Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] wel draadloos netwerk, geen internet  (gelezen 2303 keer)

ikdiederik

  • Gast
[opgelost] wel draadloos netwerk, geen internet
« Gepost op: 2009/03/31, 21:38:33 »
Gister door jullie op gang geholpen met het installeren van de draadloos kaart. Daarvoor nogmaals mijn dank, nu echter nog 3 vragen:

1. Ik kan mijn router pingen, en ook het internetmodem dat achter dit ding staat (bekabeld). Verbindingen zien er prima uit. Ik kan alleen niet draadloos interneppen, ook al staat dat wireless icoontje van Rutilt hier bovenin beeld vrolijk groen te stralen met een link quality van 100%. Ik heb de beveiliging van de router teruggezet naar WEP met een 64 bit key omdat ik in RutilT geen WPA2 kon selecteren. Bedraad via dezelfde router doet internet het prima. Ook met XP en Vista is internet zowel draadloos als bekabeld beschikbaar. Ik heb al meerdere keren gereboot.

2. In de handleiding voor de Ralink RT2860 staat dat ik network-manager moet uitschakelen, maar dan doet m'n bedraad netwerk het niet meer. Ik wil graag van beide gebruik kunnen maken en heb hem daarom weer geinstalleerd. Is dit een probleem?

3. Misschien een vraag voor een 'verwende' ex Windows gebruiker: In diezelfde handleiding staat hoe ik RutilT automatisch kan doen opstarten. In options staat de interface dan echter nog steeds op down. Is handmatige instellen en opstarten steeds nodig?

Alvast bedankt!

Diederik

« Laatst bewerkt op: 2009/04/08, 13:51:47 door ikdiederik »

ikdiederik

  • Gast
Re: wel draadloos netwerk, geen internet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/01, 17:54:17 »
stukje van het resultaat van lshw -class network:

860 Wireless
  *-network:1 DISABLED
       description: Ethernet interface
       physical id: 3
       logical name: pan0
       serial: e6:45:8b:e8:42:0f
       capabilities: ethernet physical
       configuration: broadcast=yes driver=bridge driverversion=2.3 firmware=N/A multicast=yes

:waarom staat daar disabled, terwijl ik hem in RutilT toch echt aan hen staan en ook verbinding lijk te hebben ???

Diederik

Re: wel draadloos netwerk, geen internet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/01, 20:08:58 »
Hoi,

wat voor WLAN-chip heb je?

Offline elgl

  • Lid
Re: wel draadloos netwerk, geen internet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/05, 13:19:11 »
type eens in een terminal route -nergens zou dan een soortgelijke regel moeten staan.
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
0.0.0.0         192.168.231.254 0.0.0.0         UG    0      0        0 eth0

Als die er niet staat heb je geen default route, wat waarschijnlijk aangeeft dat je computer niet weet waar hij alles voor het internet (alle andere netwerken dan het lokale om precies te zijn) moet sturen. Wat ook zou kunnen is dat hier nog de bedrade interface staat ipv de draadloze. Als dat zo is moet je opnieuw opstarten zonder netwerk kabel erin en dan verbinding maken met het draadloze netwerk.

Om te kijken wat de interface namen zijn van de bedrade en draadloze interface kan je het volgende commando gebruiken
ifconfig