Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijfruimte maken ?  (gelezen 5656 keer)

bosrat

  • Gast
Schijfruimte maken ?
« Gepost op: 2007/07/11, 16:30:26 »
Ik ben deze week voor het eerst aan ubuntu begonnen versie 7.04, en ondanks de nodige installatieproblemen ( eigen onwetende fouten ) ben ik er heel tevreden mee.
Ubuntu staat nu met samen met vista op mijn computer.

Maar uit 1 ding kan ik maar niet komen, n.m.l extra schijfruimte maken.
Alles wat ik op internet kan vinden helpt mij niet verder, dat zal ook wel aan het feit liggen dat ik alleen windows ken, en hier totaal niet bekend mee ben.
Aan schijfruimte van de schijfen kan het niet liggen, ik heb nog 500 GB over.
Ik heb ook al partities aangemaakt van 32 GB en die in fat 32 gezet, maar ook dan kom ik er niet aan onder ubuntu, wel onder vista.
In ubuntu krijg ik dan niet de partitie te zien maar het volume van de hele schijf, maar als ik dan dubbelklik en het wachtwoord invoer, kan die hem niet openen.
Dingen zoals aankoppelen gaat ook niet ( ik probeer maar vanalles ).
Mijn bedoeling is, dat ik vanaf die ruimte ook bestanden kan verplaatsen naar een windowsmap, zodat ik ook van daar uit aan mijn bestanden kan komen.
Geloof mij ik loop al 3 dagen te googelen, en vanalles zelf te proberen, maar wat ik ook vind niks helpt.

Het zal misschien een echte newbie fout zijn, maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, want ubuntu draait dusdanig goed, dat ik er graag mee blijf werken.
Alvast bedankt

bosrat

  • Gast
Schijfruimte maken ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/11, 16:34:24 »
O ja dat programma ext2 wou ik ook proberen maar helaas , die werkt niet met vista

schoappied

  • Gast
Schijfruimte maken ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/11, 16:45:53 »
Welkom op het forum en gefeliciteerd met Ubuntu Feisty Fawn! :)

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar wellicht kan dit je verder helpen?
http://gparted.sourceforge.net/

En wellicht eens ixquicken in plaats van googlen ;)

bosrat

  • Gast
Schijfruimte maken ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/11, 16:54:40 »
Bedankt voor het welkom.

Wat ik bedoel is in het kort dit:
Ik kom onder ubuntu schijfruimte te kort, en wil dus meer ruimte hebben die ik ook onder vista kan benaderen.

schoappied

  • Gast
Schijfruimte maken ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/11, 16:59:46 »
Als je bestanden op fat32 zet kun je ze in principe delen met Ubuntu/ XP...
met gksudo nautilus (in ubuntu) kun je bestanden verplaatsen, wel oppassen! Je hebt dan alle rechten en dus ook het recht om het systeem te verklooien ;)
(http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3399)

Hoe je precies toegang krijgt tot de windowspartititie.... weet ik eigenlijk niet...
Misschien dat iemand anders bij kan springen?
Kheb hier wat, maar gaat over livecd: https://wiki.ubuntu.com/NlLive-CDMappenZienHardeSchijf

Hier heb je meer aan denk ik!:
https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows

Je ziet dat ik info haal van de Nederlandstalige documentatie
zie ook: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/390

wr19026

  • Gast
Schijfruimte maken ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/11, 17:02:28 »
Ik kan m'n NTFS partitie op m'n dual-boot gewoon zien; wat me wel opvalt is dat wanneer er een gebruiker nog ingelogd is op windows (XP Pro), ik de partitie niet kan zien.

FAT32 doet het altijd en zonder problemen, zowel lezen als schrijven.

bosrat

  • Gast
Schijfruimte maken ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/11, 17:28:10 »
Helaas met de links kom ik nog niet verder.
Maar ik moet wel zeggen,  de parties die ik heb gemaakt, heb ik gemaakt met schijfbeheer van vista, is dat misschien wat ik fout doe ?.

Offline vanadium

  • Lid
Schijfruimte maken ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/11, 17:30:11 »
Inderdaad, het meest 'compatibele' bestandsformaat is fat32, dat volledig door Linux ondersteund wordt. Tijdens installatie zal Ubuntu automatisch al je partities gaan mounten onder /media. Als je later zelf partities bijmaakt,  danmoet je ze zelf mounten.

Mounten van partities in Linux gaat via het mount commando. Als je evenwel partities automatisch bij de opstart wil mounten, dan dien je je partitie te declareren in /etc/fstab.

Met sudo fdisk -lkrijg je een lijst te zien van alle partities op alle schijven die aan het systeem gekoppeld zijn, gemount en niet gemount. Je ziet hun "naam" onder de device kolom, bijvoorbeeld /dev/sda2, /dev/sda5, ...

Met df -hvraag je informatie op over de vrije ruimte. De eerste kolom, File system, zal onder andere ook je gemounte partities omvatten. De laatste kolom, "mounted on", geeft de locatie waar ze gemount zijn (dit is, waar in je bestandssysteem je er aan kan).

Een partitie wordt gemount in een lege directory ergens in het bestandssysteem. Allereerst moet je dus beslissien waar in het bestandssysteem je je partitie wil mounten. Ubuntu gebruikt altijd /media voor verwijderbare volumes en vor Windows partities. Meer traditioneel wordt /mnt gebruikt. Als je niet wil dat je partitie als icoon op je desktop komt, mount dan in /mnt in plaats van in /media.

Stel, je wil je partitie /dev/sda5 mounten onder /mnt. (je gebruikt steeds sudo, want partities en mounten zijn een bevoegdheid van de systeemadministrator)

* Creeer een lege directory

sudo mkdir /mnt/mijnpartitie

* Mount je partitie

sudo mount /dev/sda5 /mnt/mijnpartitie

Als alles goed gaat, dan kan je nu via nautilus naar /mnt/mijnpartitie navigeren en je bestanden zien.

* Als je wil dat dit bij opstart gebeurt, pas dan /etc/fstab aan:

gksudo gedit /etc/fstab

Voeg een lijn toe:

/dev/sda5      /mnt/mijnpartitie    fat32    defaults     0      0

Om eens te zien of het allemaal correct is, kan je:

sudo mount -a

en als er geen foutmelding is, weet je dat ook jou volume vanaf nu gemount is, en bij opstart ook correct gemount zal worden.

Nu zal je wel je partitie kunnen zien, maar er niet op kunnen schrijven: Linux is ontworpen met het oog op veiligheid, en als je erop wil schrijven, dan zal je jezelf de nodige rechten moeten geven. Dat kan op verschillende manieren:

* door het mountpoint aan jou als gebruiker te geven:

sudo chown /mnt/mijnpartitie

* door gewoon iedereen alle rechten te geven

sudo chmod 777 /mnt/mijnpartitie


* Wat ook kan, is op je partitie een directory creƫren, en vanuit je home directory een symbolische link waarvan jij eigenaar bent naar die directory. Deze laatste oplossing is volgens mij de veiligste en meest nette oplossing. (fat32 zelf ondersteunt geen linux rechten, zodat alle rechten bepaald worden door het toegangspunt, met name het mount point of een link naar een directory op de fat32 partitie).

bosrat

  • Gast
Schijfruimte maken ?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/11, 17:38:48 »
OK thanks vanadlum, hiermee ga ik aan de slag, en ik zie meteen mijn domme newbie fout.
Ik ging er n.m.l vanuit dat als ik die partitie had gemaakt, de partitie vanzelf gezien werd door ubuntu.

bosrat

  • Gast
Schijfruimte maken ?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/11, 18:17:50 »
Iedere keer als ik wil mounten krijg ik dit te zien ??
mount: /dev/sdb1: can't read superblock

Offline vanadium

  • Lid
Schijfruimte maken ?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/11, 21:59:12 »
Gaat het als je het bestandssysteem meegeeft?


sudo mount -t fat32 /dev/sdb1 /mnt/mijnpartitie

bosrat

  • Gast
Schijfruimte maken ?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/13, 22:18:45 »
Yep het is gelukt vanadlum, het wou niet meteen lukken maar het is gelukt,.
Nou heb ik de ruimte om met ubuntu te kunnen werken, en te leren hoe die werkt (nog een hoop te leren ), zodat ik ook begrijp wat ik nu allemaal heb gedaan.

bedankt