Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stad München dumpt Linux  (gelezen 2367 keer)

Stad München dumpt Linux
« Gepost op: 2017/11/13, 17:35:23 »
Het hoge woord is er uit: München dumpt Linux; jammer vind ik, maar ja aan elk pakket software zitten haken en ogen.

http://webwereld.nl/software/101922-het-hoge-woord-is-eruit-munchen-dumpt-linux
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline softbart

  • Lid
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/13, 19:42:03 »
Dit zat er aan te komen. Door een enorme tegenwerking (lobby) van buiten af.
Zie ook div berichten in de CT.

groet,

Theo

Offline Tom

  • Lid
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/13, 19:45:12 »
Dit zat er aan te komen. Door een enorme tegenwerking (lobby) van buiten af.
Zie ook div berichten in de CT.

groet,

Theo
Windows lobby en veel heel veel € € €
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/13, 19:48:17 »
En een op maat gemaakte distributie, niet handig met upgraden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/13, 22:58:19 »
Ik herinner me nog dat Steve Ballmer, toen - na Bill Gates - de hoogste Microsoft-baas, persoonlijk in München langs is geweest om de stad van haar ongelijk (overstap op Linux) te overtuigen.

Maar: "Van de 800 softwarepakketten werkten maar de helft onder Linux". Kan iemand mij mededelen welke stad of welke publieke persoon of welke overheid of welke crimineel 800 softwarepakketten heeft draaien om het dagelijkse rumoer het hoofd te bieden?

Ik denk zelf dat ik de tien niet overstijg, met wat daemons erbij misschien 20.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/13, 23:25:46 »
Treurig. Soms begint politiek waar het gezonde verstand eindigt.

De Franse politie lijkt nu nog een van de weinige resterende grote overheidsinstellingen te zijn, die nagenoeg geheel is overgestapt op Linux (Gendbuntu). Enfin, voor de politie is veiligheid uiteraard een grotere prioriteit dan voor een gemeentebestuur.

Vooral voor Open Office / Libre Office is dit een verlies. De ontwikkelaars van München droegen ook bij aan de doorontwikkeling....
« Laatst bewerkt op: 2017/11/13, 23:34:20 door Pjotr »

Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/13, 23:59:15 »
En een op maat gemaakte distributie, niet handig met upgraden.

Dagelijkse kost. Je wilt niet weten hoeveel op maat software onder 3.11 of 95/98 er nog in bedrijf is. En XP nog veel meer.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/14, 09:50:00 »
Windows lobby en veel heel veel € € €
Je ziet maar alles is te koop  :evil:      :'( :'( :'(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/14, 14:42:53 »
was t niet ook zo dat die burgemeester t hoofdkantoor van microsoft-europa naar munchen wilde halen? en dat limux dan een beetje in de weg staat?
Deze zaak heeft heel erg te maken met vriendjespolitiek/corruptie, maar dat wil men helaas niet zien.

Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/14, 19:36:55 »
Niet handig wat München daar doet. Moet iedereen weer op bijscholing. Kost ook niks.  :(
Kubuntu 20.04

youpie123

  • Gast
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/16, 23:45:22 »
Lobby ja of nee. Munchen is geen eiland en als samenwerken met andere bedrijven en gemeentes slecht mogelijk is, is het project gedoemd te mislukken. Pjotr spreekt van de Franse politie dus ik neem aan een heel land, dat heeft meer kans van slagen.
Zou Frankrijk echter morgen een onvoorwaardelijk basisinkomen invoeren dan zit overmorgen iedereen in Frankrijk  ;)

Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/17, 00:03:04 »
Lobby ja of nee. Munchen is geen eiland en als samenwerken met andere bedrijven en gemeentes slecht mogelijk is, is het project gedoemd te mislukken. Pjotr spreekt van de Franse politie dus ik neem aan een heel land, dat heeft meer kans van slagen.
Zou Frankrijk echter morgen een onvoorwaardelijk basisinkomen invoeren dan zit overmorgen iedereen in Frankrijk  ;)

Het is niet zo dat het slecht mogelijk is, maar bij ambtenaren speelt er een andere factor genaamd 'luiheid', mijn excuus voor de ambtenaren die hier zich niet schuldig aan maken maar ik kan het niet anders invullen.  Bij mij op school werken de leerlingen met chromebooks (hebben we deze zomer aangeschaft) en de leraren met windows pc's en dat gaat prima.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

youpie123

  • Gast
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/17, 00:59:06 »
Wow, zo zou ik het niet durfen schrijven Theo. Een ambtenaar doet vaak gewoon zijn werk maar als die medewerker jouw persoonsgegevns niet kan vinden in een centraal systeem kan die medewerker niet werken of meewerken. Misschien zou een telefoontje naar een andere dienst kunnen helpen maar dan kan die ambtenaar nog niet zijn dossier afsluiten en bij een aanvraag van een paspoort misschien naderhand vervolgd worden omdat zijn dossier niet klopt. Ik ben niet voor ambtenarij op zich maar een timmerman stuur je ook niet op pad mat een zaag die alleen maar inches af kan snijden terwijl de standaard cms is  =D

Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/17, 10:17:25 »
OT
Hoe noem je een ambtenaar met één oog open?
Hyperactief!
/OT

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/17, 11:53:53 »
Jullie vergeten even, dat alle overheden in de EU verplicht zijn, om te werken met OpenStandaarden, waar mogelijk.
In de jaarverslagen moet ook opgenomen worden, waar en waarom er van is afgeweken.
In Nederland is dit al sinds november 2008, alleen weten weinig ambtenaren dit :lol:
Met OpenStandaarden hoort (mag) het besturingssysteem niets uitmaken, dat is dan alleen een container voor de software.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/18, 01:34:22 »
Jullie vergeten even, dat alle overheden in de EU verplicht zijn, om te werken met OpenStandaarden, waar mogelijk.
In de jaarverslagen moet ook opgenomen worden, waar en waarom er van is afgeweken.
In Nederland is dit al sinds november 2008, alleen weten weinig ambtenaren dit :lol:
Met OpenStandaarden hoort (mag) het besturingssysteem niets uitmaken, dat is dan alleen een container voor de software.

Dit bedoelde ik dus met 'luiheid'. We zijn bijna 10 jaar verder en een flink aantal weten het nog niet, dan mogen we rustig stellen dat de informatie lang en breed aanwezig is maar de personen in kwestie daar geen notie van heeft willen nemen.

Youpie123, ik heb zelf een poosje voor de gemeente gewerkt en heb er nu dan zijdelings mee te maken dus ik spreek uit ervaring. Oh als een timmerman zijn materiaal niet in orde heeft voor een opdracht dan krijgt de baas vrijwel direct te horen waar het aan ontbreekt en neemt hij maatregelen. Is er materiaal en laat de timmerman willens en wetens liggen dan kan hij ander werk gaan zoeken.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline aartje

  • Lid
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2017/12/03, 14:00:03 »
Jullie vergeten even, dat alle overheden in de EU verplicht zijn, om te werken met OpenStandaarden, waar mogelijk.
In de jaarverslagen moet ook opgenomen worden, waar en waarom er van is afgeweken.
In Nederland is dit al sinds november 2008, alleen weten weinig ambtenaren dit :lol:
Met OpenStandaarden hoort (mag) het besturingssysteem niets uitmaken, dat is dan alleen een container voor de software.
Ik ben net verhuisd en kreeg een invulformulier van "Cocensus" via email, een uitvoerorgaan van de gemeente (of zo),
dit ivm de bepaling van de WOZ-waarde van mijn nieuwe woning. Dit was in "docx"-formaat en dat is volgens mij geen
openstandaard. Ik had de neiging om het in "odt"-formaat terug te sturen. Toch maar in hetzelfde "docx"formaat (dat
kan LibreOffice gelukkig. Ik vraag me af of ze niet in overtreding zijn.....

Offline rico70

  • Lid
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2017/12/03, 14:13:16 »
Ja, behalve als er in hun jaarverslag staat waarom ze geen openstandaarden gebruiken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2017/12/03, 16:14:35 »
Ik vraag me af of ze niet in overtreding zijn.....
Ja, behalve als er in hun jaarverslag staat waarom ze geen openstandaarden gebruiken.
En dat kunnen ze niet.
Vanaf versie 2007 van Microsoft Office, wordt de ODF standaard door Microsoft ondersteund.
Deze versie van Office wordt door MS niet meer ondersteund, en is dus verouderd.
Dat de ondersteuning (nog) niet 100% is, mag niet uitmaken, ze hadden het gewoon moeten gebruiken en dat kan met opslaan als of met export afhankelijk van de versie.
Zodra de GDI (Wet Generieke Digitale Infrastructuur) van kracht is, is het zelfs strafbaar!
Nu is het wel verboden, maar zonder een represaille mogelijkheid.
Het eerste gedeelte van de GDI gaat op 25 mei 2018 in, dus ............

Wel ben ik benieuwd naar de afzender, dan heb ik weer iets te doen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Stad München dumpt Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2017/12/04, 15:29:52 »
Vanaf versie 2007 van Microsoft Office, wordt de ODF standaard door Microsoft ondersteund.

Klopt. ODP wordt op school ook voortaan gewoon herkent. Deels soms, maar dat heb je ook weleens bij verschillende (verouderde) versies office.
Wel handig in elk geval.

Trouwens leuke anekdote. We kregen van de juf complimenten dat ze het zo goed vond dat ons kind zo jong al met Apple kon werken.  =D
LOL, gemakshalve maar zo gelaten.  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore