Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FreeBSD vraagje  (gelezen 782 keer)

FreeBSD vraagje
« Gepost op: 2012/06/09, 22:16:06 »
Hallo, ik heb vandaag om te proberen FreeBSD op mijn laptop geinstalleerd, maar nu gaat hij na het opstarten naar een CLI. Ik zou graag willen weten hoe ik de grafische schil kan opstarten, bij voorbaat dank!

grtn, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Offline Bloom

  • Lid
Re: FreeBSD vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/09, 22:30:49 »
Welke grafische schil had je gekozen bij de installatie? Indien geen, zul je er eerst een moeten installeren.
Als er wel een geïnstalleerd is maar niet gestart, kan dat aan de driver voor de grafische kaart liggen - of althans het gebrek daaraan. In dat geval gaat de schil manueel starten ook niet helpen.
Als alles correct geïnstalleerd is en ook de goeie driver maar er geen start-instructie aan de bootroutines toegevoegd werd, kun je na het inloggen in de tekstterminal startx typen om de GUI te starten. Als dat niet lukt, krijg je normaal een foutmelding. Bovendien kun je ook nog /var/log/Xorg.0.log nakijken op zoek naar mogelijke problemen en hun oorzaken.

Offline axelv

  • Lid
Re: FreeBSD vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/09, 22:48:19 »
Ik dacht dat FreeBSD geen DE installeerde van zichzelf, net als Arch. Je moet zelf Xorg installeren, drivers installeren, DE installeren en alle bijkomstigheden. Heb je het handboek al gelezen?
Om met een *BSD distributie te leren werken, kan je altijd eens kijken naar PC-BSD, dit is gemaakt voor desktops. FreeBSD ook, maar vraagt een heel ander niveau van de gebruiker, en is meer bedoelt voor servers en dergelijke...
« Laatst bewerkt op: 2012/06/09, 22:50:05 door axelv »

Re: FreeBSD vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/09, 23:05:58 »
Ik dacht dat FreeBSD geen DE installeerde van zichzelf, net als Arch.
Ik heb toevallig van de week ook met freebsd zitten spelen en xorg zul je idd zelf moeten installeren.

Re: FreeBSD vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/10, 01:25:21 »
bedankt, ik heb PC-BSD geinstalleerd met KDE, en het werkt prima (en de handleiding staat in PDF-formaat op de desktop :rolleyes:)


grtn, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Re: FreeBSD vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/10, 13:12:32 »
Nog even een vraagje: in PC-BSD wil ik een torrent downloaden, en als ik erop klik verschijnt de optie: "open with". Nu is het in Ubuntu zo dat KTorrent in /usr/bin/ staat, maar in PC-BSD kan ik KTorrent niet vinden. Weet iemand waar te zoeken?


mvrgr, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10