Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home en mijn documenten  (gelezen 2051 keer)

/home en mijn documenten
« Gepost op: 2011/01/20, 22:25:47 »
Hallo

Ik wil binnenkort naast mijn Windows 7 systeem nog Ubuntu 10.10 installeren. Momenteel heb ik 3 partities:

C:\ - Windows
D:\ - Spellen
E:\ - Mijn document, muziek etc.

De E:\ partitie wil ik tevens ook de partitie voor /home maken. En vervolgens de persoonlijke mappen in Ubuntu aan de bestaande persoonlijke mappen binden. Dus als ik in Ubuntu op de Muziek locatie klik, bij "Mijn muziek" uit kom. Op een ander systeem heb ik dit een keer probeerd. Helaas zonder succes. Heeft iemand hiermee ervaring?

Bedankt!


Offline HarzG

  • Lid
Re: /home en mijn documenten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/20, 23:06:19 »
Vraag: Hoe groot is E:?

Aandachtspunt:
Als je de plaats van de map "Mijn documenten" van Windows verandert, dan zou ik dat binnen Windows doen. Je ziet dan de vraag (tenminste in XP was dat zo) "wil je de documenten verplaatsen". Daar moet je dan ja op zeggen als je op deze manier wilt werken.

De andere manier is:
Verklein E:\ en laat mijn documenten daar staan. Volgens mij kan je de partitie zelfs met de schijf-gereedschappen van Windows 7 verkleinen.
Laat dan een lege ruimte van 20-30 GB ontstaan. Hierna 1 keer reboot met Windows (dat de gewijzigde partitie goed wordt gezien na de aanpassing).

Vervolgens ga je verder met de Ubuntu live-CD, maakt 1 partitie voor Ubuntu (root+/home) aan en een SWAP-partitie van 2xRAM. Wil je geen pauze/slaap-stand gebruiken en heb je 3 GB RAM of meer, dan is misschien ook 500MB SWAP genoeg. Deze partities moeten in de uitgebreide partitie als "logische" partities worden aangemaakt.

Het linken van de documenten e.d. kan, maar het is niet altijd handig.
Vraag: wil je met Firefox/Thunderbird werken en daar ook hetzelfde profiel in Windows en Ubuntu gebruiken?

Als dat zo is, moeten de Windows 7 experts even commentaar leveren of men daar problemen tegen komt (rechten, beveiliging?).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: /home en mijn documenten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/21, 07:14:37 »
Bedankt voor de snelle reactie!

 dat ik daar niet aan gedacht heb, vanuit Windows de mappen aan de persoonlijke mappen van Ubuntu te verlinken. Ik neem aan, dat het voor de /home partitie niks uitmaakt, dat het een NTFS-bestandssysteem heeft.

Betreffend het verkleinen van de partities; ik wil Windows ook opnieuw installeren, dus met het partioneren zal ook geen probleem worden.

Ik werk hoofdzakelijk met Chrome, en ik heb de favorieten naar een bestandje geexporteerd. Wat interessant zou zijnis, of het mogelijk is met een PST bestand van Outlook 2010 in Ubuntu te werken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: /home en mijn documenten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/21, 08:53:12 »

 dat ik daar niet aan gedacht heb, vanuit Windows de mappen aan de persoonlijke mappen van Ubuntu te verlinken.
Het is véél gemakkelijker vanuit Ubuntu jou persoonlijke mappen te vervangen door (symbolische) links naar de overeenkomstige Windows mappen. m.a.w., aan de Windows mappen verander je niets. Je "Documenten", "Muziek", ... in Ubuntu vervang je door een link naar "Mijn Documenten" van Windows, enz.
Citaat
Ik neem aan, dat het voor de /home partitie niks uitmaakt, dat het een NTFS-bestandssysteem heeft.
Zeer zeker wel! Nooit de /home op een ntfs partitie!
In de praktijk installeer je Ubuntu volautomatisch op een relatief kleine partitie, 10 tot 12 GB. Dit is ruim voldoende voor het systeem én de /home met je persoonlijke configuratiebestanden. Je persoonlijke gegevens, daarentegen, blijven staan waar ze nu staan (onder Windows), maar kan je ook vanuit je Ubuntu transparant bereiken doordat je met links werkt.
Citaat
Betreffend het verkleinen van de partities; ik wil Windows ook opnieuw installeren, dus met het partioneren zal ook geen probleem worden.
Hier kan je dan inderdaad reeds bij installatie van Windows een deeltje van de schijf vrij houden ("unallocated"), zodat Ubuntu daarin kan geïnstalleerd worden. Evenwel kan het installatieprogramma ook zelf een bestaande Windowspartitie verkleinen.
Citaat
Ik werk hoofdzakelijk met Chrome, en ik heb de favorieten naar een bestandje geëxporteerd. Wat interessant zou zijn is, of het mogelijk is met een PST bestand van Outlook 2010 in Ubuntu te werken.
Dat laatste kan niet. Wat wel kan, is onder beide systemen Thunderbird gebruiken met dezelfde configuratie.

Citaat van: Harz
Het linken van de documenten e.d. kan, maar het is niet altijd handig.
Onder Linux is dat geen enkel probleem. Naar de gebruiker toe werkt dit transparant, t.t.z. net alsof het een echte folder/bestand betrof.

Re: /home en mijn documenten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/21, 15:29:00 »
Bedankt voor de tip! Ik zal het eens proberen met de koppelingen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: /home en mijn documenten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/21, 17:24:02 »
Nog even voor de duidelijkheid:
/home is een Linux-map (of -partitie) waarin altijd de configuratie van de gebruiker staat en ook de data kunnen staan.
Wat er sowieso in staat, zijn de configuratiemappen van Firefox/Thunderbird waarbij ook de mails (met foto-bijlagen) aardig groot kunnen worden.

Voor je wensen is het dus wel mogelijk om de complete Ubuntu-installatie incl. /home binnen 10-12 GB te plaatsen en de documenten in de NTFS-partitie te laten staan.
Als je de Ubuntu-partitie relatief compact houdt, is niet veel ruimte om te experimenteren. Om deze ruimte wel te hebben, kan je m.i. beter 20-30GB voor Ubuntu aanmaken. Hierdoor kan je namelijk meerdere desktop-varianten uitproberen (Gnome, KDE, Xfce) en dan bekijken welke het beste bij je past. Verder is het met een iets grotere Ubuntu-partitie ook mogelijk om Windows-software te installeren binnen Ubuntu. Dat komt bij sommigen later in beeld als men een complete overstap naar Linux overwegen. Dan moet je namelijk vooraf weten of misschien dat ene Windows-programma ook met wine onder Linux kan draaien. Deze verborgen submap van /home heet dan ".wine" en die kan bij een paar test-installaties nogal groot worden.

Er is een Franse add-on voor Thunderbird om direct PST-bestanden te importeren. Deze is volgens mij niet geactualiseerd sinds 2007 en werkt daarom niet met Thunderbird 3.*. Ik zou dus Thunderbird zelf de mails/configuratie laten importeren met de huidige Windows-installatie. Dat bespaart je het herinstalleren van Outlook.

Mails van Outlook kunnen op de volgende manier "eenvoudig" omgezet worden. Als je Windows opnieuw wilt installeren:
Stap 1: Maak uiteraard een back-up voordat je begint.
Stap 2: Installeer Thunderbird in de huidige Windows en laat door Thunderbird de complete Outlook-configuratie incl. Mails importeren.
Test of deze Thunderbird installatie werkt. Maak een back-up van deze Thunderbird-configuratie+mails en plaats die op een USB-stick of externe HD.
Je profiel staat in Windows 7 hier
User\%name%\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\xxxxxxxx.default
Om een bestaand Thunderbird-profiel te kunnen benaderen, moet je een profiles.ini bestand aanpassen. Als je dat in Windows en Linux op dezelfde manier doet, kan je met hetzelfde profiel werken in beide systemen. Het profiel met je mails staat dan gewoon op je Windows NTFS-partitie.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: /home en mijn documenten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/21, 17:58:30 »
Nog even voor de duidelijkheid:
/home is een Linux-map (of -partitie) waarin altijd de configuratie van de gebruiker staat en ook de data kunnen staan.
Wat er sowieso in staat, zijn de configuratiemappen van Firefox/Thunderbird waarbij ook de mails (met foto-bijlagen) aardig groot kunnen worden.
Een linux systeem is een éénduidige bestandsstructuur. De hoogste folder is / ("root" genoemd). Daarin vind je onder meer /home. Voor elke gebruiker vind je onder /home een folder, genoemd naar de login. Zo is er bijvoorbeeld een folder /home/driessenbeer als je login driessenbeer zou zijn. Die specifieke folder is jou home folder. Iedere gebruiker heeft zo zijn home folder.

In de home folder van de gebruiker vind je alle gebruikersspecifieke data: configuratieinstellingen van programma's, maar ook gebruikersdata (foto's, documenten, ...).

De bestanden en directories met configuratieinstellingen zie je niet zomaar: dit zijn namelijk verborgen bestanden. In linux is een verborgen bestand een bestand waarvan de naam met een punt begint. Zo zullen in de verborgen folder .evolution in je home directory alle configuratiegegevens en data (dus ook je email) van Evolution staan. Je kan de verborgen bestanden zien in bestandsbeheer door "Beeld - Toon verborgen bestanden" te kiezen, of met de sneltoets Ctrl+h.

Linux is een gebruiksvriendelijk systeem. De gebruiker ziet enkel een éénduidige bestandstructuur. Geen ingewikkeld systeem met "schijven" met daarop weer bestandsstructuren, neen, een éénduidig bestandssysteem waar naar elk item kan verwezen worden met een éénduidige padnaam. vb: "/home/driessenbeer/Documenten/Brief aan Oma.odt"

Waar de data fysisch opgeslagen zijn, ziet de gebruiker onder Linux niet. "Documenten" onder /home/driessenbeer/ kan op dezelfde partitie opgeslagen zijn, maar even goed op een andere partitie of op een server aan het andere eind van de wereld.

Dat geldt voor je persoonlijke data, en ook voor je configuratiedata, en ook voor alle systeembestanden. De data van "elders", dus op een andere partitie of op een server, moeten eerst aangekoppeld worden in de bestandsstructuur. Dat is het fameuze "mounten". Hierdoor gaat het bestandssysteem van de partitie of server integraal deel gaan uitmaken van het bestandssysteem van je computer.

Om naast dat "mounten" nog fijner te kunnen bepalen waar de gegevens beschikbaar moeten zijn, bestaan er in linux ook nog links. Met links kun je op heel eenvoudige manier data die al elders aanwezig zijn (vb. op je Windows partitie die onder /media is aangekoppeld) heel specifiek op een andere locatie, bijvoorbeeld onder je home, ter beschikking brengen. Dat laat dus ook toe om dezelfde data op verschillende plaatsen ter beschikking te brengen.

Zo kan er in je home folder een link "Documenten" bestaan, die eigenlijk doorverwijst naar "/media/Windowsvolume/Documents and settings/driessenbeer/Mijn Documenten". Door die link worden die data met een dubbelklik beschikbaar vanuit je home directory.

Citaat
Voor je wensen is het dus wel mogelijk om de complete Ubuntu-installatie incl. /home binnen 10-12 GB te plaatsen en de documenten in de NTFS-partitie te laten staan.
100% + 1 voor jou wensen.