Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden  (gelezen 4356 keer)

Offline wowo

  • Lid
Ben aan het experimenteren met RAW en Darktable maar laat de camera (EOS 40D) ook altijd nog een JPG versie opslaan.
Ik merk echter dat de JPG versie best wel scherper is dan de RAW versie. Ik zie in de JPG meer details.
Wat ik ook probeer (meer verscherpen; contrast verhogen; belichting; etc. etc.), het lukt mij niet om de RAW versie net zo scherp te krijgen als de door de camera gemaakte JPG.

Ook heb ik virtueel DPP (Digital Photo Professional) geprobeerd, maar daar zie ik hetzelfde fenomeen.

Om duidelijk te maken wat ik precies bedoel, heb ik een kleine selectie van een aan de rechterkant overbelichte paddestoel (op 200%!) gemaakt.

Hier de beide fotogedeeltes gemaakt in Darktable (links is RAW; rechts is JPG):


Hier de beide fotogedeeltes gemaakt in DPP (links is RAW; rechts is JPG):


Hopelijk is het een beetje te zien.
Misschien is dit meer een vraag voor op een Canon forum maar wie weet kan iemand mij hier ook helpen.
 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/09, 19:25:47 »
Hoi wowo,

Heel apart! Nooit opgemerkt. Eerlijk gezegd ook nooit opgelet.

Hier is jouw JPG duidelijk scherper. Je zou haast zeggen dat de camera er een snufje verscherpen op heeft losgelaten, maar dan zou je nog vanuit de RAW tot gelijke of betere resultaten moeten komen.

Ik heb eens gekeken bij een RAW en JPG plaat uit mijn Canon 6D. Daar is de RAW duidelijk scherper in Darktable en in Ufraw/GIMP. De 6D heeft bij mijn weten wel een andere beeldprocessor.

Straks eens kijken bij foto's van mijn 450D
« Laatst bewerkt op: 2015/11/09, 19:38:39 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/09, 20:47:26 »
Heb je dat bestand beschikbaar? Ik zou er mijn darktable vaardigheden wel eens op willen proberen.

Offline wowo

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/09, 20:54:20 »
Ja je mag van mij je kunsten erop loslaten.  ;)
Hoe kan ik je dat het beste opsturen? Overleg via pm?
Omdat de raw echt meer overbelicht lijkt dan de jpg , helpt verscherpen in raw niet echt.
Wat weg is is weg.
Of misschien was het raw gebeuren van de eos 40d nog niet zo ontwikkeld. 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/09, 21:09:33 »
Ik heb zojuist een foto bekeken van mijn 450D. RAW is duidelijk scherper in Darktable en Ufraw/GIMP.

Daar is iets vreemds gaande bij jou, wowo. Zou Darktable nog een instelling in zijn XMP bestand hebben geladen en wordt er nu soms een bewerkte RAW getoond?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/09, 21:39:59 »
Ja je mag van mij je kunsten erop loslaten.  ;)
Hoe kan ik je dat het beste opsturen? Overleg via pm?
Omdat de raw echt meer overbelicht lijkt dan de jpg , helpt verscherpen in raw niet echt.
Wat weg is is weg.
Of misschien was het raw gebeuren van de eos 40d nog niet zo ontwikkeld.
Misschien met Dropbox of wetransfer? Ik kan eventueel mijn email sturen via pm?

Met de RAW van de 40D is niets mis. Ik had ook geen problemen met de 1000D die nauwelijks nieuwer is. Ik ben het met jvecht eens, ik denk dat het een installing in DT is. Ik ben wel erg nieuwsgierig wat hier gebeurt. Misschien kun je het XMP bestand ook meeleveren?
« Laatst bewerkt op: 2015/11/09, 21:43:25 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline wowo

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/09, 21:41:55 »
@jvecht Ik had de historie in Darktable verwijderd dus het is dan een onbewerkte versie (dat kan je dan ook zien in lightroom; het "jing/jang" teken rechts boven in de hoek verdwijnt).
Voor de zekerheid heb ik ook de foto's opnieuw ingelezen waarbij ik eerst de xmp files verwijderd had.
Helaas geen verschil: de jpeg blijft meer detail geven.

Ik zie dit verschijnsel nu ook bij die foto van dat kasteel op landgoed Waardenburg en Neerijnen.
Op de jpeg foto zie ik nog net een haantje bovenop de hoogste toren. Bij de raw is er helemaal niets meer te zien ....
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/09, 21:45:51 »
Ja je mag van mij je kunsten erop loslaten.  ;)
Hoe kan ik je dat het beste opsturen? Overleg via pm?
Omdat de raw echt meer overbelicht lijkt dan de jpg , helpt verscherpen in raw niet echt.
Wat weg is is weg.
Of misschien was het raw gebeuren van de eos 40d nog niet zo ontwikkeld.
Misschien met Dropbox of wetransfer? Ik kan eventueel mijn email sturen via pm?

Met de RAW van de 40D is niets mis. Ik had ook geen problemen met de 1000D die nauwelijks nieuwer is. Ik ben het met jvecht eens, ik denk dat het een installing in DT is. Ik ben wel erg nieuwsgierig wat hier gebeurt. Misschien kun je het XMP bestand ook meeleveren?
PM gestuurd.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline MKe

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/10, 10:48:43 »
Bedankt, ik zal er eens naar kijken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/10, 11:05:43 »
Succes, MKe. Ik ben ook benieuwd wat hier gebeurt!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/11, 21:41:15 »
Okay, dit is een lastige. Het probleem is idd dat de raw foto overblicht lijkt. Het lijkt iets te maken te hebben met de basecurve, maar het lukt me niet om die goed te krijgen. Ik heb ook lightzone en rawtherapee geprobeerd en het lijkt erop dat de informatie wel in de RAW aanwezig is. Rawtherapee kreeg de extra details wel naar voren. Ik heb hier extreme waarden gebruikt voor de luminance recovery. Het plaatje is er niet mooier op geworden, maar je kunt zien dat de groeven die weg lijken te vallen in de RAW er wel degelijk in zitten en er zelfs nog meer is dan je in de jpeg ziet. De kunst is nu om dit op een mooie manier toch tevoorschijn te toveren. Met RawTherapee lijkt het in ieder geval mogelijk. Ik weet nog ff niet hoe dat in Darktable zou moeten. Lightzone kon er overigens helemaal niet mee. Dit lijkt toch een van de mindere RAW converters vergeleken met de andere twee.

Op dit moment likt Rawtherapee het beste te zijn voor highlight recovery.

Met rawtherapee:
« Laatst bewerkt op: 2015/11/11, 21:43:50 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline wowo

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/11, 23:29:56 »
Indrukwekkend resultaat mke !
De conclusies tot nu toe:
In RAW krijg je met Darktable minder details in overbelichte gebieden dan in de door de camera geproduceerde JPG.
In RAW krijg je met Rawtherapee nog meer details in overbelichte gebieden te voorschijn gehaald worden dan in de door de camera geproduceerde JPG. NB wel oppassen dat je niet te extreme waarden voor de luminance recovery gebruikt omdat het anders wat onnatuurlijk overkomt.

Het zou fijn zijn als met Darktable ook hetzelfde resultaat behaald zou kunnen worden als met Rawtherapee. Ik vind het namelijk jammer als ik zou moeten overschakelen op een ander programma.

Jij hebt in ieder geval aangetoond dat de info daadwerkelijk nog in de RAW file zit maar dat dat door de juiste RAW converter en de juiste instellingen naar voren gehaald kan worden.

Als ik eerlijk ben dan vind ik de resultaten van de JPG van de camera nu vaak beter dan dat ik met RAW in Darktable kan krijgen. Met name de details in de highlights en de ruisonderdrukking zonder te veel verlies zijn in de JPG van de camera beter.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/11, 23:42:52 »
De resultaten van MKe in Rawtherapee zijn echt geweldig. Wowo, ik ga ook zelden proberen de JPG's van de camera nog beter te krijgen. Alleen voor mijn tweelagen techniek doe ik dat natuurlijk wel.

Dus ik moet ook Rawtherapee maar eens proberen? Ik weet dat ze werken aan een beter ruisfilter. Geen idee wanneer dat komt.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline wowo

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/11, 23:53:35 »
Ik heb net Rawtherapee geïnstalleerd en gebruikt zonder iets aan de instellingen te doen.
Het blijkt dat de RAW beelden in Rawtherapee echt veel meer detail geven in de highlights zoals de wolken en op overbelichte gedeeltes.
Ik ben geneigd om nu al te concluderen dat Rawtherapee beter werkt dan Darktable.
@jvecht ben benieuwd naar jouw resultaten.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/12, 00:28:59 »
Ik ga eens aan de gang met Rawtherapee. Ik heb een paar jaar geleden al eens mee gewerkt. Het zal ondertussen nog wel flink verbeterd zijn. Voor zover ik weet bestaat Rawtherapee ook langer dan Darktable.

Wel handig is dat ik nu een ova -bestand heb voor Xubuntu 15.10. Een virtuele applicatie voor Virtualbox. Daar kan ik dit mooi in proberen. Gaat het fout, gooi ik die VM uit Virtualbox en laad opnieuw mijn ova. In twee minuten draait dan heel Xubuntu weer helemaal fris. Ideaal.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/12, 06:27:10 »
Ik heb net Rawtherapee geïnstalleerd en gebruikt zonder iets aan de instellingen te doen.
Het blijkt dat de RAW beelden in Rawtherapee echt veel meer detail geven in de highlights zoals de wolken en op overbelichte gedeeltes.
Ik ben geneigd om nu al te concluderen dat Rawtherapee beter werkt dan Darktable.
@jvecht ben benieuwd naar jouw resultaten.
Daarben ik het niet helemaal mee eens. Het lijkt erop dat Rawtherapee beter is met highlight reconstructie, maar de ruisonderdrukking in DT is vele malen beter, als je de 2-traps methode gebruikt met profiled noise reduction. En DT heeft goed bruikbare zone-editing.

Ik denk echter dat het aanpassen van de basecurve de boel zou moetn oplossen, maar dat is me nog niet gelukt.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/12, 08:52:16 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/12, 12:53:13 »
Hoi Wowo en MKe,

Hoogst leerzaam dit allemaal!

Wat ruisonderdrukking betreft had ik een foto van een Salsa dans demo met workshop in een behoorlijk donkere ruimte bij ISO 12800. Dat is een smeekbede voor heel veel ruis en dat was ook zo. Maar de foto vertelde wel het verhaal wat ik zocht. DT maakte er nog heel wat van met die profiled ruisonderdrukking. Ik ga op zoek naar dat tweetraps.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline wowo

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/12, 13:10:52 »
Met die  tweetraps methode (https://www.youtube.com/watch?v=4nBzAeM0tpI&list=PLmvlUro_Up1NBX7VK8UUuyWo1B468zEA0&index=3) heb ik in darktable goede resultaten gekregen.
Dat de noise reductie van rawtherapee wat minder is leek ik ook te beamen (had een ouwere versie uit het softwarecentrum) maar nu ik rawtherapee 4.2 geïnstalleerd heb (http://ubuntuhandbook.org/index.php/2014/10/rawtherapee-4-2-released-install-in-ubuntu-14-04/) lijkt het erop dat rawtherapee even goed werkt zelfs met de default waarden.
Ik kon in ieder geval zien dat de jpg meer ruis had.
Met Darktable had ik al de nodige studie-uren achter de rug en met Rawtherapee met ben ik net begonnen.
Ik moet het dus wel nog een beetje laten bezinken en dan zal ik wat plaatjes laten zien.

Ik mis in Rawtherapee ook wel een aantal mogelijkheden die Darktable wel heeft. Ook de workflow in Darktherapee vond ik praktisch en fijn werken.
Hopelijk is Darktable op het gebied van highlightreconstructie ook nog zo goed te maken als Rawtherapee.

De automatische belichtingsfunctie in Rawtherapee (gebaseerd op image analyse) werkt soms "te goed".
Hij zorgt er op een of manier voor dat de meeste details te voorschijn komen maar daar schiet hij soms een beetje te ver in door.

« Laatst bewerkt op: 2015/11/12, 13:27:17 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/12, 13:49:39 »
Goede video, wowo. Dank je wel. Er gaat een boel studie zitten in Darktable en Rawtherapee vast ook.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/12, 14:54:37 »
Zou er een workflow te maken zijn waar Rawtherapee en DT samen in zitten? Waarschijnlijk niet he? Een van hen moet de jpeg conversie doen....
Ik denk dat we een feature request zouden moeten doen bij DT, met deze usecase. Ik geloof dat wowo en ik het eens zijn over het feit dat de workflow in DT prettiger is. Als ze dus dat algoritme kunnen overnemen van Rawtherapee, dan zou dat helpen.

Offline wowo

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #20 Gepost op: 2016/01/08, 13:48:49 »
Ik heb nu met Darktable toch een methode gevonden om ook in dit geval de geclipte hooglichten goed te reconstrueren vanuit RAW.
Er komen meer details naar voren als in de .jpg, alleen zal ik nog wat moeite moeten doen om de scherpte wat groter te krijgen.

Wat heb ik gedaan:
- Exposure naar  -0,75 (nb RAWtherapee schroefde in de automatische stand de belichting nog verder terug!)
- Base curve iets aanpassen zodat de hooglichten niet meer clipten.
- Highlight reconstruction die standaard altijd op clip highlights staat, veranderen naar reconstruction in LCh

Ik heb het vermoeden dat RAWtherapee dit "trucje" ongeveer op dezelfde manier uithaalt.

Links RAW met de boven beschreven methode. Recht de JPG versie zonder verder bewerking.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline MKe

  • Lid
Re: Vreemd: RAW minder scherp dan JPG mn in overbelichte gebieden
« Reactie #21 Gepost op: 2016/01/08, 14:59:53 »
Ah, goed gedaan. Ik dacht al dat je iets met de basecurve moest doen. Zo hebben we weer wat geleerd. Is de reconstruction standaar op LCh te zetten?