Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!  (gelezen 4606 keer)

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #25 Gepost op: 2018/05/14, 20:24:17 »
Het is daarentegen wel een beetje 'lastig' voor de lesgever, want zijn nota's uit de cursus kloppen niet helemaal meer (alles is geschreven in functie van Gimp 2.8.22 ). Dan zal hij zijn nota's moeten herschrijven / aanpassen aan Gimp 2.10 ...
De lesgever doet er beter aan geen spiksplinternieuwe versie voor zijn of haar onderwijs te gebruiken, maar zich bij 2.8.x te houden.

Verder heeft 2.10 soms ook een geheugenprobleem: gebruikt geheugen tijdens het bewerken van meerdere foto's dat niet wordt vrijgegeven nadat deze bewaard en gesloten zijn. Uit- en inloggen lost dit niet op, een reboot is noodzakelijk. Kan gebeuren met nieuwe software...

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #26 Gepost op: 2018/05/30, 10:21:25 »
@ Forum, Geïnteresseerden in Gimp,

Ondertussen is Gimp 2.10 opgewaardeerd naar 2.10.2 (zoals - just -  al schreef/meldde).

Wist je, dat je meerdere "splashscreens" kan gebruiken en 'random - willekeurig ' kan tonen bij iedere opstart met Gimp?

Bron:  https://docs.gimp.org/en/customize-splashscreen.html

Citaat
When you start GIMP, you see the splash-screen displaying short status messages while the program is loading all its components.
Of course, you can customize the splash-screen: Create a splashes directory in your in your personal GIMP folder (/home/user_name/.config/gimp-2.8 on Linux.
Copy your image(s) into this splashes directory. On start, GIMP will read this directory and choose one of the images at random.

Vertaald: -- Nederlands:

Citaat
Wanneer u GIMP start, ziet u het "splash-scherm" met korte statusberichten terwijl het programma al zijn componenten laadt.
Natuurlijk kun je het startscherm aanpassen: maak, !! ALS BEHEERDER !! een "spettermap" - "splashmap" - aan ... benoem die als: "splahes" in: /home/user_name/.config/Gimp/2.10/ , onder Linux.
Plaats de afbeeldingen, ALS BEHEERDER (root) in je persoonlijke GIMP-map: /home/< user_name >/.config/Gimp/2.10/splahes/.
(Kopieer je afbeelding(en) naar deze 'spettersmap'.)
De afbeeldingen moeten de rechten hebben van ROOT en aangevinkt worden/zijn als uitvoerbaar ... anders lukt het niet -- even controleren kan ellende voorkomen.
Bij het opstarten, zal GIMP deze map lezen en willekeurig een van de afbeeldingen kiezen.   
Daarvoor heb je wel afbeeldingen nodig die geschikt én ook groot genoeg zijn.

Aanvulling (voor de geïnteresseerden):

 https://www.omgubuntu.co.uk/2016/08/replace-gimp-splash-screen-designs

 https://www.gimp-forum.net/Thread-Splash-Screen-for-Gimp

 http://www.gimpusers.com/tutorials/colorful-light-particle-stream-splash-screen-gimp

Wil je zelf "splashscreens" ontwerpen -- hier enkele hulpmiddelen/voorbeelden hoe je dit zou kunnen doen in Gimp: 
http://www.vandelaydesign.com/gimp-tutorials/

Ter informatie.
Doe er uw voordeel mee.
spievensterke.



« Laatst bewerkt op: 2018/05/31, 10:32:08 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #27 Gepost op: 2018/05/31, 10:27:04 »
@ Forum, geïnteresseerden in/voor Gimp,

De nieuwste versie van Gimp(2.10.2) heeft toch wel een en ander in petto voor ons:

nl.: een schermafdruk maken --- vandaag getest en het werkt perfect. (in Ubuntu 18.04 LTS met Gimp 2.10.2)






Het resultaat: schermafdruk (region -- deel van het scherm dat geselecteerd werd -- wat dan verder kan bewerkt/aangepast/verfraaid, ... worden in Gimp én om eventueel te gebruiken in een handleiding/ cursus ...  ^-^ )



Proberen maar ... Succes.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/31, 10:33:23 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #28 Gepost op: 2018/05/31, 11:25:07 »
Mooie feature van Gimp, maar ik wist die al zitten in de jaren 2000, toen ik nog met Gimp (1.x wellicht) werkte op Windows  ;)

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #29 Gepost op: 2018/05/31, 16:31:18 »
@spievensterke,

ik blijf erbij dat het programmaatje Shutter een stuk veelzijdiger is. Daar kun je bijvoorbeeld ook menu's mee vangen, of infobubbels bij een optie.


Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #30 Gepost op: 2018/05/31, 17:08:56 »
@ Paul Matthijsse,

Jij schrijft:
Citaat
ik blijf erbij dat het programmaatje Shutter een stuk veelzijdiger is. Daar kun je bijvoorbeeld ook menu's mee vangen, of infobubbels bij een optie.

Ik ben het, met jou,  eens dat Shutter een zeer veelzijdige screenschotprogramma is. Ik gebruik Shutter heel frequent.

Ik heb alleen willen vermelden dat een schermafdruk maken ook kon met Gimp.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/31, 23:13:50 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #31 Gepost op: 2018/10/24, 16:55:01 »
Ondertussen, de programma's evolueren in sneltempo ... is Gimp aanbeland bij versie: 2.10.6.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/10/24, 16:57:16 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline am

  • Lid
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #32 Gepost op: 2018/10/29, 19:01:45 »
Ik zie dat je deze versie kan  installeren via een PPA ..ik gebruik Ubuntu is dit dan wel veilig vraag ik mij af?
gr

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #33 Gepost op: 2018/10/29, 19:23:26 »
Hoi am,

Die van GIMP met de naam otto-kesselgulasch is dat in ieder geval wel, maar in het algemeen moet je bij PPA's altijd oppassen. Goed dus dat je het even navraagt!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021