Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk valt steeds uit  (gelezen 4410 keer)

Offline vis ta

  • Lid
netwerk valt steeds uit
« Gepost op: 2012/01/25, 22:56:19 »
Zit met een lastig probleempje. De afgelopen week al enkele dagen gehad dat m'n internet er steeds uitviel. Tenminste op het eerst zicht. Wanneer ik dan even verder kijk merk ik dat het niet het internet is maar m'n netwerk dat ermee ophoudt omdat m'n dhcp-server niet meer te bereiken is.

Als dhcp-server gebruik ik dnsmasq op een ubuntuserver.

Het opnieuw starten van de ubuntuserver hielp niet. Hij kon zichzelf blijkbaar geen ip-adres toewijzen dus heb ik telkens een omslachtige methode moeten toepassen om het probleem op te lossen: Ip van m'n pc manueel instellen, eerst de instellingen van de ubuntuserver wijzigen dat hij zelfs zijn ip-adres automatisch laat toewijzen door een andere dhcp-server ipv manueel (snap niet waarom hij niet zijn manueel ingestelde ip gebruikt). Daarna de dhcp van m'n router aanzetten. Ubuntuserver opnieuw opstarten. Dhcp van de router uit en de instellingen van m'n pc ook weer terug zetten.

Op zich heb ik niet zo'n probleem met de omslachtige methode die ik telkens moet uitvoeren. Het kan me niet schelen dat de ip-instellingen van m'n server niet werken. Het stoort me echter wel dat hij steeds ophoudt met werken. Het is niet bepaald leuk dat je netwerk er enkele keren per week uitvalt. Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? En hoe ik dit dan ook kan oplossen?

Alvast bedankt!

Offline vis ta

  • Lid
Re: netwerk valt steeds uit
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/26, 21:14:55 »
Is het mogelijk dat mijn server om de zoveel tijd zijn ip-adres probeert te veranderen en zoja is er een manier om dit uit te schakelen?

Re: netwerk valt steeds uit
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/29, 00:12:19 »
Wat waarschijnlijk fout gaat is dat er twee dhcp servers zijn. Een op je router en een op je server. Na verloop van tijd vervalt je DHCP lease bij je router en vraagt ie een nieuwe aan. De server zelf zal dan als eerste op zijn eigen DHCP request reageren en daarmee krijgt ie niet het goede IP adres. Als je beide op DHCP wilt houden kun je denk ik wel op je server blacklisten dat ie niet op request van zijn eigen mac adres moet reageren. Fixe IP adres van je server is ook een optie. Als je meerdere interfaces gebruikt kun je ook de dhcp server maar op 1 van beide laten luisteren

Dat die lease verloopt kun je volgns mij niet uit zetten, je kunt wel de termijn heel lang zetten, maar of dat nu handig is... t is ook afhankelijk van wat je in kan stellen in je router.
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Offline vis ta

  • Lid
Re: netwerk valt steeds uit
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/29, 10:29:02 »
Nee, ik heb inderdaad standaard maar 1 dhcp-server. Die van m'n router is standaard namelijk uitgeschakeld. Ik moet 'm alleen weer even inschakelen als ik problemen heb om daarna weer uit te schakelen als de problemen zijn opgelost.

Als het probleem optreed kan ik niet meer op mijn netwerk. Als ik dan een vast ipadres instel en de juiste gateway instel kan ik alvast weer m'n router bereiken om te beginnen aan het oplossen van het probleem. Ik kan dan echter nog niet op internet.

Ik had al eerder geprobeerd een vast ip-adres op de dhcpserver in te stellen maar dat loste het probleem dus niet op. Misschien heb ik het verkeerd gedaan?

Kan iemand me eens vertellen hoe ik wel correct een vast ip-adres op een ubuntuserver kan instellen?

Alvast bedankt!

Re: netwerk valt steeds uit
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/29, 11:45:25 »
Dat gaat dus nooit zo werken. Je server krijgt een lease van je router en vervolgens zet je die dhcp server uit. Na verloop van tijd vervalt de lease en kan de server hem niet meer verlengen omdat de dhcp server uitstaat. Deze constructie is ook vragen om problemen - 2 dhcp servers in het netwerk. Je kunt het best de server een statisch ip adres geven, bijv in /etc/network/interfaces.
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Re: netwerk valt steeds uit
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/04, 21:50:40 »
Nee, ik heb inderdaad standaard maar 1 dhcp-server. Die van m'n router is standaard namelijk uitgeschakeld. Ik moet 'm alleen weer even inschakelen als ik problemen heb om daarna weer uit te schakelen als de problemen zijn opgelost.

Als het probleem optreed kan ik niet meer op mijn netwerk. Als ik dan een vast ipadres instel en de juiste gateway instel kan ik alvast weer m'n router bereiken om te beginnen aan het oplossen van het probleem. Ik kan dan echter nog niet op internet.

Ik had al eerder geprobeerd een vast ip-adres op de dhcpserver in te stellen maar dat loste het probleem dus niet op. Misschien heb ik het verkeerd gedaan?

Kan iemand me eens vertellen hoe ik wel correct een vast ip-adres op een ubuntuserver kan instellen?

Alvast bedankt!
Voer dit in in je /etc/network/interfaces bestand:
# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.65.201
gateway 192.168.65.1
netmask 255.255.255.0

Ervan uitgaande dat eth0 je netwerk-interface is ;)

Dan deze:
sudo /etc/init.d/networking restart
En dan moettie een vast ip-adres hebben. Weet niet of dat laatste commando nog werkt... Maakt Ubuntu nog steeds gebruik van Init?

"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."