Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: server koppelen in fstap via nfs  (gelezen 1194 keer)

Offline ejfrolich

  • Lid
server koppelen in fstap via nfs
« Gepost op: 2017/11/22, 22:05:26 »
Ha collega's

al sinds ne nieuwe release 16.04 van xubuntu heb ik een probleem met koppelen van mijn server via fstab.

Simpel gezegd werkt het niet meer. Wel duurt opstarten mega lang omdat blijkbaar wordt geprobeerd aan te koppelen.
Ik heb net een nieuw systeem geconfigureerd en wederom het zelfde probleem, niet aankoppelen bij het opstarten.
Wel heeft het systeem automatisch de mappen aangemaakt die nodig zijn voor aankoppelen. Dus er gaat iets goed.

Als ik na opstarten in een termnal het comando mount -a ingeef worden de mounts keurig gemaakt.

Voor deze release nooit problemen gehad. Ik kan ook niet vinden dat er iets anders moet in deze release.

Kortom, Help?

Vast bedankt, Ernst-Jan
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline jan11000

  • Lid
Re: server koppelen in fstap via nfs
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/22, 22:12:57 »
Oplossing weet ik niet, als jij het hebt, dan zouden er meer moeten zijn, dus google hier flink op.
En ook je mount regel geven van je fstab zou goed zijn, want nu weet men niks, dus hoe moeten ze je nu helpen.
En geef aan wat je geprobeerd hebt?

Om te overbruggen, zou je de commando's die jij met de hand maakt, in een script kunnen zetten, misschien met een pause tijd (wacht tijd zodat pc kan booten) ervoor.
maak dus een sh file , en als eerste de pause, dan je mount commando.

Re: server koppelen in fstap via nfs
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/22, 22:14:13 »
Dit heb ik in fstab staan:

//xxx.xxx.xxx.xx/music /media/music cifs credentials=/home/maasnet/.smbcredentials,iocharset=utf8,vers=1.0,gid=1000,uid=1000,file_mode=0777,dir_mode=0777  0  0
In 17.10 wilde het bij mij in eerste instantie ook niet lukken totdat ik vers=1.0 had toegevoegd.

Hier staat de oplossing die bij mij werkte: https://askubuntu.com/questions/958920/unable-to-mount-network-share-after-update/964565#964565
« Laatst bewerkt op: 2017/11/22, 22:28:27 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: server koppelen in fstap via nfs
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/22, 23:14:19 »
Ha,

Ik zie dat jij via samba aanhaakt. Ik doe dat al jaren via nfs.
Mijn regel:
*.*.*.*:/volume1/video‎ ‏/home/ernst/video nfs rw,hard,intr‎ ‏0‎ ‏0

Er is ergens iets veranderd waardoor het vanuit fstab niet meer werkt bij opstarten. Erna dus wel...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: server koppelen in fstap via nfs
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/23, 08:39:53 »
@jan1100

Het commando wat ik in de fstab zet lijkt me prima. Als ik na de boot "mount -a" in geef worden alle in de fstab genoemde mountpunten keurig gemaakt. Dat geeft mij de indruk dat de regels niet fout zijn. Dat waren ze in eerdere versies van Ubuntu ook al niet want daar werkte deze methode prima.

Er iets veranderd in mijn beleving want nu werkt deze methode niet bij de eerste boot

Wellicht is jou optie een goeie maar werkt die dan ook nog automatisch? Enfin, zal eens kijken hoe dat moet. Ik ben een gebruiker en moet dus ff uitzoeken hoe dat werkt...

@ maasnet
Je koppelt aan via samba. samba en nfs zijn verschillende protocollen. Ik geloof niet dat de optie die jij noemt bij het nfs werkt.

Zou het kunnen dat deze bug nog een rol speelt?
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1385846

De oplossing :
sudo gedit /etc/rc.local

Voeg deze regel toe in dat bestand:
mount -a

Opslaan en rebooten.

Ik ga eens kijken of dat enig effect heeft als ik straks weer thuis ben...
« Laatst bewerkt op: 2017/11/23, 09:29:27 door ejfrolich »
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline Nero

  • Lid
Re: server koppelen in fstap via nfs
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/23, 11:37:13 »
rw,intr,hard,comment=systemd.automount,noatime,rsize=1048576,wsize=1048576
Deze optie werkt voor mij.

Offline vanadium

  • Lid
Re: server koppelen in fstap via nfs
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/23, 13:52:53 »
Anders eens proberen in fstab enkel de mount aan te melden, maar dan de mount pas door te voeren later in het opstartproces. Het gaat eigenlijk een beetje zoals ejfrolich zegt, maar je voegt de optie "noauto" toe aan je fstab. Hierdoor wordt de mount aangekondigd, maar niet uitgevoerd. Je voert de mount dan pas later uit door in /etc/rc.local hetvolgende commando op te nemen:
mount /media/music
Opgelet: in 17.10 bestaat /etc/rc.local standaard niet. Maak het bestand dus aan en maak het ook uitvoerbaar!
sudo chmod +x /etc/rc.local
Als het bestand bestaat en uitvoerbaar is, dan wordt het automatisch bij het opstarten mee uitgevoerd naar het einde toe van het bootproces.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: server koppelen in fstap via nfs
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/23, 14:40:28 »
Ha allen,

Ik zie dat er meer truken zijn. Voor nu werkt de oplossing die ik hiervoor schreef uit het bug-report.

Ik heb ook al lang last van dus blij met deze optie dus het zal idd wel de 14.04 versie zijn die de fout gaf.

Bedankt weer voor het meedenken en de alternatieve opties. Ik zal niet de enige zijn die dit ervaart...

Ernst-Jan
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline vanadium

  • Lid
Re: server koppelen in fstap via nfs
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/24, 11:07:03 »
Mijn oplossing is toch iets fijner en meer granulair. 1) in fstab vermijdt je iets te proberen mounten wat nog niet gemount kan worden 2) in /etc/rc.local mojnt je enkel wat moet gemount worden, in plaats van alles nog eens opnieuw aan te koppelen. Scheelt toch enkele milliseconden in de opstart  =D