Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harddisk  (gelezen 1893 keer)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #25 Gepost op: 2016/06/18, 13:02:31 »
Een externe hd aan een router hangen zou ik niet doen.
Is vaak langzaam,
Is vaak onveilig, en dan zit heel internet op je externe hd.

Koop een nas, die de updates goed doet, je hebt dan meer mogelijkheden, is veiliger.
Google hier maar op.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harddisk
« Reactie #26 Gepost op: 2016/06/18, 13:06:10 »
Met al die diversies is het probleem van OP nog niet opgelost, maar we komen dichter. Ik had de -r optie moeten toevoegen om in de /tmp folders ook de subfolders te verwijderen. Hoe dan ook, je hebt nu toch een minimum aan plaats in je root, en wellicht zullen synaptic of apt-get terug kunnen werken. Herstart eerst je computer en probeer dan de oude kernels te verwijderen met synaptic of via de terminal.

Re: Externe harddisk
« Reactie #27 Gepost op: 2016/06/19, 12:42:38 »
Hoeveel ruimte is er vrij gemaakt?
Ik vermoed dat het systeem nu werkbaar is, maar dat als er niets verder wordt gedaan dat niet lang zal duren.

Zoals meerdere al hebben gemeld.
Een root partitie van 12Gb kan, maar of dat groot genoeg is is sterk afhankelijk van hoe je je computer gebruikt.
Zelf heb ik op mijn hoofdsysteem een apparte root partitie van 32 Gb.
Intussen is deze in de afgelopen 1,5 jaar met 20Gb gevuld.

...
Bedankt voor je reactie fotografiecollega! Wat de externe harddisk betreft overweeg ik al langer een NAS-schijf aan te schaffen en die op het modem van KPN Compleet aan te sluiten. Weet je toevallig ook een betaalbare goede NAS-schijf?

UPDATE : ik heb eens gekeken in het softwarecentrum en zag dat ik Thunderbird daar nog geinstallleerd had staan (groene vinkje was daar zichtbaar). Direct verwijderd en toen kreeg ik het scherm als in het bestand wat ik heb bijgesloten.
Bij een scherm met een dergelijke foutmelding is het handig om te klikken op ">Details". Dit geeft vaak handige informatie over de oorzaak van de fout.

Betreft de NAS. Dit is geen losse schijf die je aan de router hangt, maar een kleine servercomputer.

Verder terug naar het oorspronkelijke probleem.
Ik zie dat je in "/media/frisia/" meerdere mappen hebt staan zonder een symbool van bijv. een USB-stick.
Ik vermoed dat deze mappen nergens aan zitten gekoppeld en er op een of ander manier nooit zijn weggehaald terwijl dat wel zou moeten.
Controleer eens of er toevallig wat in staat.

TIP: Je hoef niet elke keer van de terminal een screenshot te maken. Je kan ook de tekst met de muis selecteren, kopiƫren en in je bericht plaatsen.
Vergeet in je bericht dan alleen de code tags niet. "[ code]terminal tekst [ /code]". (Geen spatie na '[') of tijdens het maken van je bericht -> knopje met #.