Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: downloadverkeer gekoppeld aan ip-adres op lokaal netwerk  (gelezen 1303 keer)

Klik

  • Gast
downloadverkeer gekoppeld aan ip-adres op lokaal netwerk
« Gepost op: 2007/05/18, 22:08:29 »
Op kot werkt het internet (Telenet) als volgt. Elke student werd gevraagd zijn mac-adres door te geven aan de beheerder. Vervolgens werd voor iedere student een 'account' aangemaakt, waarbij aan elk mac-adres één vast ip-adres is gekoppeld. Zodoende kan iedereen slechts met één pc verbinding maken met het internet.

Aan elke account (m.a.w. elk ip-adres) is tevens een down- en upload limiet gekoppeld, dewelke echt wel laag is. Eens deze limiet bereikt, wordt toegang tot internet geweigerd (door lokale server).

Wie welk ip-adres toegewezen krijgt, is bekend. Door je eigen het ip-adres toe te eigenen van een andere student (via statisch ip-adres in te stellen), kan je wel wat beschikbaar down- of uploadvolume van een andere student inpikken. Dit is uiteraard niet de bedoeling, want is vrij asociaal en wordt trouwens vrij snel opgemerkt gezien het downloadverkeer per ip-adres wordt weergegeven op een eigen website.
 
Mijn vraag is dan ook, kent iemand één of andere oplossing om deze limieten te kunnen omzeilen? De server draait op linux... voorts ben ik niet zo goed op de hoogte van de situatie.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
downloadverkeer gekoppeld aan ip-adres op lokaal netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/19, 14:38:11 »
Ik ga je niet het antwoord geven dat je wil horen (niet dat ik het weet hoor), maar ik denk dat de beste (en enige) manier om dit op te lossen is om een dialoog te starten met je koteigenaars. Praat er eerst over met je kotgenoten, en als zij zich hetzelfde voelen, stap dan op de eigenaar af.

Aan de situatie te horen, denk ik eerlijk gezegd dat je koteigenaar een gewoon abonnement heeft op Telenet, dus 14 GB verkeer in het totaal. Dan via een routertje naar jullie computers opgesplitst, zodat Telenet er niet achter komt. Je kan altijd proberen hem te laten weten dat je voor 1 euro extra, al een GB extra verkeer hebt. Vraag hem die limiet te verdubbelen, de kosten te spreiden over de studenten (als zij akkoord gaan natuurlijk) en dan de limieten per account ook te vergroten.

Dat is, volgens mij, de beste oplossing.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline siegi

  • Lid
downloadverkeer gekoppeld aan ip-adres op lokaal netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/19, 14:51:52 »
Stel je kan het omzeilen door zelfs niet op iemand anders zijn mac of ip te surfen je blijft gebonden aan die telenet limiet.
Stel jij  weet hoe het te omzeilen valt wie zegt dat iemand anders het ook niet weet. Binnen de korste keren zit je op smallband.  
Aangezien hij het zo kan opdelen lijkt mij de kotbaas ook wat kennis van computers te hebben.  Dus om de downloader te achterhalen is voor hem een eitje.

Klik

  • Gast
downloadverkeer gekoppeld aan ip-adres op lokaal netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/19, 15:35:58 »
Idd, we maken gebruik van een gewoon abonnement op Telenet. Heel simpel, iedere student (15 personen), krijgt 1.5 GB data verkeer per maand (upload en download).  Slechts 14 GB is beschikbaar. Zodoende wordt extra volume bijgekocht tijdens de maand (kotbaas houdt in de gaten wanneer we op smalband dreigen te geraken of indien hij te laat is, we werkelijk op smalband zitten) zodat iedereen zijn 1.5 GB zou kunnen opgebruiken.

In dialoog gaan met de kotbaas heeft niet veel zin, hij blijft erbij dat 1.5 GB per student per maand ruim voldoende is. Tevens zijn wij studenten ook niet happig om nog meer dan de nu al jaarlijkse individuele bijdrage van 17 * 12 = 204 EUR te betalen.

Vandaar dus onze zoektocht naar mogelijke oplossingen...

Nu al stellen sommige studenten hun account ter beschikking van anderen, door anderen hun ip-adres te laten gebruiken... omdat sommige studenten echt niet toekomen met deze 1.5 GB per maand. En ik kan er van meespreken, een installatie van Ubuntu 6.10 en vervolgens upgraden naar Feisty Fawn + de nodige pakketten downloaden... en voila, veel zal ik de rest van de maand niet meer moeten uitvoeren op internet. 't Lijkt wel dat ik op het gebied van dataverkeer beter af was onder windows :-).