Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu usability team(pje)  (gelezen 4375 keer)

E_Jey

  • Gast
Ubuntu usability team(pje)
« Gepost op: 2007/12/28, 21:03:55 »
Ubuntu streeft er naar om het meest gebruiksvriendelijk OS te zijn wat er is. Er valt echter nog een hoop te verbeteren. Het lijkt me goed als er meer aandacht gegeven wordt aan usability en interaction design. Laatst heb ik een aantal fam. leden getest, ze hebben alledrie geen ervaring met ubuntu. Het leek me leuk en leerzaam om het eerste contact dat mensen met ubuntu hebben te bestuderen. De situatie is dat ze van een vriend gehoord hebben dat ubuntu veel beter is. Het lijkt de testpersoon wel wat en ze gaan nu op zoek naar informatie op internet. Ik heb het testen zoveel mogelijk gedaan zoals beschreven staat in het boek "user centered website development - a hci approuch". Omdat ik ubuntu.com wilde testen heb ik ze er uiteindelijk wel op gewezen dat dat de goede site is. Hierbij wat opvallende dingen die ik tegen kwam.

- alle gebruikers zochten met google.
- een gebruiker kwam als eerste resultaat ubuntu-nl.org tegen maar zag er onder staan: "Ubuntu" is an ancient African word, meaning "humanity to others etc.." Ze was op zoek naar een besturingssysteem en redeneerde dat het geen goede site is. Verkeerde conclusie want het is de officiele NL ubuntu site.
- gebruikers weten niet wat de goede officiele site is voor ubuntu. Welke is te vertrouwen?
- alle gebruikers vonden het vervelend dat ubuntu.com niet in NL is. Ze redeneerde dat ubuntu dan ook alleen maar in het engels is.
- Op de site is moeilijk te vinden waarom ubuntu beter is. Niemand snapte er wat van.
- Het was voor iedereen nieuw en vonden het allemaal eng. Wel herkende ze firefox, vonden ze fijn.
- het viel me op dat niemand oog had voor kubuntu, xubuntu etc. Daar werd gewoon overheen gelezen.

Sommige wilde ubuntu wel downloaden en de download pagina was snel gevonden.

- ze hadden geen idee welke versie ze moeten hebben. Desktop, server? wat is het verschil.
- wat is 64bit, Sun Ultrasparc (hier moest iemand van lachen :P ) Opnieuw snapte ze er niets van.
- locatie kiezen was ook moeilijk. Er staat: Choose a location near you. Er zijn meerdere locaties in NL. Welke is het dichtstbij? Bit? tiscali?

Hierbij wat info over de gebruikers: een werkende 50+er, een puber die naar school gaat en een student. Meer is nu even niet belangrijk denk ik.

Een paar conclusies:

- ubuntu.com moet in meerdere talen beschikbaar zijn.
- er moet veel duidelijker op de site staan waarom ubuntu zo geweldig is.
- zoekmachines indexatie kan beter. Het is een os, waarom het ubuntu heet is amper belangrijk.
- downloaden moet simpeler. Bijv. de locatie van de gebruiker kan makkelijk automatisch gevonden worden.

Ik wil dit soort dingen eigenlijk meer en uitgebreider doen. Wat vinden jullie ervan? Wie heeft er zin om te helpen? Enige probleem is dat ik wel leuk kan gaan uitzoeken waar gebruikers problemen mee hebben, maar iemand moet uiteindelijk de verbeteringen doorvoeren. Misschien is het beter om het als een soort services aan de devver aan te bieden. De devver devt en wij bepalen functionaliteit en testen prototypes ed.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/28, 21:09:43 »
Usability is voor mij ook zéér belangrijk en een usability team is géén overbodige luxe. En ik ben het ermee eens dat er nog veel te verbeteren valt op dat vlak. Dit moet echter internationaal gezien worden. Ik weet niet of er al een dergelijk team bestaat, maar ik zou zeker eens achter de mogelijkheden van een dergelijk team gaan horen. Ik steun je idee in ieder geval.

Ik zou het ook wel zien zitten om de problemen op te lossen als devver, maar dingen waarop jij nu commentaar hebt (de internationale Ubuntu-website) kunnen wij natuurlijk weinig aan doen.. dat wordt beheerd door Canonical. Het is denk ik belangrijk om een usability-team op te bouwen en om enkele interne devvers te hebben, maar het is ook belangrijk om contact met Canonical - en externe Ubuntu devvers - te hebben.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/28, 21:12:39 »
Citaat van: E_Jey
Een paar conclusies:

- ubuntu.com moet in meerdere talen beschikbaar zijn.
- er moet veel duidelijker op de site staan waarom ubuntu zo geweldig is.
- zoekmachines indexatie kan beter. Het is een os, waarom het ubuntu heet is amper belangrijk.
- downloaden moet simpeler. Bijv. de locatie van de gebruiker kan makkelijk automatisch gevonden worden.
- Oftewel moet de Ubuntu-nl en Ubuntu-be site meer gaan lijken op de officiele Ubuntu-site. Daar wil ik voor tekenen ja
- Hoe zou jij dat omschrijven? waar ik aan denk is: Vrij - Open en Gratis.
- De vertaling van Ubuntu is misschien niet meer goed ja. Zaldit eens navragen.
- Aan de downloadlinks kunnen we zelf niet veel veranderen, misschien wel aan de uitleg die er bij staat.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/28, 21:15:39 »
Wat mij betreft wordt je op de Ubuntu-NL website aan de hand gehouden bij de keuze van de te downloaden Ubuntu-versie.
Ik heb daarvoor destijds deze pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt: http://www.ubuntu-nl.org/download/
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

E_Jey

  • Gast
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/28, 21:18:10 »
Ik vind het gewoon leuk om dit soort dingen te doen. Op mijn informatica studie wordt er ook veel aandacht aangegeven. Mijn Engels is echter niet geweldig. Ik ben heel lang bezig met Engelse teksten en het is denk ik heel belangrijk hoe dit gecommuniceerd wordt met devs. Je bent eigenlijk een beetje met het vingertje aan het wijzen en je moet de devs niet in je harnas jagen. Ik wil eerst wat nederlands mensen om me heen hebben voordat we de ubuntu wereld veroveren :P

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/28, 21:21:32 »
Goede raad is steeds welkom E_Jey..
Net als hulp om mee te werken aan het slagen van het Ubuntu project.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/28, 21:22:07 »
Hmm.. heb jij ook niet in het Beryl Usability team gezeten, toen Compiz-Fusion nog niet bestond?
Ik kan me herinneren dat ik samen met jou over Beryl usability heb gepraat :) kan dat?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/28, 21:25:18 »
Ik wil wel helpen, ik ben (naar mijn mening) goed in engelse en nederlandse documentatie. En ik ben ook een devver.

E_Jey

  • Gast
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/28, 21:28:00 »
Citaat van: profoX
Hmm.. heb jij ook niet in het Beryl Usability team gezeten, toen Compiz-Fusion nog niet bestond?
Ik kan me herinneren dat ik samen met jou over Beryl usability heb gepraat :) kan dat?
klopt, alleen vond ik dat ik te lang bezig was met me Engelse berichtjes, met als gevolg dat ik het saai vond er er maar mee gestopt ben :) Daarnaast waren wij volgensmij de enige die zich er druk om maakte.

Juist bij die desktop-effects is usability heel belangrijk. Ze hebben grote invloed op de look&feel van de desktop en ze moeten zeker niet in de weg zitten. Als je de software goed gebruikt kunnen ze veel voordelen bieden.

Concreet mijn vraag: wie wil er helpen?

Team members:

- eterps
- E-Jey
- NoiK
- Profox

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/28, 21:49:13 »
Er zijn scripts in diverse talen (java/php) om een gebruiker aan de hand van zijn IP-adres naar een pagina te routen.
Zou dit de vriendelijkheid kunnen vergroten ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

E_Jey

  • Gast
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/28, 22:11:42 »
Citaat van: r0n.
Er zijn scripts in diverse talen (java/php) om een gebruiker aan de hand van zijn IP-adres naar een pagina te routen.
Zou dit de vriendelijkheid kunnen vergroten ?
Zeker, bij mozilla doen ze dat ook. Je kan ook gewoon naar de land instellingen van de browser kijken. Het zijn echter allemaal oplossingen. We zitten nu zeg maar in fase1: het zoeken van teamleden. Fase2 is uitbreider testen en fase3 is adviesrappot opstellen... ofzo :P Uiteindelijk kunnen we beter de fases aanhouden die gebruikt worden in de HCI* boekjes.

*HCI: human computer interaction

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/28, 22:12:03 »
Citaat van: r0n.
Er zijn scripts in diverse talen (java/php) om een gebruiker aan de hand van zijn IP-adres naar een pagina te routen.
Zou dit de vriendelijkheid kunnen vergroten ?
Op deze site niet. Op de internationale site eventueel wel om direct een passende downloadlink voor te leggen (volgens mij doet Sourceforge dat ook op die manier)

E_Jey: ik help waar ik kan
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/28, 22:15:37 »
Citaat van: E_Jey
Concreet mijn vraag: wie wil er helpen?

Team members:

- eterps
- E-Jey
Je bevindingen over Usability vind ik goed maar hoe zien jullie dit dan concreet?
Hoe denken jullie Ubuntu hiermee (of met iets anders) te kunnen helpen?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

E_Jey

  • Gast
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/28, 22:22:43 »
Citaat van: bartek
Citaat van: E_Jey
Concreet mijn vraag: wie wil er helpen?

Team members:

- eterps
- E-Jey
Je bevindingen over Usability vind ik goed maar hoe zien jullie dit dan concreet?
Hoe denken jullie Ubuntu hiermee (of met iets anders) te kunnen helpen?
Mja daar ben ik zelf ook nog niet helemaal over uit. Mogelijkheden:

Optie 1: zaken onderzoeken en daar advies rapporten over schrijven. Het bevat concrete verteringen met het resultaat van het usability onderzoek erbij. Het onderzoek moet de devs overtuigen van ons gelijk.
Optie 2: het is een service die we aanbieden aan de devs aanbieden. Ze willen een programma maken en wij stellen de specs vast en maken papieren (begin maar met lachen, het werkt goed!  :P ) prototype die we kunnen testen.
Optie 3: combinatie van optie1 en 2
Optie 4: ???

NoiK

  • Gast
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/28, 22:24:53 »
dit soort onderzoeken zullen het naar mijn idee alleen maar beter maken...
dus ben ik juist voor dit soort dingen..
ik ben dan wel totaal niet lang bekend in dit wereldje..(ben zelf nog niet lang op ubuntu dan wel linux bezig)
maar ik zou best met dit soort dingen willen helpen, ik zelf volg nu de opleiding technische informatica, en denk dat het alleen maar bij zal dragen aan de ontwikkeling van ubuntu( en mezelf :D)

E_Jey

  • Gast
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/28, 23:50:13 »
Goed, ik heb een paar mensen:

- eterps
- E-Jey
- NoiK
- Profox

We moeten maar even kijken hoe we gaan communiceren. Misschien is een eigen IRC kanaal handig, kan Profox dit doen? Mijn msn: E_jeyp at hotm.. (jaja, ik weet gesloten standaard enzow). Het is niet verstandig om zomaar te beginnen met gebruikerstesten. Ik ben gewoon begonnen voor de lol maar ik denk dat ik ook een paar fouten heb gemaakt. Daarnaast heb ik al een boekje doorgewerkt. Er zijn verschillende boeken te koop of misschien als ebook ergens te downloaden.

- € 70,- User centered Website Development - A HCI approuch van Daniel D. McCracken en Rosalee J. Wolfe

Misschien een iets te duur boek maar wel erg goed. Dit heb ik moeten kopen voor school en het is erg leerzaam. Alles wordt wetenschappelijk onderbouwd.

- € 26,- Don't make me think van Steve krug

Stuk goedkoper, dit boek wil ik binnenkort gaan doorwerken.

Hier staat een mooi lijst van usability links: http://tempel.eu/usability/links

Alle boeken en sites hebben hun eigen methode. We moeten zelf maar de beste punten eruit halen. Ik denk ook dat het niet allemaal zo nauw luistert. Het gaat er vooral om dat je gebruikers niet dingen in de mond legt ed. Daarnaast zijn gebruikstesten ook niet heilig. De methodes beschrijven vaak hoe een programma from scratch ontwikkeld kan worden. Bij ubuntu is er al erg veel ontwikkeld.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/28, 23:56:42 »
Zoals ik het nu zie vermoed ik dat Ubuntu niet eenvoudig zal zijn om usability op toe te passen. immers Ubuntu is ook niet meer dan een collectie van een heleboel programma's. wil je de gebruiksvriendelijkheid verhogen zul je je dus moeten richten op de makers van die programma's.

Er zijn een aantal forumleden die zelf ook programma's schrijven voor Ubuntu zoals profox, rulus en Stani (en nu vergeet ik er waarschijnlijk nog een paar):
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/15880
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11866
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10586
Je kunt deze mensen altijd contacteren en je diensten aanbieden. Ik geloof dat Stani bijvoorbeeld wel wat hulp kan gebruiken.

Ook voor de site vrees ik dat er reeds genoeg mensen mee bezig zijn. Aan de Ubuntu-site zelf kunnen we niets doen, en voor aanpassingen aan de Ubuntu-nl site wordt reeds druk gecommuniceerd om deze wat meer op de officiele ubuntu site te doen lijken. Maar tips blijven welkom.

Is maar een idee hé ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/29, 00:13:25 »
Citaat van: bartek
Er zijn een aantal forumleden die zelf ook programma's schrijven voor Ubuntu
Er is er zelfs één die er een sport van maakt om Ubuntu te laten afwijken voor zijn doel: woteb.
Zijn blokkendoos is bijna beroemd :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/29, 01:06:22 »
Citaat van: E_Jey
Ubuntu streeft er naar om het meest gebruiksvriendelijk OS te zijn wat er is. Er valt echter nog een hoop te verbeteren.
.....
Hierbij wat opvallende dingen die ik tegen kwam.

- alle gebruikers zochten met google.
- een gebruiker kwam als eerste resultaat ubuntu-nl.org tegen maar zag er onder staan: "Ubuntu" is an ancient African word, meaning "humanity to others etc.." Ze was op zoek naar een besturingssysteem en redeneerde dat het geen goede site is. Verkeerde conclusie want het is de officiele NL ubuntu site.
- gebruikers weten niet wat de goede officiele site is voor ubuntu. Welke is te vertrouwen?
- alle gebruikers vonden het vervelend dat ubuntu.com niet in NL is. Ze redeneerde dat ubuntu dan ook alleen maar in het engels is.
- Op de site is moeilijk te vinden waarom ubuntu beter is. Niemand snapte er wat van.
- Het was voor iedereen nieuw en vonden het allemaal eng. Wel herkende ze firefox, vonden ze fijn.
- het viel me op dat niemand oog had voor kubuntu, xubuntu etc. Daar werd gewoon overheen gelezen.

Sommige wilde ubuntu wel downloaden en de download pagina was snel gevonden.

- ze hadden geen idee welke versie ze moeten hebben. Desktop, server? wat is het verschil.
- wat is 64bit, Sun Ultrasparc (hier moest iemand van lachen :P ) Opnieuw snapte ze er niets van.
- locatie kiezen was ook moeilijk. Er staat: Choose a location near you. Er zijn meerdere locaties in NL. Welke is het dichtstbij? Bit? tiscali?

Hierbij wat info over de gebruikers: een werkende 50+er, een puber die naar school gaat en een student. Meer is nu even niet belangrijk denk ik.
Ik weet het niet hoor. Een mens mag ook wel een klein beetje zelf nadenken en uitproberen. Maar dat vind ik - en wie ben ik.....  :-)


Citaat van: E_Jey
Een paar conclusies:

- ubuntu.com moet in meerdere talen beschikbaar zijn.
- er moet veel duidelijker op de site staan waarom ubuntu zo geweldig is.
- zoekmachines indexatie kan beter. Het is een os, waarom het ubuntu heet is amper belangrijk.
- downloaden moet simpeler. Bijv. de locatie van de gebruiker kan makkelijk automatisch gevonden worden.
- de eerste zou goed kunnen werken. Maar er is een NL-pagina toch? Die zou misschien makkelijker te vinden moeten zijn.
- ik weet niet of dat op een site moet staan. Want wat is "geweldig"? Begrijp me niet verkeerd, maar die classificatie is nogal persoonlijk.
- waarom het Ubuntu heet, is nu juist wél heel belangrijk, omdat deze naam nu precies het allerbelangrijkste aanduidt wat jij en ik zo mooi vinden aan Ubuntu: gebruikersvriendelijkheid - "Linux voor iedereen". Daarom past die naam zo goed. Dat is dus juist heel belangrijk.
- in mijn geval wordt die lokatie ook standaard gekozen. Pas als het niet lukt moet ik een alternatief kiezen.


Al met al ben ik het deels met je eens.
Gebruiksvriendelijk is een groot goed en een (de?) speerpunt van Ubuntu. Alleen daarom al is het van belang om er constant naar te blijven kijken.
Anderzijds hoeft het ook weer niet "linux voor dummies" te worden. Mensen mogen (moeten?) ook een beetje uitgedaagd worden om zelf na te denken. Dat past ook binnen het linux-denken: vrijheid. Als we alles gaan toespitsen op hen die niet willen denken maar gewoon "domweg" aan de slag willen kunnen, dan wordt het net zo'n gesloten systeem als Win. Niks mis mee, maar zulk een OS is er al  :-)

Kortom:
Mijn zegen heb je zeker,
maar daag mensen ook een beetje uit - het hoeft niet té simpel te worden  ;-)

E_Jey

  • Gast
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/29, 23:01:48 »
Citaat van: sisosteven
Ik weet het niet hoor. Een mens mag ook wel een klein beetje zelf nadenken en uitproberen. Maar dat vind ik - en wie ben ik.....  :-)
Les 1 voor developer: You are not your user. Devs doen harstikke hun best om een goede user interface te maken. Ze hebben echter veel meer kennis en ervaring met computers dan de gemiddelde computer gebruiker. Kennis kun je niet uischakelen. Iets wat voor jou heel simpel is kan je buurman uren kosten. Daarom wordt ubuntu ook voornamelijk gebruikt door experts. De enige manier om te kijken of gewone computer gebruikers ermee kunnen werken is door het te testen. Daarnaast zitten de meeste gebruikers achter de pc om een doel te bereiken, niet om puzzeltjes op te lossen. Gebruikers moeten hun doel zo snel mogelijk bereiken. Mensen die willen hobbyen op de computer lukt dat toch wel.

Zouden de mensen met interesse (op profoX na) even een mailtje kunnen sturen naar: erik apensta.. xept punt nl?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/29, 23:33:07 »
Vanmiddag heb ik Ubuntu gezet op de PC van iemand die niets van computers weet en mijn telefoon nummer achtergelaten (Internet werkte niet, gelijk maar de HD gevuld met .........).
Mochten ze NIET bellen, dan heb je ongelijk, maar eigenlijk verwacht ik morgen al een paar vragen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

E_Jey

  • Gast
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #21 Gepost op: 2007/12/29, 23:35:47 »
Citaat van: r0n.
Vanmiddag heb ik Ubuntu gezet op de PC van iemand die niets van computers weet en mijn telefoon nummer achtergelaten (Internet werkte niet, gelijk maar de HD gevuld met .....).
Mochten ze NIET bellen, dan heb je ongelijk, maar eigenlijk verwacht ik morgen al een paar vragen :lol:
die enkele gebruiker is niet representatief voor alles noobs. Voordat we gaan testen moeten we eigenlijk de doelgroep(en) bepalen enzo..

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/29, 23:37:33 »
Hier ben ik het 100% mee eens. Ubuntu werkt hard aan gebruiksgemak en dat zie je dan ook in elke nieuwe versie serieus verbeteren. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe Hardy gebruiksvriendelijker zal worden dan Gutsy.

Maar Jan Modaal is zo lui dat ie niet wil zoeken en alles direct werkende wil krijgen (ik ben zelf ook een Jan Modaal hoor ;))

Ontwikkelaars zouden heus wel iets hebben aan zo'n evaluatie.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

E_Jey

  • Gast
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #23 Gepost op: 2007/12/29, 23:48:28 »
Citaat van: bartek
Hier ben ik het 100% mee eens. Ubuntu werkt hard aan gebruiksgemak en dat zie je dan ook in elke nieuwe versie serieus verbeteren. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe Hardy gebruiksvriendelijker zal worden dan Gutsy.

Maar Jan Modaal is zo lui dat ie niet wil zoeken en alles direct werkende wil krijgen (ik ben zelf ook een Jan Modaal hoor ;))

Ontwikkelaars zouden heus wel iets hebben aan zo'n evaluatie.
Lui is het niet het goede woord. Een computer is een gebruiksvoorwerp. Het moet het gewoon doen waarvoor het gemaakt is. Als jij je kant en klaar maaltijd warm wil hebben moet je nieuwe magnetron het meteen doen. Je wil geen handleiding lezen, je wil niet zoeken naar je instellingen. Je eten moet warm worden, niet meer niet minder.

Heel veel gebruikers doen het zelfde op de computer. Mailen, internetten, tekstverwerken, ze willen allemaal foto's/filmpjes bewerken en op youtube zetten. Deze dingen moeten extreem simpel zijn. Dat is de weg om bug#1 te killen.

interessante spec: https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/what-do-non-geeks-want

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu usability team(pje)
« Reactie #24 Gepost op: 2007/12/30, 00:13:06 »
Citaat van: E_Jey
Het moet het gewoon doen waarvoor het gemaakt is. Als jij je kant en klaar maaltijd warm wil hebben moet je nieuwe magnetron het meteen doen. Je wil geen handleiding lezen, je wil niet zoeken naar je instellingen. Je eten moet warm worden, niet meer niet minder.
Mee eens .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.