Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "snapshot" van systeemprestaties tijdens high performance  (gelezen 1675 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
"snapshot" van systeemprestaties tijdens high performance
« Gepost op: 2007/01/08, 15:41:17 »
ik wil tijdens het spelen van een game gedurende een uur/2uur "snapshots" maken van de prestaties van mijn systeem. zo om de minuut. en de uitkomst plaatsen in een zipfile. is dit mogelijk?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
"snapshot" van systeemprestaties tijdens high performance
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/08, 16:05:11 »
Makkie! Open een terminal window en type:

vmstat 60 > performance.dat

In een ander window of hoe dan ook start je je game. Sluit je game af, ga terug naar het terminal window en druk daar op Ctrl-C. Het bestand performance.dat geeft je een overzicht van de performance.

Het formaat van de output is uitermate nuttig, maar niet echt makkelijk leesbaar en ik zou je dan ook aanraden om de vmstat manpage (man vmstat) even te lezen, met name het stuk over de diverse parameters die gerapporteerd worden.

Succes!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Soul-Sing

  • Lid
"snapshot" van systeemprestaties tijdens high performance
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/08, 16:11:36 »
Citaat van: tukcedo
Makkie! Open een terminal window en type:

vmstat 60 > performance.dat

In een ander window of hoe dan ook start je je game. Sluit je game af, ga terug naar het terminal window en druk daar op Ctrl-C. Het bestand performance.dat geeft je een overzicht van de performance.

Het formaat van de output is uitermate nuttig, maar niet echt makkelijk leesbaar en ik zou je dan ook aanraden om de vmstat manpage (man vmstat) even te lezen, met name het stuk over de diverse parameters die gerapporteerd worden.

Succes!
super. bedankt. zal me verdiepen in de parameters voordat ik start. :)
als er iets uitkomt wat ik niet snap, kom ik er nog op terug. :)

Offline jgoor

  • Lid
"snapshot" van systeemprestaties tijdens high performance
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/10, 10:10:54 »
vmstat -a | tail -1 | perl -ne "s/\s+/;/g; print $_"
Dan krijg je de parameters netjes onder elkaar zonder die irritante headers en een ';' gescheiden formaatje..

Offline Soul-Sing

  • Lid
"snapshot" van systeemprestaties tijdens high performance
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/10, 19:14:51 »
Citaat van: jgoor
vmstat -a | tail -1 | perl -ne "s/\s+/;/g; print $_"
Dan krijg je de parameters netjes onder elkaar zonder die irritante headers en een ';' gescheiden formaatje..
beetje late reactie, maar bedankt. :)
bescheiden formaatje bedoel je toch? daar was ik al bang voor. allenlange lijsten.
maar wie info wil.......

Offline jgoor

  • Lid
"snapshot" van systeemprestaties tijdens high performance
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/11, 12:38:37 »
nee.. ik bedoelde ';' Gescheiden (ofwel: semicolon separated)

Tip: kijk eens naar RRDTool.

Ik heb met shellscripjes die o.a. 'df' en 'vmstat' uitlazen i.c.m. RRDTool schitterende dingen gedaan!
Wanneer je een vast data formaat hebt, heis je het in een RRD en kan je grafiekjes genereren dat het een lieve lust is. Tevens kan je -na import van de datafile- deze weggooien (zit immers in de RRD) of desgewenst gezippen.
RRDTool kan data 'indikken' voor bijv. maand of jaarverzichten en... je schijven lopen nooit vol. (lees het principe maar eens van een RRD)

P.S. Tuurlijk zijn hier tooltjes voor (ook op basis van RRDTool) maar ik wil alleen even aangeven dat het zelfbouwen niet moeilijk is en veel 'lichter' is in gebruik en vooral veel 'fun'.

Offline Soul-Sing

  • Lid
"snapshot" van systeemprestaties tijdens high performance
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/11, 12:55:14 »
@jgoor

thx voor je aanvulling en informatie. RRDTool ga ik bekijken.