Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DVD's rippen  (gelezen 1180 keer)

Offline MKe

  • Lid
DVD's rippen
« Gepost op: 2018/06/11, 20:51:06 »
Hoi,

Nu steeds meer computers zonder dvd speler worden geleverd wil ik graag mijn huidige DVD collectie naar mijn NAS kopieren. Ik heb hiervoor Handbrake geinstalleerd, maar die weigert om de DVD's te lezen, ik neem aan omdat deze beveiligd zijn. Via VLC lukt het wel, maar dit is wel tergend traag. Zijn er speciale libraries die ik kan installeren om dit toch via handbrake te doen, of zijn er andere tools die ik zou kunnen gebruiken? Ik heb libdvdcss al geinstalleerd staan.

Let wel, dit is niet bedoeld voor illegaal kopieren, maar dit zijn DVD's die wij zelf gekocht hebben over de laatste pakweg 20 jaar en de NAS is alleen voor thuisgebruik. Deze films komen niet ineens op bittorrent ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: DVD's rippen
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/11, 21:07:06 »
Okay, stom van mij. Bij het selecteren van de source kun je klikken op 'detected dvd drives' en dan doet hij het gewoon ....

Offline jan11000

  • Lid
Re: DVD's rippen
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/12, 00:13:30 »
Met een dvd brand programma naar iso zetten.

Dus met bijv k3b, een dvd naar iso doen, en de iso bewaren aanvinken, deze kun je dan kopiƫren, naar je backup voor iso's.
Een iso kun je afspelen met bijv vlc player.

Een tijd terug heb ik dit zo gedaan, en dit werkt goed.
Ik had 4 laptops naast elkaar staan, om te kopiƫren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: DVD's rippen
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/13, 12:00:08 »
Met ISO's bewaar je effectief de DVD zoals hij is. Nadeel is wel dat een DVD ISO veel plaats inneemt (4 GB). Via hercompressie naar H.264 of H.265 kan je praktisch de DVD kwaliteit behouden met minder dan 0.7 GB.

Re: DVD's rippen
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/13, 12:14:22 »
En met Gmount-iso kun je ze weer aankoppelen als een 'virtuele DVD'.

Offline MKe

  • Lid
Re: DVD's rippen
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/13, 13:00:41 »
Het voordeel van mp4 e.d. ten opzichte van ISO's is dat ik dan de film ook van mijn NAS naar de TV kan streamen met de QNAP DMLA server, zodat ik zonder rare fratsen de films ook nog kan bekijken.

Offline Tom

  • Lid
Re: DVD's rippen
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/14, 18:53:50 »
dvdrip via Synaptic !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.