Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van Ubuntu naar een dual boot Ubuntu / Windows XP, hoe pak ik dat nu aan?  (gelezen 2678 keer)

Beste mensen van dit forum ^-^

Ik heb nu een schone instalatie van Ubuntu (Karmic Koala, Mrt 2010) op mijn pc (Medion, Type: MED MT 506) staan waar voorheen Windows Vista op voorgeinstaleerd stond.
Al eerder had ik geprobeerd om Vista te verwijderen door middel van een officiele XP cd. Dit werkte niet vanwege beveiligingen van Vista (of Medion?). Ubuntu maakte wel korte metten met dit parasiet op een eenvoudige wijze en daar was ik wel blij mee =D

Alhoewel ik wel erg tevreden ben over Ubuntu mis ik windows XP voor het (online) spelen van bepaalde games zoals Atomic Bomberman. (nee, de bomberclone game van ubuntu kan daar niet aan tippen ;)) Ondanks dat ik wel wat informatie heb gevonden hoe ik het mogelijk zou kunnen aanpakken om XP geinstalleerd te krijgen is het mij nog niet gelukt.
Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik het het best aanpakken? (let op ;), op de schaal van Absolute Ubuntu beginneling tot Expert ben ik beginneling :rolleyes:)

Wat heb ik geprobeerd/gezocht?

Gewoon de orginele XP instalatiedisk laten booten
Dit gaat eventjes goed bij mij; de cd word herkend maar tijdens het laden van de programma's krijg ik een bluescreen. Ik krijg dan ook nog niet de kans op in keuzemenu van XP te komen om voor repareren (R) te kiezen. (heeft blijkbaar iets te maken met de indeling van de schijf :|)

Tijdens het instaleren van Ubuntu partities toekennen en daarna XP installeren
Dat handmatig instellen was eventjes uitvogelen, ik had voorheen ook nog niet van een swappartie gehoord... Het volgende had ik in elkaar geflanst:
Partitie 1: Ubuntu (800 gig)
Partitie 2: Swap (8 gig)
Partitie 3: Leeg voor XP (188 gig)
Wat voor bestandformatie ik ook kiesde, XP deed net zo gek als de bovenstaande situatie >:( Ik kon trouwens niet kiezen voor de NTFS indeling. (dat NTFS zal wel weer patent zijn zeker)

Via een officiele engelse uitleg https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot
Kleine dingetjes in de terminal invoeren door over te typen lukt me nog wel maar als het op begrijpen waar ik mee bezig ben aan komt gaat het mis.
Ze hebben het ook over een masterboot cd die zou kunnen helpen het voor mekaar te krijgen. Ik heb zo'n programmatje op een dvd gezet maar ik krijg het niet aan de praat.

Via het partitieprogramma GParted
Alhoewel er goede documentatie bij zit snap ik er gewoon nog de ballen niet van. Ik denk dat je hier gewoon een poosje voor moet gaan zitten?

Als jullie me op weg zouden kunnen helpen dan zou dat geweldig zijn! Het maakt me niet uit als ik ubuntu opnieuw moet instaleren om het werkende te krijgen. Ik heb nog een 2e pc langs deze staan zodat ik jullie aanwijzigingen direct kan doorvoeren. Als er nog onduidelijkheden zijn in mijn post dan wil ik deze zeker nog bewerken!

Alvast bedankt! ;)

(als dit lukt dan ga ik nog 5 anderen van dit dual boot systeem voorzien! O0)










Offline jan11000

  • Lid


Gewoon de orginele XP instalatiedisk laten booten
Dit gaat eventjes goed bij mij; de cd word herkend maar tijdens het laden van de programma's krijg ik een bluescreen. Ik krijg dan ook nog niet de kans op in keuzemenu van XP te komen om voor repareren (R) te kiezen. (heeft blijkbaar iets te maken met de indeling van de schijf :|)


Dit heb ik ook gehad, dit kwam door de instelling van de hardeschijf kontroller in de bios, waardoor xp op tilt gaat.
Of de sata drivers of andere kontroller drivers toevoegen tijdens installatie van xp, of de sata  op ide zetten indien je die mogelijkheid hebt. (normaal is acpi het beste, dan sata, dan ide proberen) Ik heb deze instelling alleen voor de dvd brander aansluiting gedaan, dus op ide gezet.

Indien je xp installeerd dan werkt ubuntu niet meer, omdat xp grub overschrijft.
Dus dan moet je grub gaan repareren.
Indien je niet veel geinstalleerd hebt begin helemaal schoon, is gemakkelijker.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/09, 06:00:57 door jan11000 »

Offline walterav

  • Lid


Gewoon de orginele XP instalatiedisk laten booten
Dit gaat eventjes goed bij mij; de cd word herkend maar tijdens het laden van de programma's krijg ik een bluescreen. Ik krijg dan ook nog niet de kans op in keuzemenu van XP te komen om voor repareren (R) te kiezen. (heeft blijkbaar iets te maken met de indeling van de schijf :|)


Dit heb ik ook gehad, dit kwam door de instelling van de hardeschijf kontroller in de bios, waardoor xp op tilt gaat.
Of de sata drivers of andere kontroller drivers toevoegen tijdens installatie van xp, of de sata  op ide zetten indien je die mogelijkheid hebt. (normaal is acpi het beste, dan sata, dan ide proberen) Ik heb deze instelling alleen voor de dvd brander aansluiting gedaan, dus op ide gezet.

Indien je xp installeerd dan werkt ubuntu niet meer, omdat xp grub overschrijft.
Dus dan moet je grub gaan repareren.
Indien je niet veel geinstalleerd hebt begin helemaal schoon, is gemakkelijker.

Wat jan11000 zegt:het crashen van de XP installatie zal inderdaad liggen aan de configuratie van de SATA controller in de BIOS. AHCI/RAID/IDE. Het beste is AHCI maar dan moet je Windows met een floppy installeren met extra drivers of je moet de XP cd slipstreamen "nlite" met de chipset drivers daar al in. Als je XP installeert met de BIOS sata optie IDE en na het installeren van Chipset drivers in XP de BIOS terug zet naar AHCI, dan wil dat in Windows niet altijd blijven lopen, je kan het proberen! Ubuntu heeft geen problemen met switchen.
Aangezien je geen foutmelding van de BSOD opgeeft, gaan we ervan uit dat het je harddisk controller is, het zou ook nog je videokaart kunnen zijn die de XP installatie crasht. Vista zou in dit geval makkelijker zijn. Je zit hier al weer met een 'kip ei' probleem denk ik, je moet de 'nlite' slipstream cd vanuit XP of Vista of 7 aanmaken  :P.

slipstreamhowto:
http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/3/
virtualbox:
installeer via Ubuntu Software center

Tip:Installeer in je huidige werkende Ubuntu systeem die je nu heb 'VirtualBox', installeer daarin XP, maak in die XP een slipstream cd aan via 'nlite' brand de 'iso' en test of je in de XP installer kan komen zonder dat die crasht op een BSOD en kijk of die je schijf herkent in het partitioneer menu. Als dat zo is vervolg dan de volgende stappen!

Dualboot:
Begin inderdaad zoals jan11000 zegt helemaal opnieuw met partitioneren en installeren van beide besturings systemen. Begin met de LiveCD van Ubuntu met 'Gparted' de harddisk vanaf de grond af aan opnieuw op te zetten!

Gparted:
Nieuwe mbr table, maak daarin een 'primary partitie ntfs' voor XP, daarna 'primary partitie ext4' voor Ubuntu 'systeem', ik zou nog een primary partitie ext4' voor Ubuntu 'home' aanmaken, en als laatste "primary partitie swapfs" voor Ubuntu. Pas dit toe, en ga dan nog niet Ubuntu installeren! Herstart met de XP "slipstream cd met chipset driver".

XP
Installeer nu eerst XP op de NTFS partitie die je aangemaakt heb in Gparted. Indien de installatie van XP helemaal voltooid is, start je de Ubuntu installatie.

Ubuntu
Kies daar MANUAL partitioning, en geef zelf de partities op die je eerder met Gparted heb aangemaakt "nooit automatisch".
!!!Als laatste stap op de 'laatste pagina' in de Ubuntu installer klik je op 'Advanced' en geef je de locatie van de Grub2 bootloader aan die standaard dus de MBR is"/dev/sda" waarschijnlijk. Dat is niet handig wij zetten hem in '/dev/sda2' dat de Ubuntu systeem partitie zal zijn, en we schenken de MBR aan Windows XP. Na de installatie zal die alsnog naar Windows XP booten dat is normaal. Start opnieuw met de LiveCD van Ubuntu en ga opnieuw naar Gparted, het enige wat je hoeft te doen nu is de 'boot-flag' van eerste XP partitie naar de Ubuntu Partitie te zetten en dan toepassen en herstarten.

omslachtig?
Met deze methode kun je zonder probleem XP tientallen keren opnieuw installeren zonder dat Ubuntu echt aangetast word, wel zul je na een XP installatie opnieuw via de Ubuntu LiveCD in Gparted de 'boot-flag' terug moeten zetten naar de UBuntu partitie, omdat Windows zich zelf na de installatie altijd actief maakt. Tevens kun je rustig Ubuntu herinstalleren zonder je Windows XP aan te tasten, als je maar oplet waar de Ubuntu installer Grub2 installeert, dus kies altijd handmatig de Ubuntu partitie.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/09, 10:03:58 door walterav »

Offline walterav

  • Lid
oeps mezelf gequote...
« Laatst bewerkt op: 2010/05/09, 09:54:06 door walterav »

Offline rolmaat

  • Lid
    • Henk Boudewijn
Zet in het BIOS de harde schijf op IDE en het probleem is (waarschijnlij)k opgelost. Bij mij in ieder geval wel.

Basisprincipe voor dualboot met windows :



Eerst via je bios instellen om te booten vanaf cd.
Je start de pc op met de livecd van gparted en verwijderd alle partities zodat je een volledig lege schijf hebt. WEL in de veronderstelling dat je de cd's van XP en ubuntu hebt klaarliggen. Ook al je bestanden op een backup externe schijf. Alle partities weg is ook allle gegevens weg !
Dan richt je de schijf in zoals in de tekening :sda1 als ntfs. sda5 als swap (+/- 1.2 je ram geheugen) sda6 als ext4 en sda7 als ntfs (rest v/d ruimte)
Zo kun je alle gegevens op sda7 benaderen met zowel ubuntu als windows. En EERST xp installeren, daarna ubuntu. In de partitiemanager kies je voor manueel en wijst sda6 aan voor het systeem met koppelpunt "/" en sda5 voor swap. Al de rest "niet gebruiken" Na installatie kun je daar zowiezo aan.
Nadat ubuntu volledig is geïnstalleerd herstart je de pc en stelt in het bios de bootvolgorde terug op hdd. Hoop dat het een beetje duidelijk is.Als je volledig veilig wil spelen maak je met de gparted cd eerst de partitie voor windows en laat je de rest ongebruikt. Na installatie van xp kun je de rest instellen.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Bedankt voor de vlotte uitgebreide reacties! :D

Ik ga hier komende week mee aan de slag en houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen ;)


Het gaat nu al de goede kant op...

Eerst heb ik in de bios AHCI/RAID/IDE wat aangepast
- RAID was volgens mij standaard (dvd speler) met deze instelling bootte de xp cd wel maar gaf naar verloop van tijd bluescreen.
- IDE was een optie die ik geprobeerd heb, de cd bootte toen helemaal niet en ik kwam uit bij grub rescue
- AHCI was niet optioneel in mijn bios

Plots schoot me te binnen dat ik 1,5 jaar terug om Vista te vervangen door XP ik een NLite cd had gebakken (na 4x eindelijk succes :P) Bios terug gezet naar oude situatie en ja hoor hij boot nu met succes :D. Edit: XP staat er nu op.

Ik heb zojuist ook even GParted-live-0.5.2-9.ISO (de nieuwste versie) gebakken.

Gparted start soepel op en natuurlijk verwijder ik per ongeluk meteen de XP partitie :P
No problemo, zo kan ik mooi even het partities indelen testen

Ik heb het plaatje aangehouden van de summer of 87 wat ik niet erg goed snap is of het de bedoeling was om 2 de 2e hoofdpartitie 3 kleine te zetten. Ik kreeg dit niet voor mekaar in Gparted tevens zegt Gparted dat er Max 4 hoofdpartities mogen zijn.
En nu boot ik voor de lol eerst even de orginele legale XP disk....  Helaas, deze cd is nog steeds overspannen :(
Dan maar weer de Nlite XP... Dit werkt weer goed!

XP staat er op en nu ga ik Ubuntu er op zetten volgens de beschrijving die jullie gegeven hebben.
Het is voor mekaar! Ik heb een dual boot ubuntu/XP! Ubuntu staat in het keuzemenu ook mooi bovenaan :) Er is maar één ding dat ik vreemd vind.. Zowel XP als Ubuntu doen er een poos over om de usb muis en toetsenbord te herkennen. Dit telkens als ik een ander besturingssysteem opstart.
Dit deed hij ook al bij de installatie van Ubuntu. (het betreft een logitec gamers mouse)

Omdat ik een Externe HD heb die zo in te voeren is in de lade van mijn pc ga ik de gedeelde ruimte met windows (500 gig) geheel aan ubuntu toekennen. Dan kan Windows met z'n fouten het niet mollen. ;)

Ik vind Ubuntu trager dan normaal... Kan dat liggen aan de hoeveelheid schijfruimte die ik gegeven heb, die ext2 indeling of zou het was anders zijn? Morgen ga ik weer verder experimenteren. Met onder andere Nlite drivers integreren in XP en testen met virual box maar dan moet morgen wel de spindel van 50 cd's binnen komen :)

Greetz, Pauluz (die nu spijt heeft dat hij geen cdrom +r heeft besteld maar de -r variant)