Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel-stress. Computer buiten werking.  (gelezen 1059 keer)

Offline klaasvaak

  • Lid
Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Gepost op: 2018/01/14, 19:08:45 »
Hoi beste mensen,

Al jaren gebruik ik met veel plezier Linux. Thans Linux Mint 18.2 Xfece.

Afgelopen vrijdag kreeg ie kernel-stress. Het systeem lag plat. De computer heb ik toen opgestart met de kernel waarmee hij is opgeleverd en weer binnen heb ik de nieuwe kernel verwijderd. Na een herstart stond ie uit zichzelf op de laatste kernel.
Zojuist heb ik even zitten prutsen met het geluid. Het deed het niet meer. Bla, bla, bla. Alvorens deze conclusie te trekken dat de geluidskaart kapot kon zijn, besloot ik eerst maar even opnieuw op te starten. De kabels waren er allemaal af geweest en dit wel eens helpen.

Kernel-stress. Wederom liet ik hem opstarten met de kernel waarmee hij   was opgeleverd. Kernel-stress. Nog eens geprobeerd. Kernel-stress en het bios scherm kreeg ik ook niet meer te zien. De scherm bleef zwart.
Steeds heb ik de aan-uit knop gebruikt, want ik wist niet hoe ik uit het scherm met raadseltjes moest komen.
Toen ie weer uit stond heb ik op een andere computer voor de zekerheid maar een schijfje gebrand met Mint 18.3 Xfce. Na dit gedaan te hebben en computer even te hebben laten rusten, heb ik hem weer aangezet. En warempel. Hij deed het. Hij gaf me het scherm waarmee ik in de bios komen komen en ik sloeg toe. 18.3 geïnstalleerd. Het geluid deed het ook weer. Hiep hoi, mijn computer was dus niet kapot en ook de geluidskaart niet.
Als eerste heb ik geupdate. Er zat ook een nieuwe kernel tussen en deze heb ik apart genomen. Herstart. Kernel-stress. Getracht hem met de kernel waarmee ie was opgeleverd te starten. Kernel-stress.

Opgeschreven van het laatste scherm met raadseltjes heb ik:
MP Bios bug: 8254 timer not connected to IO-opic.
10 Apic + timer doesn´t work. Boot with apic=debug and send a report. Ten try booting with the 'noapic' option.

Zolang ik op deze computer met Linux werk, verschijnt de mededeling Bios bug, timer not connected.

Wat is er aan de hand. Wat heeft ie dat ie plots steeds kernel-stress krijgt.
Heeft het zin om Linux Mint 17.1 te proberen.
Hoe kom ik uit het scherm met raadselachtige taal. Steeds heb ik de aan/uit knop moeten gebruiken.
Moet ik echt een rapport zenden en hoe doe ik dat.


Groeten,
klaasvaak
« Laatst bewerkt op: 2018/01/14, 19:11:11 door klaasvaak »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/14, 21:19:35 »
noapic
heb je hier al mee opgestart?
Zoek hoe je dit bij grub toe kunt voegen.
Hier is een voorbeeld hoe dit toe te voegen, ze voegen hier iets anders toe.
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld


En wat betekend dit:
Er zat ook een nieuwe kernel tussen en deze heb ik apart genomen

Hier vind je ook veel info,
https://sites.google.com/site/computertip/
« Laatst bewerkt op: 2018/01/14, 21:21:15 door jan11000 »

Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/14, 21:50:42 »
Afgelopen vrijdag kreeg ie kernel-stress. Het systeem lag plat. De computer heb ik toen opgestart met de kernel waarmee hij is opgeleverd en weer binnen heb ik de nieuwe kernel verwijderd. Na een herstart stond ie uit zichzelf op de laatste kernel.
Hier gaat vast iets fout. Je hebt het over kernel-stress (wat bedoel je precies daarmee?) en dan een 'opgeleverde' kernel en de 'nieuwe' kernel en de 'laatste' kernel. Misschien helpt het om de kernelnummers te vermelden, ik zie niet een-twee-drie wat je aan het doen bent.

Offline klaasvaak

  • Lid
Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/14, 22:23:17 »
Hoi beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties. De sites ga ik morgen even bekijken. Het is me nu te laat voor deze ingewikkelde materie.

@Jan11000: Met er zat ook een nieuwe kernel tussen en die heb ik apart genomen, bedoel ik dat ik de kernelupdates los van de andere updates heb uitgevoerd. Dus eerst niveau 1, 2, 3 installleren. Dan de kernel updates installeren. Dus niet alles wat er op het scherm staat selecteren en in één keer alles installeren.

@ Paul Matthijse: Kernel-stress is ook wel kernel paniek. De kernel waarmee de computer is opgeleverd is de kernel die je krijgt bij installatie. De nieuwe kernel is de kernel na update.  De laatste kernel is de kernel die als laatste geïnstalleerd staat.
Donderdag heb ik een voorstel voor kernelupdate gekregen. Dat was 4.13.0.26. Vrijdagochtend toen ik mijn computer aanzette, gaf ie aan stress/paniek te hebben. Je kom dan niet meer in het systeem. Het grub-menu krijg je dan te zien en hierin staan alle kernels die je geïnstalleerd heb staan. Daar ik kernels niet weggooi, was dat een lange lijst. Ik  herinnerde me van de site van Pjotr dat je de kernel die je krijgt bij installatie nooit weg mag gooien en dat het het beste kan zijn om in geval van problemen van deze kernel op te starten. Dat was 4.10.0-32.  Dus heb ik deze regel geselecteerd en hiermee de computer opgestart. Na herstart bleek de computer de draaien op de kernel die als laatste via updates was geïnstalleerd. Dat was 4.10.0.42.

Groeten,
KLaasvaak

Offline klaasvaak

  • Lid
Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/15, 10:02:18 »
Hoi beste mensen,

Bedankt voor de links naar andere sites, maar ik kom er niet verder mee.
De eerste link is voor mij niet werkbaar. Dit lijk ik te moeten vertalen naar opstartproblemen wegens kernel-paniek. Dit kan ik niet.
De tweede link, de site van Ptjor, heb ik al uitgespit. Ook op de trefwoorden kernel-stress en kernel-paniek geeft de site geen resultaat.
Ook heb ik al veel gezocht op internet. Dit geeft ook geen oplossing. Het is of niet duidelijk of het betreft een ander systeem of ze komen er niet uit.

Het probleem lijkt in de kernel 4.13.0-26 te zitten. Zowel onder Mint 18.2 als onder Mint 18.3 breekt er paniek uit als kernel 4.13.0-26 geïnstalleerd is of geïnstalleerd is geweest. Dus weer verwijderd.
Thans functioneert de computer op Mint 18.3 onder kernel 4.10.0.-38. Gisterenavond heb ik 18.3 er opnieuw opgezet. De kernelupdate is dit keer niet toegepast. Toepassen zal wederom paniek geven: Je krijgt het Grub-menu te zien, je selecteert een kernel op van op te starten, je krijgt een scherm vol raadselachtige taal waaruit blijkt dat ie paniek heeft en dit scherm kan ik niet anders verlaten dan op de aan-uit knop van de computer te drukken. Maar kernel 4.13.0-26 moét erop omdat in 4.10.0-38 geen pleisters zijn geplakt tegen Meltdown en Spectre. Of ik moet terug naar Mint 17.1. Dit heeft  kernel 3.13…..  en deze is ook gepleisterd. Hieronder heeft de computer goed gefunctioneerd. Maar dit is een achteruitgang en dit wil ik liever niet.

Kan iemand me zeggen hoe ik ‘Boot with apic=debug and send a report. Ten try booting with the 'noapic' option.’doen moet. En dan zo dat de wijziging permanent wordt, zodat er niet weer plots kernel-paniek uitbreekt.

Groeten,
Klaasvaak

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/15, 10:33:55 »
De 4.13.0-26 veroorzaakt problemen bij VirtualBox, Nvidia-videokaarten en op sommige apparatuur ook opstartproblemen. Op het internationale Linux Mint-forum regent het momenteel deze problemen.

Kortste klap: probeer de 4.4.0-109 eens. Die LTS-systeemkern bevat eveneens de Meltdown-reparaties, en heeft al die problemen niet.

Offline klaasvaak

  • Lid
Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/15, 11:38:40 »
Hoi Pjotr,

Kernel 4.4.0-109 heb ik geïnstalleerd en de herstart gaf geen problemen. Hiep Hoi.

Deze computer heeft een videokaart van Nvidia en nu is ook duidelijk waarom er ook een zwart scherm tussen de problemen zat.

Rest de vraag hoe nu verder.
In de updatelijst staan nog voorstellen uit niveau 4:
Linux-firmware (1.157.14)
Linux-libc-dev (4.4.0.109-132)
Linux systeemkern (4.13.0-26.29~16.04.2
mesa (17.2.4-ubuntu~16.04.2)

De systeemkern dus niet installeren. Klikken op ‘bijgewerkte pakketten voor dit pakket negeren???
Wat de doen met de andere voorstellen?

Groeten en onder dankzegging,
Klaasvaak


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/15, 11:40:17 »
Verwijder de 4.13, met behulp van het systeemkerngereedschapje in Bijwerkbeheer.

De rest van de bijgewerkte pakketten zou ik wel installeren. Maar wel één voor één, met een herstart na elke bijwerking. Zo weet je bij problemen dan precies, welk pakket de boosdoener is...

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #8 Gepost op: 2018/01/15, 12:49:38 »
De 4.13 behoeft ook de laatste Nvidia driver.
Als je deze 4.13 wenst te installeren en je hebt een Nvidia video kaart/chips, dan eerst volledig updaten/bijwerken voor je 4.13 installeert. Dit kan in één sessie, daarna gelijk herstarten.

Pas ook even op, soms lijkt de installatie klaar maar MOET je een paar minuten wachten op het bijwerken van de grub boot sequence, te snel herstarten leidt tot problemen.
De eerste maal starten met nieuwe kernel + nieuwe Nvidia driver kan een paar minuten duren.

MP Bios bug: 8254 timer not connected to IO-opic is een niet helemaal correcte BIOS.
Mogelijk is dit te ondervangen met een BIOS update van je systeem, maar niet echt belangrijk.

Voor de geïnteresseerden:
System:    Host: ed-P5QL-PRO Kernel: 4.13.0-26-generic x86_64 (64 bit) Desktop: Cinnamon 3.6.7
           Distro: Linux Mint 18.3 Sylvia
Machine:   Mobo: ASUSTeK model: P5QL PRO v: Rev 1.xx Bios: American Megatrends v: 1004 date: 07/01/2009
CPU:       Quad core Intel Core2 Quad Q6600 (-MCP-) cache: 4096 KB
           clock speeds: max: 2403 MHz 1: 1603 MHz 2: 1603 MHz 3: 1603 MHz 4: 1603 MHz
Graphics:  Card: NVIDIA Device 128b
           Display Server: X.Org 1.18.4 drivers: nvidia (unloaded: fbdev,vesa,nouveau)
           Resolution: 1680x1050@59.88hz
           GLX Renderer: GeForce GT 710/PCIe/SSE2 GLX Version: 4.5.0 NVIDIA 384.111
Audio:     Card-1 NVIDIA GK208 HDMI/DP Audio Controller driver: snd_hda_intel
           Card-2 Intel 82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller driver: snd_hda_intel
           Card-3 Logitech Webcam C310 driver: USB Audio
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.13.0-26-generic
Network:   Card: Qualcomm Atheros AR8121/AR8113/AR8114 Gigabit or Fast Ethernet driver: ATL1E
           IF: enp2s0 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: 00:22:15:73:1f:6a
Sensors:   System Temperatures: cpu: 38.0C mobo: 29.0C gpu: 0.0:36C
           Fan Speeds (in rpm): cpu: 1622 psu: 1180 sys-1: 1102
Info:      Processes: 205 Uptime: 2 min Memory: 625.9/3944.8MB
           Init: systemd v: 229 runlevel: 5 default: 2 Gcc sys: 5.4.0
           Client: Shell (bash 4.3.481 running in gnome-terminal-) inxi: 2.2.35
« Laatst bewerkt op: 2018/01/15, 13:14:32 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline klaasvaak

  • Lid
Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #9 Gepost op: 2018/01/15, 18:40:22 »
Hoi DeBaas,

Ik heb nogmaals geprobeerd de computer onder kernel 4.13.0.26 te laten functioneren. Leek me toch beter. De procedure is rustig en zorgvuldig uitgevoerd en er is gekeken welke Nvidia-driver de laatste zou zijn. Hier kwam ik uit op 304.135. Maar helaas zonder het beoogde resultaat. Wederom kernel-panic.
Daar ik nog een vergelijkbare computer heb, ongeveer even oud, ook een voormalige XP-’er, ook een AMD, máár geen Nvidia en geen problemen met kernel 4.13.0-26 lijkt het me dat Nvidia driver 304.135 niet match met Linux kernel 4.13.0-26. Er lijkt dus iets uit te knobbelen te zijn voor de ontwikkelaars.

Groeten en bedankt,
Klaasvaak

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #10 Gepost op: 2018/01/15, 19:01:46 »
Ik heb nogmaals geprobeerd de computer onder kernel 4.13.0.26 te laten functioneren. Leek me toch beter.
Die is zeker niet beter. Sterker nog: alleen de 4.4-serie is LTS en gaat dus de hele levensduur van je Mint mee.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #11 Gepost op: 2018/01/15, 20:59:43 »
Mogelijk zijn de 304 en 340 Nvidia drivers (nog) niet aangepast voor de 4.13 kernel.
Best ben je dan af met de hoogste uit de 4.4 reeks (deze is aangepast voor meltdown).
Deze installeren en de PC middels het bootmenu daarmee opstarten.
Dan direct de hoger dan 4.4 reeks(en) verwijderen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline klaasvaak

  • Lid
Re: Kernel-stress. Computer buiten werking.
« Reactie #12 Gepost op: 2018/01/16, 14:26:07 »
Hoi DeBaas,

Leuk dat je helpt, maar dit gaat mij boven de pet. Geen idee hoe ik dat allemaal doen moet. Hiernaast heb ik niet veel vertrouwen in nog een poging. Het is een computer uit september 2006! Dus een oud, maar zeer kranig, bakkie. Hij heeft een oude kaart, G72/GeForce 7500 LE. Of dit alles gaat matchen kan ik niet overzien.
Inmiddels heb ik 18.3 afgewerkt. Dit kost me altijd veel tijd. Ook de persoonlijke zaken komen daar altijd nog bij. Hij heeft kernel 4.4.0-109, op aanraden van Pjotr. Een kernel die eveneens de Meltdown-reparaties bevat.
Ik vind het goed zo. Ben blij dat alles weer goed functioneert, ben Linux en ook  jullie weer zeer dankbaar.

Groeten en allen bedankt,
Klaasvaak