Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04  (gelezen 1530 keer)

Offline Hansgeo

  • Lid
Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2013/04/24, 10:08:28 »
Daar Microsoft gestopt is met de veiligheidsupdates voor Windows xp ben ik overgestapt op Ubuntu 12.04. Ubuntu heb ik zodanig geïnstalleerd dat ik bij het opstarten ook nog voor Xp kan kiezen. In de Windows xp omgeving heb ik o.a. folders met Microsoft Office documenten en mappen met foto's. Mijn vraag is hoe deze mappen in Ubuntu te benaderen zijn. Op mijn pc heb ik 2 echte schijven en ik vraag mij dus af hoe ik die in Ubuntu kan zien. Ook heb ik Picasa geïnstalleerd, maar kan hierin geen verwijzingen maken naar de Windows mappen met fotoś. Kan dit helemaal niet en ben ik genoodzaakt om mijn fotoś te kopieren naar de Ubuntu omgeving of is er toch nog een mogelijkheid.
Al vast bedankt voor de reactie.

Groet
Hans

Offline vanadium

  • Lid
Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/24, 14:19:17 »
Onder linux (en Ubuntu) kan je probleemloos werken met bestanden die op een Windows partitie staan.

Als je bestandsbeheer opstart, dan zie je in de linkerbalk andere partities, aangeduid met een schijf icoon. Door daarop te klikken, zal de partitie aangekoppeld worden en kan je erdoorheen bladeren met bestandsbeheer.

Het zal echter handiger zijn je Windows partitie automatisch bij de opstart te laten aankoppelen: dan zijn de data onmiddellijk beschikbaar zonder dat je eerst zelf nog de partitie moet aankoppelen.

Vanuit Picassa in Linux verwijzingen maken naar de Windows partities is zonder meer mogelijk, maar zal iets technischer zijn. Picassa is namelijk geen echt linux programma, maar wordt onder Linux gedraaid met een Windows emulator, wine, waardoor je een virtueel pad moet opgeven met MS Windows syntax.

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/24, 18:38:52 »
Daar Microsoft gestopt is met de veiligheidsupdates voor Windows xp

Waar haal je die onzin nu weer vandaan.
Gek laten maken door de dramaqueen zeker.
Ondersteuning is er nog tot zeker april volgend jaar en een verlenging is zeker nog een mogelijkheid gezien de vele verlengingen van uitgaves XP.

Niettemin een goede keuze om eens nader kennis te maken met Linux en Ubuntu in het bijzonder.
Als root kun je eenvoudig door je windows files bladeren.
Wees echter terughoudend met wegschrijven naar die partities.
Het kan maar soms kan windows dan de partitietabel niet goed meer uitlezen en heb je een probleem.



Offline Hansgeo

  • Lid
Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/25, 14:04:20 »
Hoi Dave,

Inderdaad heb ik het verkeerd gelezen en is de veiligheidsondersteuning nog tot april 2014. Zoals je echter geschreven hebt is het eens goed om met een ander besturingssysteem kennis te maken.

Gr. Hans

Offline Hansgeo

  • Lid
Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/25, 14:21:55 »
Hoi Vanadium,

Hoe kom ik aan Bestandsbeheer? Ik ben pas begonnen met dit besturingsprogramma en moet nog veel leren. Vandaar mijn vraag.

Onder linux (en Ubuntu) kan je probleemloos werken met bestanden die op een Windows partitie staan.

Als je bestandsbeheer opstart, dan zie je in de linkerbalk andere partities, aangeduid met een schijf icoon. Door daarop te klikken, zal de partitie aangekoppeld worden en kan je erdoorheen bladeren met bestandsbeheer.

Het zal echter handiger zijn je Windows partitie automatisch bij de opstart te laten aankoppelen: dan zijn de data onmiddellijk beschikbaar zonder dat je eerst zelf nog de partitie moet aankoppelen.

Vanuit Picassa in Linux verwijzingen maken naar de Windows partities is zonder meer mogelijk, maar zal iets technischer zijn. Picassa is namelijk geen echt linux programma, maar wordt onder Linux gedraaid met een Windows emulator, wine, waardoor je een virtueel pad moet opgeven met MS Windows syntax.
Groet
Hans

Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/25, 14:50:17 »
Bestandsbeheer kun je openen door op de zijbalk links op het oranje mapicoontje te klikken (dat is één van de eerste icoontjes net onder de Dash).

Offline Hansgeo

  • Lid
Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/25, 15:36:20 »
Hoi Vistaus,
Ok, dat is gelukt. Daar Picasa nu wat te ingewikkeld is om fotoś uit de Windows mappen te zien wil ik Picasa weer verwijderen en vervolgens een goed alternatief fotobewerkingsprogramma installeren. Dus mij vragen zijn: hoe kan ik Picasa verwijderen en wat is een alternatief voor Picasa?

Groet
Hans

Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/25, 20:33:25 »
Picasa kun je verwijderen via het Ubuntu Softwarecentrum.

En wat een alternatief is? Hangt ervanaf. Als je voornamelijk voor het beheer gaat en minder voor de bewerkfuncties dan is Shotwell een prima alternatief. Shotwell is al voorgeïnstalleerd op Ubuntu. Als je meer bewerkfuncties wilt dan zul je moeten kijken naar DigiKam, deze kun je installeren via het Ubuntu Softwarecentrum.

Offline Hansgeo

  • Lid
Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/25, 22:05:41 »
Hoi Vistaus,
Kan ik in Shotwell ook de onder Windows gemaakt fotomappen zien? Bij mij staan die in de Persoonlijke map onder System. Zo ja, hoe doe ik dat dan? Picasa kan ik niet vinden in het Ubuntu Softwarecentrum. Ik heb alle categorieën nagelopen.
Gr.
Hans

Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/25, 22:12:44 »
Ja, in Shotwell zelf kun je opgeven welke map die moet indexeren. Bij de eerste opstart moet je dan even het vinkje weghalen bij het indexeren van ~/Afbeeldingen en nadien naar Bewerken --> Voorkeuren gaan en daar de map opgeven welke ie moet indexeren. Hij opent dan een venstertje waar je de map kunt selecteren en daarin staat als het goed is dus ook je Windows-partitie (het is een soort bestandsbeheerder-schermpje met exact dezelfde zijbalk als ik bestandsbeheer).

Offline Hansgeo

  • Lid
Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/25, 23:15:27 »
Bij het opstarten heb ik niet de mogelijkheid gekregen van indexatie. Wel kan ik importeren, maar dan ben ik bang dat mijn fotoś zowel in Windows als in Ubuntu staan en dus te veel ruimte in beslag nemen. Overigens is het je waarschijnlijk ontgaan dat ik in mijn vorig bericht nog aangegeven heb dat Picasa niet te zien is in het Ubuntu Sotwarecentrum. Wel staat op mijn bureaublad een button van Picasa. Als ik hier met de rechter muisknop op klik heb ik de mogelijkheid het programma te verwijderen. Ik weet echter niet of dat de juiste manier is.

Gr.
Hans

Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/26, 07:59:23 »
Hoe had je Picasa geïnstalleerd?

Offline Hansgeo

  • Lid
Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/26, 09:28:07 »
Via Wine.
Gr. Hans

Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/26, 17:27:00 »
Wine heeft een eigen tool voor beheer van geïnstalleerde bestanden. Je komt het idd niet in synaptic of het software center tegen.
Typ in de Dash zoekveld "wine".
Dan heb je als het goed is de keuze voor 'Wine programmaś verwijderen'.
Hiermee kan je in Wine geïnstalleerde programma's verwijderen.

Offline Hansgeo

  • Lid
Re: Windows mappen zien in Ubuntu 12.04
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/29, 23:46:09 »
Bedankt. Het is gelukt.
Gr.
Hans