Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub allen lezen  (gelezen 885 keer)

Offline Osiris

  • Lid
grub allen lezen
« Gepost op: 2014/03/16, 09:41:46 »
Hallo,

Ik heb een moederbord ASRock970 Extreme4 met 3 GPU's Sapphire Radeon HD7950 . Ik installeer Xubuntu 12.10. Als ik dan de Ati-drivers installeer en ik start opnieuw op dan zie ik in het scherm verschijnen "Signal out of range". Ik weet dat ik dan in de grub voor de regel #GRUB_GFXMODE=640x480 het hekje moet verwijderen en dan sudo update-grub moet intikken. Maar zover raak ik niet eens. Als ik de rechter Shift in druk tijdens het opstarten en dan herstelmodus kies en vervolgens "Terugvallen op terminal met rootbevoegdheid " kies, kom ik in de root terecht. Vervolgens type ik in: sudo nano /etc/default/grub Ik kan dan de wijzigingen niet opslaan omdat ik geen schrijfbevoegdheid heb. Ik krijg de melding: Bestandssysteem is alleen lezen. ipv. sudo -> gksudo werkt ook niet.

Iemand een oplossing?

mvg Osiris

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grub allen lezen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/16, 10:03:56 »
Ik installeer Xubuntu 12.10.
Dat is al fout. Die oude versie is binnenkort al ten einde. Pak Xubuntu 13.10 of pak de bèta van Xubuntu 14.04: http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/trusty/beta-1/

Citaat
Als ik dan de Ati-drivers installeer en ik start opnieuw op dan zie ik in het scherm verschijnen "Signal out of range". Ik weet dat ik dan in de grub voor de regel #GRUB_GFXMODE=640x480 het hekje moet verwijderen en dan sudo update-grub moet intikken. Maar zover raak ik niet eens. Als ik de rechter Shift in druk tijdens het opstarten en dan herstelmodus kies en vervolgens "Terugvallen op terminal met rootbevoegdheid " kies, kom ik in de root terecht. Vervolgens type ik in: sudo nano /etc/default/grub Ik kan dan de wijzigingen niet opslaan omdat ik geen schrijfbevoegdheid heb. Ik krijg de melding: Bestandssysteem is alleen lezen. ipv. sudo -> gksudo werkt ook niet.

Iemand een oplossing?

mvg Osiris
Je moet in de herstelmodus eerst het bestandssysteem lezen-schrijven aankoppelen. Tik in (let vooral goed op de spaties, dit is een opdracht die heel makkelijk verkeerd wordt ingetikt!):

mount -n -o remount,rw /
Druk op Enter.

Je krijgt nu mogelijk een waarschuwing te zien van mntent, over /etc/fstab. Deze waarschuwing kun je gewoon negeren.

Offline Osiris

  • Lid
Re: grub allen lezen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/16, 17:26:25 »
De reden dat ik Xububtu 12.10 gebruik is omdat ik dit al eerder op dit moederbord gebruikt heb. Dit draaide prima, maar gaf verbindingsproblemen via internet met meerdere PC's. Mij is toen een advies gegeven om een nieuwe installatie te doen met recentere software. Het probleem met de nieuwste Ubuntu versie is dat er geen 3 GPU's worden ondersteunt. Met 2GPU's gaat alles prima. Ik zet mijn computer uit, druk een 3de kaart in het PCI slot, start de PC opnieuw en de computer start niet meer op. Computer weer uit, GPU verwijdert, computer weer aan en alles draai van ouds. Xubuntu 12.10 had ik eerder op een USB-stick als Harde schijf. Draait prima. Nu ik opnieuw een installatie wil doen met een SSD  ipv. een USB-stick krijg is dus te maken met met de melding: Signal out of range. Inmiddels kan ik dus wel de grub-file aanpassen maar dat geeft geen verbetering. Wat ik geprobeerd heb zij de settings: 1024x768, 1280x1024, 1240x1080, 1280x760. het probleem blijft.   

mvg Osiris

Offline Osiris

  • Lid
Re: grub allen lezen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/16, 20:19:29 »
Ik probeer Xubuntu 13.10 te installeren maar dat gaat niet zoals het hoort. Ik zie na enkele minuten een zwart scherm met het pijltje van de muis. Het zelfde probleem heb ik met Ubuntu 13.10

mvg Osiris

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grub allen lezen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/16, 20:29:50 »
En wat doet de bèta van 14.04?

Offline Osiris

  • Lid
Re: grub allen lezen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/17, 18:05:26 »
14.04 beta installeert prima. Na opnieuw opstarten weer een zwart scherm. 2 GPU's verwijdert en 14.04 beta start prima op.
Na installatie AMD-drivers weer een zwart scherm.
Een andere monitor aan de computer verbonden. 14.04 beta geïnstalleerd, kreeg melding dat er veel drivers oud waren en ge-update moesten worden. Ik heb dit niet gedaan, maar 13.10 geïnstalleerd. Vervolgens: de volgende commando's in het terminalvenster uitgevoerd:

1) sudo apt-get update
2) sudo apt-get install build-essential cdbs dh-make dkms execstack dh-modaliases linux-headers-generic fakeroot libqtgui4 lib32gcc1
3) dowloaden van de AMD-site:  amd-catalyst-14.2-betav1.3-linux-x86.x86_64.zip
4) unzip amd-catalyst-14.2-betav1.3-linux-x86.x86_64.zip
5) sudo sh *.run --buildpkg Ubuntu/raring
6) sudo dpkg -i fglrx*.deb
7) sudo aticonfig --initial -f --adapter=all
8) sudo reboot

Na de reboot dus een zwart scherm.


mvg Osiris

Re: grub allen lezen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/17, 18:38:44 »
Waarom heb je 3 GPU's en zijn deze allemaal het zelfde?
Verder is het vaak wel handig te weten wat de rest van de hardware ook is.

Offline Osiris

  • Lid
Re: grub allen lezen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/18, 14:28:17 »
Ik heb een litecoin-miner PC gebouwd. Rekenwerk gebeurt via de GPU's, de processor is van minder belang.

1) Moederbord: ASRock 970 extreme4 
2) Geheugen: Kingston D3 4GB 1600-999 blu
3) Processor: Sempron 2800+ AM3
4) Voeding: Corsair RM850 ATX24
5) Videokaarten (3 stuks) Sapphire Radeon 3Gb HD7950 with boost
6) Harde schijf: Scandisk SDSSDRC-032G

mvg Osiris

Offline Osiris

  • Lid
Re: grub allen lezen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/18, 14:33:48 »
Op de 3 videokaarten zitten dummy-plugs met 3 weerstanden van 75 Ohm om de GPU te foppen als er geen scherm aan verbonden is. Tijdens de installatie gebruik ik alleen op de 1ste GPU-kaart een scherm en kaart 2 en 3 hebben dummy-plugs.

mvg Osiris