Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inloggen op KDE: wat aanpassingen  (gelezen 2874 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Inloggen op KDE: wat aanpassingen
« Gepost op: 2012/05/25, 22:24:28 »
Mensen zijn vaak gewoontebeesten, getuige het feit dat nogal wat XP-gebruikers nog steeds dat malle Teletubbie-wallpaper gebruiken. In KDE kan je erg veel aanpassen, hieronder eens wat voorbeelden om bv. het inloggen te wijzigen:
-Login screen
-Splash screen
-Inlog tune

Smaken verschillen, maar inlogscherm en splashscreen hebben een wat... Playmobil-achtige uitstraling imho. Kan je ermee leven, laat het dan zo, wil je eens wat anders, dan kan dat ook.
Het is niet zo ingewikkeld, maar je moet het maar net weten te vinden.

- Het splashscreen is het gemakkelijkste.  Open System Settings, ga naar Workspace behavior & appearance >> Workspace appearance >> splash screen. Hier kan je kiezen voor 'Get new themes', waarbij automagisch een hele reeks wordt geladen, naar ik vermoed via http://kde-look.org. Maak zelf een selectie, kies en duw op Apply. Klaar.

- Het login screen is iets bewerkelijker. Dit is nl. iets meer dan een animatietje en geintegreerd met kdm. Een nieuw thema kan je bv. uitzoeke op http://kde-look.org (zoek onder kdm-themes). Dit downloaden levert een .deb file op in de Downloadfolder (althans, als je browser zo is ingesteld).
Pak dit bestand uit met Ark, en laat de folder op dezelfde plek openen.
Deze folder moet met wortelprivileges verplaats worden, dus open een terminal (Konsole), en geef kdesudo Dolphin (let op de hoofdletter, de terminal is gevoelig hiervoor). Dolphin opent nu, copy/paste de zojuist gemaakte uitgepakte folder naar /usr/share/kde4/apps/kdm/themes (tip: schrijf dit even op, want je bent zó de weg kwijt).
Er zijn KDE-versies waarbij je daarna een sysconfig file moet aanpassen, maar onder KDE4.8 hoeft dit niet. Open System settings >> System administration >> Login screen >> Themes , en kijk eens aan, daar staat hij al. Kiezen, Apply, en klaar.

Mijn huidige inlogscherm  en splashscreen zien er bv. nu zo uit (maar er zijn nog tientallen anderen, dat is een kwestie van smaak- en eigen keuze):



en




De login tune is hooguit wat lastig te vinden. Waarvoor je zoiets zou doen, nu ja, elke keer dat 'taratarataraaaaaaaaaaa...!' als KDE opstart, daar werd ik wat melig van. Ik wéét toch dat ik nog geen minuut gelden die knop ingedrukt heb, het is 'm geraden ook. Het is een ander verhaal zoals bij een ander OS, waarbij je ruimschoots de kans hebt een kop koffie te halen en met iemand bij te praten.
Als je dit wilt wijzigen moet je in System settings zijn, helemaal bovenaan bij Common appearance & behavior >> Application and system notifications, en dan bovenaan bij Manage notifications, tabblad applications.
Scroll nu bij 'Event source' tot aan 'KDE workspace':



Je ziet nu bij 'Login' als je die aanklikt, onderaan aan sound staan bij /usr/share/sounds (ik had die al gewijzigd), en die kan je naar smaak wijzigen of zelfs uitzetten.

Dit biedt natuurlijk allerlei mogelijkheden om ook allerlei andere tunes aan te passen, dan wel aan- of uit te zetten, met een giechel van je kind dan wel een gitaarriff van een favoriete artiest, van alles is mogelijk. Zelf heb ik bv. het geluid van een antiek inbelmodem gekoppeld aan netwerkverbinding maken -gewoon, omdat het kan.


Zomaar wat mogelijkheden, om wat dingen naar eigen smaak aan te passen.  ;)
 
« Laatst bewerkt op: 2012/05/26, 00:23:00 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Inloggen op KDE: wat aanpassingen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/25, 23:16:50 »
De splash screen had ik al veranderd naar 'New Essence Final' omdat ik het inderdaad Playmobilachtige standaard splashscreen maar heel matig vond.

Maar het inlogscherm dat wist ik niet dat het kon; meteen een bloedmooi thema gekozen ;)

Thx  voor de tips ! Het zet Kubuntu wat beter op de kaart.

PS om root te worden met Dolphin gebruik ik liever Alt+F2 en dan kdesudo dolphin werkt iets sneller en handiger dan met de konsole.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/25, 23:35:25 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Inloggen op KDE: wat aanpassingen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/26, 06:42:08 »
Ikzelf ben groot fan vanYakuake. Maar een goede tip. Splash is al Kstarboard, login- en loguitune is ironisch genoeg die van Windows 2000. Gewoon omdat dat standaard gepngel te lang duurt en lelijk is. Eigen schuld :P

Dat loginscherm, is daar geen grafische methode voor? Want ik zie er wel een sectie voor in de systeeminstellingen...

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Inloggen op KDE: wat aanpassingen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/13, 19:12:26 »
Ik weet het, dit is al een wat ouder draadje  ;)

Echter, in de laatste KDE-versies onder Precise werkte het niet meer om je inlogscherm te wijzigen. De nieuwe files werden niet getoond onder System settings>>Login screen (5e regel), en er werd gemeld 'Invalid file format'. Direct vanuit Login screen installeren (dat kan tegenwoordig, daarna wordt je root password gevraagd), of met de handmatige methode, het werkte niet meer. Een al bekende bug in kdm.

Ik heb toch een omweg ontdekt: open een terminal (bv. Alt-F2), en geef het commando kdesudo systemsettings (yup, aan elkaar). Nu kom je van te voren als root in Login screen, en worden de gekozen inlogscreens wèl opgeslagen en getoond. Na een nieuwe keuze komt nog altijd de melding 'Invalid file format', maar dat moet je gewoon negeren. Na herstarten werkt het.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]