Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows MijnDocumenten standaardmap maken in Linux  (gelezen 723 keer)

Offline molly w

  • Lid
Windows MijnDocumenten standaardmap maken in Linux
« Gepost op: 2014/03/29, 11:50:21 »
8 april is het zover: D-day voor XP. Komende week wil ik dus Linux gaan installeren op mijn hoofdpc, na een tijd ermee gestoeid te hebben op een oude Toshiba.
Wat ik graag zou willen is dat wanneer ik straks een bestand wil openen of opslaan, dit automatisch op / van MijnDocumenten (die van Windows) gebeurt. In Linux is dat nu steevast /home/[gebruiker]/documents. Als ik google kom ik wel wat verhalen en tips daarover tegen, maar het is hier een kreet en daar een tip, maar echt duidelijk wordt het me niet. Zo lees ik ergens: "gewoon /home/<gebruiker>/Documenten koppelen aan een windows partitie of rechtstreeks naar 'mijn documenten'. Werkt net zo makkelijk, maar zonder de gevaren." OF: "Toen ik jaren geleden met Mandrake Linux een dual boot deed, was het heel eenvoudig: een symbolisch linkje naar mijn documenten op de Windows partitie."
Maar ik als dat wil proberen, zie ik niet hoe dat moet. Een verwijzing maken van Documenten (L-muisknop -- verwijzing maken) levert een duplicaat van Documenten op in dezelfde map en dat was niet de bedoeling. (Ter info: MijnDocumenten staat op een 2e interne harde schijf in mijn hoofdpc.)
Een backup staat op mijn NAS - ik zou eventueel ook daarheen een verwijzing kunnen maken, maar nogmaals, het is me nog niet helder hoe ik dat doe.

Re: Windows MijnDocumenten standaardmap maken in Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/29, 17:27:43 »
Ja het werkt op dezelfde manier als femke98 aangeeft maar je moet dan de regel wat aanpassen voor NTFS (het formaat van Windows).

Zelf heb ik daar dit regeltje voor in /etc/fstab
# Windows datapartitie
UUID=*** /media/win8data ntfs-3g defaults,user,windows_names 0 0

Als je een verwijzing wil maken moet de map die als verwijzing gaat dienen wel eerst weg zijn. Wil je dat Documenten in /home/gebruiker naar een windowsmap wijst dan moet deze dus eerst weg zijn alvorens je een symbolische link aanmaakt. In de terminal kan dat dan met (uiteraard alles aanpassen naar jouw situatie):

ln -s /aankoppelpunt/windowspartitie/documentenmap ~/Documenten
« Laatst bewerkt op: 2014/03/29, 23:04:41 door erik1984 »

Offline Nero

  • Lid
Re: Windows MijnDocumenten standaardmap maken in Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/29, 19:31:31 »
In ieder geval moet /etc/fstab aangepast worden.
Heeft de Windows Data patitie een uniek label? Bv, XP-Data
Maak een extra map aan in de root van je Linux bestandssyteem, bv sudo mkdir /xp-data. Daarna zet je in /etc/fstab volgende regel:
LABEL=XP-Data /xp-data ntfs defaults 0 0Geef daarna in een terminal de opdracht sudo mount -av
Als het goed is heb je dan de XP-Data partitie staan op /xp-data. Dat kan je nagaan met de opdracht ls /xp-data
Als je dan als opdracht geeft sudo mount -B /xp-data/MijnDocumenten /home/<jouwnaam>/Documenten staan je Windows bestanden in de map ~/Documenten.

Offline molly w

  • Lid
Re: Windows MijnDocumenten standaardmap maken in Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/30, 15:26:52 »
Zijn de tips van Nero een aanvulling op die van erik1984 of zijn ze een andere mogelijkheid???
En verder zit ik me af te vragen of deze tips een tijdelijke, d.w.z. werkend gedurende deze sessie, oplossing bieden of is het daarna permanent / automatisch bij elke opstart? Dat laatste wil ik natuurlijk.

Offline Nero

  • Lid
Re: Windows MijnDocumenten standaardmap maken in Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/30, 20:59:37 »
Wil je werken met de mount ipv met verwijzingen, dan moet die opdrachtregel in /etc/rc.local gezet worden.