Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schijfcontrolle loopt vast  (gelezen 428 keer)

Offline Henk K

  • Lid
schijfcontrolle loopt vast
« Gepost op: 2013/07/31, 13:10:56 »
Ik heb een vreemd probleem. Als ik mijn computer opstart dan krijg ik een schijfcontrole en die blijft dan hangen op 56% waarna ik een scherm krijg waar ik moet kiezen voor reparatie (F) gewoon doorgaan (I) of handmatig repareren (M). Ik kies dan voor F daar ik niet echte een techneut ben en dan duurt het even maar dan werkt alles weer behalve mijn wifi, als ik mijn wifi stick verwijder en er weer insteek maakt de computer gewoon verbinding zoals het hoort. De gehele dag kan ik dan naar believen mijn computer uit zetten en weer opstarten zonder problemen. Ook als ik naar windows ga (heb dual boot) en weer terug naar Ubuntu. Dus tot zover niks aan de hand. Nu komt het, als ik de volgende dag opstart begint het probleem gewoon weer op nieuw. Weet iemand wat er aan de hand is?

Re: schijfcontrolle loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/01, 20:44:45 »
Niks bijzonders op het eerste gezicht, zo'n schijfcontrole wordt regelmatig uitgevoerd.
Dat er wat gevonden wordt dat kan, hoeft niet persé een probleem te zijn. Dat het terug komt is wel gek.

Enkele dingen die fijn zijn om te weten:
1. Open Schijfgereedschap eens en selecteer de schijf waar Ubuntu op staat en open de SMART gegevens daar van. Geeft hij een melding ergens van?
2. Hoe is Ubuntu/Windows ingedeeld op je schijf (Wubi installatie gedaan?), of normaal geïnstalleerd maar Ubuntu op een NTFS indeling geplaatst etc.?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit