Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Krakend geluid harddisk bij opstarten  (gelezen 2614 keer)

Offline djdg

  • Lid
[Opgelost] Krakend geluid harddisk bij opstarten
« Gepost op: 2011/01/12, 17:52:09 »
Ik heb ergens gelezen dat het aan te raden is om een bepaalde instelling te wijzigen waardoor de harddisk langer meegaat. Bij het opstarten kraakt hij namelijk op een vreemde manier alsof hij heel veel gegevens aan het verplaatsen is. Dit heeft denk ik te maken met het niet hoeven defragmenteren in Ubuntu.

Iemand enig idee wat ik met mijn onduidelijke post bedoel? (Kan het moeilijk beter uitleggen)

[Opgelost]: Na de upgrade naar Ubuntu 11.04 is het probleem verdwenen.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/05, 21:28:57 door djdg »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Krakend geluid harddisk bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/12, 18:00:43 »
Je bedoelt misschien dit:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Sommige-laptops:-parkeerklik-slijta

(rechterkolom, punt 10)

Maar ik zou ook even de swapneiging verlagen, voorzover je dat nog niet hebt gedaan:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Swapneiging-is-te-hoog:-op-computer

(linkerkolom, punt 2)

Offline djdg

  • Lid
Re: Krakend geluid harddisk bij opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/12, 19:02:28 »
Tabblad "Op accustroom": haal het vinkje weg bij: Harde schijven stilzetten indien mogelijk.

Dit kan ik in Kubuntu niet vinden?

Swappiness staat op 1.



asus@PRO5DIJ-SX451V:~$ sudo hdparm -B 254 /dev/sda
[sudo] password for asus:

/dev/sda:
 setting Advanced Power Management level to 0xfe (254)
 APM_level      = 254
asus@PRO5DIJ-SX451V:~$

Gedaan, maar na herstarten blijft het probleem. Het is alleen een paar seconde een ratelend geluidje.

Offline djdg

  • Lid
Re: Krakend geluid harddisk bij opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/17, 13:09:03 »
Tijdens het ratelen loopt het scherm ook even vast, dus echt gezond kan het niet zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Krakend geluid harddisk bij opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/17, 13:27:36 »
Welk proces is het dan, dat dit veroorzaakt? Geef eens het commando top in de terminal.

Offline siegi

  • Lid
Re: Krakend geluid harddisk bij opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/17, 13:39:13 »
Defragmenteren is in ubuntu normaal niet nodig. Maar als je op de schijf onvoldoende vrije ruimte hebt, dan kan er natuurlijk wel fragmentatie optreden. Hoeveel percent vrije ruimte heb je?

Het commando iotop, geeft de processen die momenteel op de harde schijf lezen/schrijven. Is voor deze vraag misschien iets beter dan top.