Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Hoe maak ik een back-up?  (gelezen 3500 keer)

[Opgelost] Hoe maak ik een back-up?
« Gepost op: 2011/09/07, 21:24:27 »
Hoi,

Alles gaat nog goed, maar voor het geval dat. Hoe maak ik een back-up?
Op schijf dus. Of wat is wijsheid: externe harde schijf kopen?
Graag advies. Thanxx.

Groet Monique
« Laatst bewerkt op: 2011/09/26, 09:42:24 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/07, 21:31:53 »
Ja inderdaad. Van hoeveel GB wil je een backup hebben? Bij lagere aantallen kan je gebruik maken van DVDs, Dropbox/Ubuntu One. Ubuntu One geeft namelijk meer ruimte 5GB.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/07, 21:34:48 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline ivo

  • Lid
Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/07, 21:39:06 »
Het is sowieso ALTIJD verstandig om een backup weg te zetten op een ander medium.
Als je het op dezelfde disk zet en deze crasht, dan heb je dus ook je backup naar de gallemiezen.

Begin hier eens:

http://www.google.nl/#hl=nl&sugexp=gsis%2Ci18n%3Dtrue&cp=12&gs_id=1a&xhr=t&q=linux+backup&pf=p&sclient=psy&source=hp&pbx=1&oq=linux+backup&aq=0&aqi=g5&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=fe935a6e08f65829&biw=1223&bih=682
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/07, 21:48:05 »
Het is sowieso ALTIJD verstandig om een backup weg te zetten op een ander medium.
Als je het op dezelfde disk zet en deze crasht, dan heb je dus ook je backup naar de gallemiezen.

Dank!
Precies, helemaal mee eens. Daarom ook. Bij mijn vorige pc met een ander besturingssysteem was het maken van een back-up te moeilijk (lukte niet om het op schijf te zetten), met als gevolg dat ik nu alles kwijt ben. Ruimt wel 'lekker' op, maar is toch jammer...Had wel een klein usb-stickje met wat actuele documenten. Om die reden durf ik ook geen mail meer op mijn pc te ontvangen, maar wijk ik uit naar een 'externe mail'.

Is er geen standaard knop van: schijf inleggen, 'branden', wachten en klaar?
Net zoals je een cd of dvd brandt (dat kan ik inmiddels met mijn ogen dicht, dankzij de hulp hier op het forum!   =D)
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Nollie

  • Lid
Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/07, 22:12:51 »
Helemaal mee eens. Maar waarom geen usb ? Die zijn er toch al van 32 Gb ?

Heb nogal gedoe met Brasero en K3B. Gebruik nu Silicon Empire, maar dat kan nog niet alles.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/08, 11:47:06 »
Een USB? Maar die hebben toch niet het 'eeuwige leven'?
Of zal ik toch maar investeren in een externe harde schijf?  ???
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/08, 12:05:51 »
Zet al mijn Backup op twee aparte usb sticks en dat sinds 2007 ,nooit problemen mee gehad.
HDD is mechanisch een stootje per ongeluk en misschien defect.
Als een sticky valt niks kapot.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/08, 12:12:54 »
Alles kan stuk gaan. Ook een externe HD. Ik heb een 2e interne HD (die in een externe kast kan eventueel), bewaar soms op dvd en soms op usb.
Iets kwijtraken doe je toch, want je doet het nooit vaak genoeg.

Je kunt ook backuppen naar UbuntuOne of Dropbox (synchroniseren), maar ik heb het niet zo met alles online. Een Usb is gemakkelijk (kopiëren-plakken), maar jouw gevoel zegt externe HD, dus ...
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/08, 12:29:36 »
Zet al mijn Backup op twee aparte usb sticks en dat sinds 2007 ,nooit problemen mee gehad.
HDD is mechanisch een stootje per ongeluk en misschien defect.
Als een sticky valt niks kapot.

Passen daar al je bestanden op? grote USB sticks dan :P

Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/08, 13:03:30 »
Als je van al je bestanden en bijna al je instellingen een back-up wilt maken kan je simpel de gehele home map ergens naar toe kopiëren.

Zijn alleen de "instellingen" van bepaalde programma's van belang.
Dan backup je alleen de verborgen mappen van die programma's.
Bijvoorbeeld: Evolution (email) en FireFox zijn de mappen '.evolution' en '.mozilla' .
Deze mappan kan je bij een herinstallatie zonder problemen weer terug zetten.

Verder betreft opslagmedia.
- De zelfde schijf als waar je op werkt is natuurlijk niet handig.

- Een externe hdd heeft vaak veel ruimte en is per Gb relatief goedkoop, maar veel gevoeliger op stukgaan bij transport.

- USB sticks gaan niet snel stuk. De beperking van het aantal keer dat ze kunnen worden overschreven wordt zelden gehaald.
Zeker voor een back-up zal er niet veel schrijf verkeer zijn, op die ene keer dat er een backup wordt gemaakt na. Nadeel is wel het formaat.
(Ik zou het met 32 Gb niet redden. :rolleyes:)

- CD/DVD's zijn ook niet eeuwig houdbaar. De biologische laag waar de data op wordt geschereven vergaat langzaam. Ook vormen krassen een gevaar.

- Cloud diensten. 'Veilig' online, maar alles dat on-line staat kan uiteindelijk worden gekraakt. Ook is de ruimte nog beperkter dan bij een USB stick.

Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/11, 17:30:57 »
Alles kan stuk gaan. Ook een externe HD. (...)
Iets kwijtraken doe je toch, want je doet het nooit vaak genoeg.

(...) Een Usb is gemakkelijk (kopiëren-plakken), maar jouw gevoel zegt externe HD, dus ...

Mee eens, maar ik roep alleen 'externe HD' omdat iemand mij zei, dat dit handig was.
Het veiligstellen van de map home en Mozilla is dus een goed idee. Een volledige back-up van 'alles', dat is wat ik wil, is dat realiseerbaar?
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/11, 17:39:27 »
http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/tip-eltje/ :)

En hier staat nog het één en ander bij Art2 https://sites.google.com/site/wandasblogxubuntu/8-terminal-commando-etc
Zou graag verwijzen naar de Docu van ubuntu.nl maar daar staat niks van remasterys.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 20:56:54 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/11, 18:12:01 »
Backup, zorg dat je 3 kopieen hebt, 1x op je pc, en 2x op een externe hd.
Reden hiervan is dat je ooit eens je pc gaat formateren, dan zou je maar 1 kopie over hebben, en dan is het mogelijk dat de externe defect is. Ben dit al meerdere keren tegen gekomen, en dus de data is weg(en gebruiker zei dat hij kon backuppen).

Een backup maken met een programma dat ook een verify doet, dus of de oorspronkelijke files hetzelfde zijn als de backup.
Dit is zeer belangrijk! Software of hardware kan fouten maken, en dit word vaak niet opgemerkt als je gewoon kopieert.
Zelf doe ik over het netwerk backuppen, dan stuur ik als test een 40Gb over in een ruk(files zijn met par2 gemaakt), dan kontroleer ik deze met par2, dus dan zie ik of er file rot onstaan is.

Het beste is indien dit mogelijk is, om files te backuppen, en hierna alleen de wijzigingen nog te backuppen, en eerste kopie laten staan.
Voordeel hiervan is dat indien er files beschadigd raken(file rot), je ook nog naar de eerste gebackup files kan terug halen.
In ubuntu zit een backup programma die dit doet, ik geloof hij maakt er een zip van.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In ubuntu zag ik bij 2 pc's van mij dat 1 netwerkkaart fouten gaf(met ifconfig kun je dit zien na het kopieren).
Ubuntu had niet de goede driver geinstalleerd, op 2 pc's met dezelfde netwerkkaart.
1 pc had een oudere revisie van hardware en deze gaf fouten, dus met de hand de driver geinstalleerd op beide pc's.

In windows gaf eens een backup problemen, en de firewall was de oorzaak, 1 op 10 files was beschadigd en windows ging gewoon door zonder een foutmelding.

Kopieren van 1 Gb files was geen probleem, maar kopieren van grote hoeveelheden was er storing, dit heb ik gehad met externe hd's en over het netwerk.
Daarom test ik ook met 40Gb, om te zien of er storing is.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 18:17:55 door jan11000 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/11, 20:42:41 »
Kleine tip:
Het herinstalleren van Ubuntu is niet veel werk.
Zelf backup ik alleen de /home/<naam> directorie en mijn data (foto's, brieven, muziek).
Ook draait hier nog een andere PC in huis, en ze zijn elkaars backup (laptop en desktop), misschien een idee ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

mart4sale

  • Gast
Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/12, 21:45:42 »
Spammen doe je maar ergens anders, niet hier.

Gefeliciteerd met je ban en je vermelding op stopforumspam.com.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/13, 01:20:22 door Johan van Dijk »

Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/12, 23:03:52 »
Kleine tip:
Het herinstalleren van Ubuntu is niet veel werk.
Zelf backup ik alleen de /home/<naam> directorie en mijn data (foto's, brieven, muziek).
Ook draait hier nog een andere PC in huis, en ze zijn elkaars backup (laptop en desktop), misschien een idee ?

Jep, zelf heb ik een back-up van de gehele home map en een lijst met de ppa's en pakketten die ik minimaal installeer. En nog een paar instructies voor het instellen van een paar specifieke instellingen die niet in de home map worden opgeslagen.

Een herinstallatie kost ergens tussen een uur en twee uur werk. :rolleyes:

Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/13, 08:04:27 »
Ik gebruik zelf een externe usb disk en BackInTime op de ene machine en BackInTime en een samba share op de andere. Werkt prima!

BackInTime staat in de repositories en maakt snapshots.

Re: Hoe maak ik een back-up?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/26, 09:41:56 »
Dank, ik heb veel goede tips gelezen.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?