Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: video vanaf een camera importeren in ubuntu  (gelezen 769 keer)

Offline Gerard374

  • Lid
video vanaf een camera importeren in ubuntu
« Gepost op: 2015/01/16, 14:36:41 »
Sinds kort werk ik met Ubuntu 14.04 en dat bevalt erg goed. Uiteraard loop ik soms aan tegen het niet kunnen vinden van de geschikte software.

Momenteel ben ik op zoek naar een programma om beelden vanaf mijn videocamera over te zetten naar de computer.
Voorheen deed ik dat zonder nadenken in Movie maker onder windows.

Ik gebruik nu Openshot, een mooi programma, maar ik heb de functie om video's te importeren van een videocamera met bandjes nog niet kunnen vinden.

Iemand een suggestie hoe dit op een zo simpel mogelijke wijze kan.

Offline koos4401

  • Lid
Re: video vanaf een camera importeren in ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/16, 20:42:39 »
Als jouw videocamera nog met bandjes werkt, heb ik een vraag, die overigen wel een beetje merkgebonden is: Kan jouw camera dat bandje met USB overzetten of wordt Firewire (400 of 800) vereist?
(Bij mij zet USB alleen de toevallige foto's over die ik heb gemaakt met de videocamera)
Raadpleeg daarvoor de handleiding.
Reden van de vraag: "Sinds kort werk ik met Ubuntu 14.04........." lees ik als: "...en daarvoor heb ik nooit met Ubuntu of een ander Linux gewerkt."
Anders zou je vast wel vermeld hebben dat de upgrade de oorzaak van de ellende was.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Nollie

  • Lid
Re: video vanaf een camera importeren in ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/16, 21:38:43 »
Uitgaande dat je dv-bandjes bedoelt. Als je het onder Windows deed, dan heb je een Firewirekaart. Open Shot heeft geen Capture functie. Ik gebruik hiervoor Kino (offtopic: voor editten Flowblade). Met Kdenlive zou het ook moeten kunnen. maar Kino is eenvoudiger.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Gerard374

  • Lid
Re: video vanaf een camera importeren in ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/16, 22:36:40 »
Citaat
Ik gebruik hiervoor Kino (offtopic: voor editten Flowblade).

Heb ik geprobeerd met Kino, maar om een of andere reden herkent hij de videocamera niet, er gebeurd niks

Citaat
Met Kdenlive zou het ook moeten kunnen
Ga ik binnenkort proberen

Citaat
Kan jouw camera dat bandje met USB overzetten of wordt Firewire (400 of 800) vereist?

Ja hij kan het bandje met USB overzetten, doe ik al jaren zo met Movie Maker

Dank voor jullie reacties overigens