Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harddisk  (gelezen 1878 keer)

Externe harddisk
« Gepost op: 2016/06/15, 17:40:27 »
Op mijn laptop van HP de Probook 450 wissel ik regelmatig met externe opslagmedia. Verschillende usb-sticks en een externe harddisk via de usb-poorten. Heel irritant is dat ik regelmatig de melding krijg dat er niet voldoende ruimte  op het device aanwezig is. Hoe los ik dit op? En het liefst zo'n manier dat ik deze melding nooit meer krijg. Bovendien blijft -ook erg hinderlijk een van de andere usb-sticks (een Pendrive)  staan in de opstartschijf. Zie hiervoor het tweede screendunkbestandje in het reactieberichtje hieronder.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/15, 17:51:12 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/15, 23:27:39 »
En als je meer info geeft , dan zul je in de toekomst geholpen worden.

Re: Externe harddisk
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/15, 23:39:44 »
Geen toegang tot externe schijf 4 maar in je schermdump gaan de externe schijven maar tot 3. Toeval of..?

Typ eens
$ df -h in een terminal en plaats de uitkomst hier (niet de $ typen).

(df -h betekent draai het programmaatje 'disk free' met een human-readable/door mensen leesbare output/uitvoer).

Re: Externe harddisk
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/16, 04:57:22 »
Geen toegang tot externe schijf 4 maar in je schermdump gaan de externe schijven maar tot 3. Toeval of..?

Typ eens
$ df -h in een terminal en plaats de uitkomst hier (niet de $ typen).

(df -h betekent draai het programmaatje 'disk free' met een human-readable/door mensen leesbare output/uitvoer).
Ik heb ingetypt :
$ df -h [/code]
Krijg de melding die in het gif-bestand staat wat ik hier heb bijgevoegd.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/16, 09:47:38 »
Het commando "$" bestaat niet, wel het commando "df". Geef eens het commando
df -h
Soms wordt op websites die $ bijgevoegd: dit illustreert dan je linux prompt. hetgeen daarna komt, is het commando.

Re: Externe harddisk
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/17, 00:42:08 »
Het commando "$" bestaat niet, wel het commando "df". Geef eens het commando
df -h
Soms wordt op websites die $ bijgevoegd: dit illustreert dan je linux prompt. hetgeen daarna komt, is het commando.
Bedankt tot zover. Dit commando heb ik gegeven met het resultaat wat in de bijlage staat.

Excuus ik pakte de verkeerde screendunk, nu hierna de juiste !
« Laatst bewerkt op: 2016/06/17, 00:45:52 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jolo

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/17, 07:02:05 »
De /dev/sda1 regel toont dat je root partitie vol is. Mogelijk kun je die, als je de pc opstart van een gparted live-cd, die partitie vergroten. Die ruimte kun je wel afhalen van je home partitie. Maak wel eerst een back-up van je home partitie. Overigens wordt in het algemeen een aparte home partitie afgeraden.   

Verder kun je beter geen schermafdrukken van terminalvenster output posten. Dan kun je beter de output met je muis selecteren, dan toetsencombinatie Shift+Ctrl+C en Shift+Ctrl+V in de code tags (het hekje #) van dit forum.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline aartje

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/17, 07:37:16 »
Normaal zou 12 GB voor het rootdevice genoeg moeten zijn. Op mijn systemen ben ik
nog nooit boven een gebruik van zo'n 7,5 GB uitgekomen. Dat een /home op
het root-device af te raden is is hier natuurlijk mee in tegenspraak. Naar
mijn (en al mijn professionele collega's :)  mening is het af te raden om home op het
rootdevice te zetten, maar ja dat is een andere discussie en daar heb
ik de argumenten al meer voor gegeven.

Wat ik je aanraad is om je systeem met een DVD of USB-stick op te starten en
je rootpartitie te onderzoeken.
Doe als volgt:
1)Start een live-systeem op met een installatie-USB-stick of installatie-DVD
2) Start een terminalscherm op
3) Doe in dat scherm "sudo fsck /dev/sda1" en kijk of die partitie wel of
niet corrupt is.
4) Als hij niet corrupt is mount die partitie dan door
"sudo mount /dev/sda1 /mnt"
5) ga naar /mnt : "cd /mnt"
6) Kijk naar het datagebruik op die partitie: "sudo du | sort -n " en kijk naar de laatste
regels van je output waar het grootste data-gebruik zit.

Het zit er in dat dat in /tmp of /var/tmp zit. Je zou de output van "sudo du | sort -n"
ook in een bestand kunnen stoppen en bv. de laatste 100 regels eens hier kunnen laten zien.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/17, 08:25:05 »
12 GB is zeer klein, je hoeft maar iets meer te doen op je pc en het is vol, en gebruikers lopen vast.

Ook is het beter om geen aparte home te maken, bespaard ruimte, en je loopt niet vast door te weinig ruimte.

Zelf heb ik home niet apart, wel doe ik alle downloads en opslaan van files, naar een andere partitie.
60 GB en heb nu 15 GB leeg. En ik gebruik deze pc nu 3,5 jaar zonder schoon te installeren.

En als je je partitie te vol laat lopen, dan vertraag je je systeem ook nog.
Bij linux krijg je dan defrag(soms hoor je linux heeft dit niet), en bij ssd is het nog erger als je deze vol laat lopen.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/17, 08:36:03 door jan11000 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #9 Gepost op: 2016/06/17, 09:13:59 »
De oplossing is heel eenvoudig: verwijder oude kernels. Probeer eerst al eens
sudo apt-get autoremove
Dit verwijdert soms oude kernels. Verder volg je de procedure coals Pjotr in detail beschrijft: https://sites.google.com/site/computertip/schoon Punt 5.

12 GB is op zich voldoende voor een root folder. Je moet (en hebt wellicht) al heel veel kernels staan hebben om dat te doen vollopen. Ook de logbestanden kunnen echter uit de hand lopen. Paradoxaal genoeg begint het systeem ook bij een probleem met te volle schijf te loggen als gek. Kijk op dezelfde pagina onder punt 7 om de logbestanden eens te "roteren" en zo (beduidend) te verkleinen.

Als alles goed gaat, zal je terugvallen op hoogstens 8 GB.

Offline aartje

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #10 Gepost op: 2016/06/17, 10:30:14 »
De oplossing is heel eenvoudig: verwijder oude kernels. Probeer eerst al eens
sudo apt-get autoremove
Dit verwijdert soms oude kernels. Verder volg je de procedure coals Pjotr in detail beschrijft: https://sites.google.com/site/computertip/schoon Punt 5.

12 GB is op zich voldoende voor een root folder. Je moet (en hebt wellicht) al heel veel kernels staan hebben om dat te doen vollopen. Ook de logbestanden kunnen echter uit de hand lopen. Paradoxaal genoeg begint het systeem ook bij een probleem met te volle schijf te loggen als gek. Kijk op dezelfde pagina onder punt 7 om de logbestanden eens te "roteren" en zo (beduidend) te verkleinen.

Als alles goed gaat, zal je terugvallen op hoogstens 8 GB.
Volgens mij ligt het niet aan de "oude" achtergebleven kernels, daar moet je er wel heeeel veel van hebben om die partitie
vol te laten raken. Ik gok eerder op bv. k3b die een iso-image bestand en/of een video_ts folder achterlaat in een
tmp directory op de root-partitie.
Je kan er achterkomen door mijn eerdere suggestie te volgen.
12 Gb is normaal wel voldoende zolang je je programma's (bv. k3b) zo configureert dat het geen tijdelijke
bestanden op je root-partitie achterlaat.

En tenslotte (ik wou het eigenlijk niet....)
Home op een root-partitie geeft een veeeeel groter risico op een volgelopen root-partitie
met alle ellende daarvan dan een aparte home-partitie geeft. Ik maak trouwens mijn
root-partities altijd minimaal 15 GB (ZONDER HOME)
En wat maken die paar GB nou helemaal uit op de tegenwoordige schijven van honderden GB.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #11 Gepost op: 2016/06/17, 12:41:14 »
Volgens mij ligt het niet aan de "oude" achtergebleven kernels, daar moet je er wel heeeel veel van hebben om die partitie
vol te laten raken. Ik gok eerder op bv. k3b die een iso-image bestand en/of een video_ts folder achterlaat in een
tmp directory op de root-partitie.
Kan zijn, maar onderschat de ruimte niet die door oude kernels wordt ingenomen. Ook logs kunnen ontzettend veel ruimte gaan innemen als er iets is gebeurd.

Nu heb ik 15 GB als /, maar ik heb lang met 9 GB gewerkt. Dat was zeker werkbaar, maar met de nodige discipline. Bovendien leidde ik dan de tmp folders om naar de /home partitie.

Offline aartje

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #12 Gepost op: 2016/06/17, 12:54:42 »
Volgens mij ligt het niet aan de "oude" achtergebleven kernels, daar moet je er wel heeeel veel van hebben om die partitie
vol te laten raken. Ik gok eerder op bv. k3b die een iso-image bestand en/of een video_ts folder achterlaat in een
tmp directory op de root-partitie.

Nu heb ik 15 GB als /, maar ik heb lang met 9 GB gewerkt. Dat was zeker werkbaar, maar met de nodige discipline. Bovendien leidde ik dan de tmp folders om naar de /home partitie.
Ik heb op mijn netbook ook rootpartities van 15 GB (3 stuks, 2 voor testen) en op mijn desktop van 20 GB.
Ik heb helemaal geen tmp op mijn disken maar alleen in memory door het volgende aan
mijn /etc/fstab toe te voegen:

tmpfs   /tmp               tmpfs   defaults,noatime,size=1G,mode=1777  0 0
tmpfs   /var/log          tmpfs   defaults,noatime,mode=1777 0 0
tmpfs   /var/tmp         tmpfs   defaults,noatime,mode=1777 0 0
tmpfs   /var/log/apt   tmpfs   defaults,noatime 0 0
tmpfs   /var/spool     tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0
tmpfs /var/cache/apt/archives  tmpfs  defaults,noatime,mode=1777 0 0

Maar ja, daar heb je wel genoeg geheugen voor nodig en moet je er voor zorgen
dat je  je systeem en programma's zo instelt dat
ze minimaal gebruik maken van /tmp en /var/tmp

Dit was meer ter minimalisering van schrijfacties op mijn SSD's. Dit hoeft eigenlijk
bij moderne SSD's ook niet meer.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #13 Gepost op: 2016/06/17, 14:11:34 »
Laten we eerst afwachten of Johan Joost ondertussen verder geholpen is.

Re: Externe harddisk
« Reactie #14 Gepost op: 2016/06/17, 21:11:48 »
De oplossing is heel eenvoudig: verwijder oude kernels. Probeer eerst al eens
sudo apt-get autoremove
Dit verwijdert soms oude kernels. Verder volg je de procedure coals Pjotr in detail beschrijft: https://sites.google.com/site/computertip/schoon Punt 5.

12 GB is op zich voldoende voor een root folder. Je moet (en hebt wellicht) al heel veel kernels staan hebben om dat te doen vollopen. Ook de logbestanden kunnen echter uit de hand lopen. Paradoxaal genoeg begint het systeem ook bij een probleem met te volle schijf te loggen als gek. Kijk op dezelfde pagina onder punt 7 om de logbestanden eens te "roteren" en zo (beduidend) te verkleinen.

Als alles goed gaat, zal je terugvallen op hoogstens 8 GB.
Hier kreeg ik dit terminalvenster door... sudo apt -get autoremove

Als ik nou eens cru bestanden handmatig verwijder - in welke map moet ik dan zijn?
Inmiddels heb ik op mijn bureaublad staande png-bestanden handmatig verwijderd.
Hetzelfde in mijn mappen met afbeeldingen, documenten en downloads.
Ook nu de prullenbak eens geleegd...
« Laatst bewerkt op: 2016/06/17, 21:19:38 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #15 Gepost op: 2016/06/17, 22:49:36 »
Zorgvuldig zijn met commando's. apt-get is niet hetzelfde als apt -get. De foutmelding van het foute commando leert me alvast dat je de laatste Ubuntu versie hebt. "sudo apt autoremove" is derhalve voor jou ook goed als commando.

Cru handmatig bestanden verwijderen? Mag altijd, want het is jou systeem. Resultaat helemaal niet gegarandeerd (herinstallatie praktisch zeker wel gegarandeerd).

Re: Externe harddisk
« Reactie #16 Gepost op: 2016/06/18, 00:15:23 »
Zorgvuldig zijn met commando's. apt-get is niet hetzelfde als apt -get. De foutmelding van het foute commando leert me alvast dat je de laatste Ubuntu versie hebt. "sudo apt autoremove" is derhalve voor jou ook goed als commando.

Cru handmatig bestanden verwijderen? Mag altijd, want het is jou systeem. Resultaat helemaal niet gegarandeerd (herinstallatie praktisch zeker wel gegarandeerd).
Ook voor een herinstallatie moet je wel vanaf een dvd of een usb-stick de laptop opnieuw kunnen opstarten en het startscherm van de dvd/usbstick kunnen krijgen. En dat lukt op dit moment even niet.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Externe harddisk
« Reactie #17 Gepost op: 2016/06/18, 00:18:09 »
De oplossing is heel eenvoudig: verwijder oude kernels. Probeer eerst al eens
sudo apt-get autoremove
Dit verwijdert soms oude kernels. Verder volg je de procedure coals Pjotr in detail beschrijft: https://sites.google.com/site/computertip/schoon Punt 5.

12 GB is op zich voldoende voor een root folder. Je moet (en hebt wellicht) al heel veel kernels staan hebben om dat te doen vollopen. Ook de logbestanden kunnen echter uit de hand lopen. Paradoxaal genoeg begint het systeem ook bij een probleem met te volle schijf te loggen als gek. Kijk op dezelfde pagina onder punt 7 om de logbestanden eens te "roteren" en zo (beduidend) te verkleinen.

Als alles goed gaat, zal je terugvallen op hoogstens 8 GB.
Volgens mij ligt het niet aan de "oude" achtergebleven kernels, daar moet je er wel heeeel veel van hebben om die partitie
vol te laten raken. Ik gok eerder op bv. k3b die een iso-image bestand en/of een video_ts folder achterlaat in een
tmp directory op de root-partitie.
Je kan er achterkomen door mijn eerdere suggestie te volgen.
12 Gb is normaal wel voldoende zolang je je programma's (bv. k3b) zo configureert dat het geen tijdelijke
bestanden op je root-partitie achterlaat.

En tenslotte (ik wou het eigenlijk niet....)
Home op een root-partitie geeft een veeeeel groter risico op een volgelopen root-partitie
met alle ellende daarvan dan een aparte home-partitie geeft. Ik maak trouwens mijn
root-partities altijd minimaal 15 GB (ZONDER HOME)
En wat maken die paar GB nou helemaal uit op de tegenwoordige schijven van honderden GB.

Het voordeel van een aparte homepartitie zoals ik heb is wel dat je bij upgradeversies je eigen bestanden niet verliest.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #18 Gepost op: 2016/06/18, 09:00:16 »
Je bestanden hoef je niet te verliezen.
Ik bewaar niks in de home map, alles gaat naar andere partitie, het ligt eraan hoe je je pc indeelt.
Bijv firefox, daar heb ik de download map op een andere partitie gezet, en dit kun je voor elke software doen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #19 Gepost op: 2016/06/18, 09:54:44 »
Probeer eens (wees zeer voorzichtig en kopieer plak!)
sudo rm /tmp/*
sudo rm /var/tmp/*
Dit maakt dan de tijdelijke folders leeg.
Probeer ook handmatig de apt cache leeg te maken:
sudo rm /var/cache/apt/archives/*.deb

Dit levert dan hopelijk wat plaats op waardoor
sudo apt-get autoremove
kan werken, en waardoor ook synaptic terug kan werken om kernels te verwijderen. Dan best herstarten voor het geval er applicaties afhankelijk waren van bestanden in tmp.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/18, 09:56:36 door vanadium »

Re: Externe harddisk
« Reactie #20 Gepost op: 2016/06/18, 10:00:53 »
Je bestanden hoef je niet te verliezen.
Ik bewaar niks in de home map, alles gaat naar andere partitie, het ligt eraan hoe je je pc indeelt.
Bijv firefox, daar heb ik de download map op een andere partitie gezet, en dit kun je voor elke software doen.
Mijn laptop gebruik trouwens om heel veel foto's van mijn Nikon-camera over te zetten op mijn externe harddisk. Ook krijg ik er veel foto's o binnen via email. Die gaan ook direct naar de externe harddisk. De overige bestanden die ik aanmaak sla ik ook allemaal extern op. Volgens mij kun je een betere backup nooit krijgen. Wel jammer dat ik niet altijd direct toegang krijg tot mijn externe harddisk. Ik gebruik ook nogal eens verschillende usb-sticks. Op een of andere manier raakt de laptop daarvan van slag. Zo ben ik ook op het probleem gestuit waar deze topic over gaat.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/18, 10:02:42 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Externe harddisk
« Reactie #21 Gepost op: 2016/06/18, 10:07:54 »
Probeer eens (wees zeer voorzichtig en kopieer plak!)
sudo rm /tmp/*
sudo rm /var/tmp/*
Dit maakt dan de tijdelijke folders leeg.
Probeer ook handmatig de apt cache leeg te maken:
sudo rm /var/cache/apt/archives/*.deb

Dit levert dan hopelijk wat plaats op waardoor
sudo apt-get autoremove
kan werken, en waardoor ook synaptic terug kan werken om kernels te verwijderen. Dan best herstarten voor het geval er applicaties afhankelijk waren van bestanden in tmp.
De eerste opdrachten sudo rm /tmp/*
sudo rm /var/tmp/* geven het resultaat van (zie eerste bestand).

En bij het vervolg kreeg ik het bestand als in het tweede bestandje staat weergegeven. Nu ga ik proberen of het het gewenste resultaat ook heeft!

UPDATE : ik kan in elk geval voor nu zowel mijn externe harddisk en een usb-stick tegelijk benaderen. Gisteravond rammelde mijn dvd-station nog al. Het was een licht / helder rattelend geluid. Nu klinkt dat iets zwaarder. Nog even kijken of ik daar weer gebruik van kan maken.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/18, 10:20:10 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Externe harddisk
« Reactie #22 Gepost op: 2016/06/18, 10:37:38 »
Hoi Johan,

Dat doe ik ook. Ik fotografeer er aardig op los. Dat alles, en al het andere multimedia spul die ik maak, gaan naar een externe harddisk. Maar als jij veel binnenkrijgt via de mail, is er dan wellicht een grote .thunderbird mailbox map in jouw /home? Die map is bij mij ver over de 10 GB. Dat vond Thunderbird zelf ook niet fijn. Dus heb ik die map naar de externe harddisk verplaatst en ben domweg aan een nieuwe begonnen.

Bevalt prima. Over het hoe en wat beginnen we het best een nieuw topic.

12 GB is wel heel klein, Johan. Die ProBooks komen ook wel met SSD's. Dan heb je niet zo heel veel ruimte, maar dan nog zou ik persoonlijk wat meer willen voor mijn /home dan die 12.

Die Pendrive uit je home halen is een kwestie van het teken # voor de betrokken regel in /etc/fstab zetten. Maar net zoals met de opdrachten: wees voorzichtig en doe dat bedachtzaam. Zie de bijlage voor een voorbeeld. Door de # ziet het systeem de regel als commentaarregel. Het doet er iig niets mee en dat willen we hier. Dan wordt die Pendrive niet meer automatisch in je Home gemount. Dat gaat dan verder net zo als je externe harddisks.

Het is morgen vaderdag. Dat is dus vrijwel een gemiste kans, als ik zo brutaal mag zijn (moet je natuurlijk minimaal ook nog vader zijn). Maar kijk dan morgen in alle gevallen toch maar eens naar de prijzen van 2, 3 en 4 TB externe harddisks. Die vallen best mee en vooral de sprongen van 2 naar 3 of 4 zijn heel redelijk.

Let op: dit zijn TeraBytes. Dat is geen kattep** en dat merk je wel als je met standaard USB 2 poorten "even" een TB-tje wil overzetten

Succes!

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Externe harddisk
« Reactie #23 Gepost op: 2016/06/18, 10:43:44 »
Hoi Johan,

Dat doe ik ook. Ik fotografeer er aardig op los. Dat alles, en al het andere multimedia spul die ik maak, gaan naar een externe harddisk. Maar als jij veel binnenkrijgt via de mail, is er dan wellicht een grote .thunderbird mailbox map in jouw /home? Die map is bij mij ver over de 10 GB. Dat vond Thunderbird zelf ook niet fijn. Dus heb ik die map naar de externe harddisk verplaatst en ben domweg aan een nieuwe begonnen.

Bevalt prima. Over het hoe en wat beginnen we het best een nieuw topic.

12 GB is wel heel klein, Johan. Die ProBooks komen ook wel met SSD's. Dan heb je niet zo heel veel ruimte, maar dan nog zou ik persoonlijk wat meer willen voor mijn /home dan die 12.

Die Pendrive uit je home halen is een kwestie van het teken # voor de betrokken regel in /etc/fstab zetten. Maar net zoals met de opdrachten: wees voorzichtig en doe dat bedachtzaam. Zie de bijlage voor een voorbeeld. Door de # ziet het systeem de regel als commentaarregel. Het doet er iig niets mee en dat willen we hier. Dan wordt die Pendrive niet meer automatisch in je Home gemount. Dat gaat dan verder net zo als je externe harddisks.

Het is morgen vaderdag. Dat is dus vrijwel een gemiste kans, als ik zo brutaal mag zijn (moet je natuurlijk minimaal ook nog vader zijn). Maar kijk dan morgen in alle gevallen toch maar eens naar de prijzen van 2, 3 en 4 TB externe harddisks. Die vallen best mee en vooral de sprongen van 2 naar 3 of 4 zijn heel redelijk.

Let op: dit zijn TeraBytes. Dat is geen kattep** en dat merk je wel als je met standaard USB 2 poorten "even" een TB-tje wil overzetten

Succes!

Just

Bedankt voor je reactie fotografiecollega! Wat de externe harddisk betreft overweeg ik al langer een NAS-schijf aan te schaffen en die op het modem van KPN Compleet aan te sluiten. Weet je toevallig ook een betaalbare goede NAS-schijf?

UPDATE : ik heb eens gekeken in het softwarecentrum en zag dat ik Thunderbird daar nog geinstallleerd had staan (groene vinkje was daar zichtbaar). Direct verwijderd en toen kreeg ik het scherm als in het bestand wat ik heb bijgesloten.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/18, 11:01:43 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Externe harddisk
« Reactie #24 Gepost op: 2016/06/18, 11:49:11 »
Hoi Johan,

Als je dat Thunderbird niet gebruikte zie ik de echte winst uit het verwijderen niet. Die foutboodschap heb ik nog nooit gezien. Dat zou ik niet weten, maar vreemd is hij wel in mijn ogen.

Wat betreft een NAS is hier op het Forum veel gesproken. Ik zou die berichten eens nalopen via zoekwoord NAS. Ik vind een NAS erg leuk - en erg duur in gebruik, plus qua backup voorziening niet wat ik zoek.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021