Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]starter maken  (gelezen 993 keer)

[OPGELOST]starter maken
« Gepost op: 2015/05/29, 10:06:08 »
Ik heb een extern programma nodig op mijn systeem en dat wil ik graag aanroepen via een knop. Helaas weet ik niet hoe ik dat moet doen. Nu is het een dubbel handeling:
in de terminal tik ik eerst in: cd Downloads/Qfinder; vervolgens: sh ./Qfinder

Kan iemand met uitleggen hoe ik dit achter een knop verberg?
« Laatst bewerkt op: 2015/05/29, 18:36:54 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: starter maken
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/29, 10:46:42 »
Ik weet niet precies hoe je een knop maakt, maar laat eerst eens weten welk systeem je gebruikt?
Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu, etc.... En vermeld ook de versie/uitgave, dus bv 12.04, 14.04, etc

Re: starter maken
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/29, 10:51:32 »
In het software Centrum heb je een applicatie: Create Launcher (ubuntu 14.04 heb ik hier). Dit is een grafische tool waarmee je zelf starters kunt maken.
De app integreert ze netjes in unity (dash en dergelijke). Ze worden opgeslagen in je home directory oner .local/share/applications.


Offline wowo

  • Lid
Re: starter maken
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/29, 14:25:39 »
Ik gebruik "Create Launcher" ook (Ubuntu 14.04), want is erg gemakkelijk in gebruik.
Als je het echter "helemaal" zelf wilt doen:
- Start een editor op bv Leafpad of Gedit
- Zet daarin bv het volgende:[Desktop Entry]
Version=1.0
Type=Application
Terminal=false
Name=Qfinder
Comment=
Exec=/pad naar startbestand/Qfinder/Qfinder
Path=/pad naar map/Qfinder/
Icon=/pad naar icoon/qfinder.png
Categories=System;
Sla vervolgens dit betstand op als Qfinder.desktop in de map .local/share/applications (vergeet de punt niet!)
NB de paden van Exec/Path en Icon moet je zelf aanpassen. Het Qfinder icoon heb ik als bijlage toegevoegd.
Na dit alles even de computer afsluiten en opnieuw opstarten.
Je kan het programma Qfinder nu via de dash vinden en starten.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: starter maken
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/29, 16:26:26 »
Ik heb Create Launcher geprobeerd, maar kom er niet uit wat er bij de 'command' geschreven moet worden; in ieder geval blijft de OK-knop uitgegrijsd - helaas.
Maar het scriptje van wowo werkt wel!

Nog een vraagje: wat is de beste/natuurlijke plek om het programma op te slaan? Ik heb het nu onder Downloads staan, waar het uiteraard ook binnen is gekomen, maar dat is niet logisch natuurlijk.

Hartelijk dank zover voor de hulp.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: starter maken
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/29, 18:12:15 »
In de command regel neem je op waar en wat je wilt starten:

/pad naar startbestand/Qfinder/Qfinder

Lokatie: ik heb een map Applicaties in mijn home folder gemaakt waar ik dit soort losse applicaties in submapjes heb gezet.

Re: starter maken
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/29, 18:35:52 »
nu wel gelukt; heel simpel dus; dank!
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

[OPGELOST]Re: starter maken
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/29, 18:36:24 »
Ik heb een extern programma nodig op mijn systeem en dat wil ik graag aanroepen via een knop. Helaas weet ik niet hoe ik dat moet doen. Nu is het een dubbel handeling:
in de terminal tik ik eerst in: cd Downloads/Qfinder; vervolgens: sh ./Qfinder

Kan iemand met uitleggen hoe ik dit achter een knop verberg?
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: [OPGELOST]starter maken
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/29, 19:24:03 »
dank Femke, je hebt me er eigenlijk al eerder ook op gewezen. Ik zie trouwens dat ik feitelijk twee fouten heb gemaakt, door mezelf abusievelijk ook nog eens te citeren...
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.