toepassing niet geïnstalleerd is....

Offline Willy4

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/11, 22:13:06 »
En jawel!
Die laat zich wel installeren.
Dankjewel!

Ann
Alsjeblieft :)

Overigens merk ik iets heel vreemds op...
Als ik kies de pdf te openen met Open-gnome, wordt die geopend met AdobeReader...
Maar na installatie van die plugin verschijnt plots ook Adobe Reader (en niet de andere readers die geïnstalleerd staan) in het drop-down menu.  Als ik echter 'rechtstreeks' voor Adobe kies, krijg ik de melding dat die toepassing niet geïnstalleerd is....
Ik heb binnen Linux geen ervaring met Adobe reader. Heb je een speciale reden waarom de die hebt geïnstalleerd? Anders verwijder je 'm via Synaptic (volledig verwijderen kiezen), dan start ie volgens mij automatisch met Document Viewer (Evince) op. :)

Edit: Je kan, als je die Adobe reader wil behouden, eventueel ook het pad naar reader opgeven denk ik. Ergens in /usr/bin/ of /bin/ of zo zal ie wel staan. (gokje)
« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 22:16:48 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/11, 22:17:02 »
Tja, je heb hier geen plugin ofzo voor nodig. Ergens staat er iets verkeerd, het is zaak hier achter te komen. net even getest maar ook OOo documenten pikt hij op: zie afbeelding.
Gek hoor misschien dat het komt omdat ik een upgrade vanuit 9.10 heb gedaan? Maar als het werkt met Open-gnome mooi toch :)
« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 22:51:02 door dallco »
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #20 Gepost op: 2010/05/11, 22:51:07 »
Ik heb binnen Linux geen ervaring met Adobe reader. Heb je een speciale reden waarom de die hebt geïnstalleerd? Anders verwijder je 'm via Synaptic (volledig verwijderen kiezen), dan start ie volgens mij automatisch met Document Viewer (Evince) op. :)

Edit: Je kan, als je die Adobe reader wil behouden, eventueel ook het pad naar reader opgeven denk ik. Ergens in /usr/bin/ of /bin/ of zo zal ie wel staan. (gokje)

Waarom Acroreader? Tja, gewoonte waarschijnlijk... Toen ik jaren geleden voor het eerst met Linux werkte, vond ik de native linux-pdf applicaties niet prettig werken.  Acroread deed wel wat ik wilde, en daar ben ik bij gebleven.  'k Zou Evince of dergelijke misschien toch nog eens een kans moeten geven ;-).

Maarre... als ik de Adobe Reader volledig verwijder, en ook de plugin uitschakel, krijg ik weer de situatie als voorheen.
Met de plugin opent Evince inderdaad probleemloos.

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Pdf rechtstreeks openen in Thunderbird
« Reactie #21 Gepost op: 2010/05/11, 22:52:38 »
Tja, je heb hier geen plugin ofzo voor nodig. Ergens staat er iets verkeerd, het is zaak hier achter te komen. net even getest maar ook OOo documenten pikt hij op: zie afbeelding.
Gek hoor misschien dat het komt omdat ik een upgrade vanuit 9.10 heb gedaan? Maar als het werkt met Open-gnome mooi toch :)


Met Office-bestanden heb ik geen probleem gehad, enkel met pdf's...
Ik heb inderdaad een fresh-install gedaan..