Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Handleiding met screenshots maken. Hoe doen jullie dat?  (gelezen 4306 keer)

Handleiding met screenshots maken. Hoe doen jullie dat?
« Gepost op: 2012/12/10, 09:44:55 »
Gisteren ging ik bij een oom op bezoek. Hij zat in zak en as want zijn Acer laptop met Windows Vista had het begeven.
Het probleem ligt duidelijk bij het OS en niet aan de laptop zelf.
Ondertussen heeft hij van een vriend een laptop in bruikleen gekregen.
Ik stelde voor om via die reserve laptop Xubuntu te downloaden en de ISO op een USB-stick weg te schrijven.
Zo gezegd zo gedaan.
Xubuntu in dual boot geïnstalleerd naast de Windows Vista. Verder nog Caïro dock er op gezet. Alles werkt bijna quasi perfect (behalve een foutmelding die bij het opstarten telkens verschijnt maar daar zal ik ergens anders nog een topic over openen)
Mijn oom zijn computeractiviteit beperkt zich tot wat surfen op het net, e-mail lezen en een fotooke opslaan. Uitzonderlijk wordt er ook nog eens een briefje getypt.
Hij is echter een echte leek op computergebied.
Daarom zou ik nog een handleiding specifiek voor hem willen schrijven met screenshots.
Bijvoorbeeld a.h.v. screenshots tonen hoe hij moet updaten, hoe hij Synaptic kan gebruiken, hoe hij bladwijzers kan toevoegen aan FF,...
Ik zie hier soms screenshots verschijnen waar tekst bij geplakt werd of met een pijl ergens naar verwezen wordt.
Hoe doen jullie dat eigenlijk? Welke programma's gebruiken jullie hiervoor?
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Handleiding met screenshots maken. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/10, 09:55:15 »
Het is misschien niet helemaal het antwoord dat je zoekt; maar ons forumlid Steedehouder heeft een mooi boek geschreven over het gebruik van Ubuntu in globale, begrijpbare, taal. Is dit misschien een goede zaak voor je oom ?
Een boek is per slot van rekening een medium dat hij makkelijker zal kunnen verwerken, vermoed ik.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Handleiding met screenshots maken. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/10, 09:56:07 »
recordmydesktop
Zit in de standaard repo's.

Dan kun je een filmpje van je desktop maken, handelingen voor doen en zelf commentaar inspreken.
Wel de qualiteit wat omlaagschroeven (en/of  beperken tot één venster) anders worden de filmpjes al snel erg groot.

Werkt erg goed bij leken die zeer stellig beweren dat het allemaal aan de kompjoetert ligt dat het niet werkt en dat zij zelf niets fout doen...  ;)


VV

Re: Handleiding met screenshots maken. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/10, 10:00:04 »
Om makkelijk screenshots te maken, en daar pijltjes, text e.d. aan te kunnen toevoegen is shutter een erg handig programma.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Handleiding met screenshots maken. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/10, 11:46:58 »
Gewoon de print-screen toets, en dan opslaan als ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Handleiding met screenshots maken. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/10, 12:21:08 »
Zover was ik ook al Ron. Ik wil er echter pijltjes en dergelijke meer kunnen aan toevoegen.
Shutter lijkt me daar, zoals Thomas De Graaff aangaf, uitermate geschikt voor.
Ik zal het deze avond uit proberen.
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Handleiding met screenshots maken. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/10, 19:12:53 »
Zover was ik ook al Ron.
Goedzo, dan kan je met GIMP het nodige er in tekenen, maar simpel is dat niet echt (voor mij).
Er zijn meerdere pakketten en eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig wat het makkelijkste is, dus houd ons op de hoogte !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Handleiding met screenshots maken. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/10, 20:11:32 »
Met Pinta kun je heel gemakkelijk pijltjes erbij tekenen (of andere dingen) :)

Offline roeland

  • Lid
Re: Handleiding met screenshots maken. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/21, 22:48:40 »
Ik maak een ´foto´ met het programma schermafdruk onder hulpmiddelen.
Dit png bestand plak ik in een  Libre office document.  Met de werkbalk tekenen kan je van alles toevoegen (lijnen, tekstblokken, pijlen enz.).
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Handleiding met screenshots maken. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/22, 07:51:51 »
Met de Gimp, Pinta of Libre Office gaat het makkelijk. Je kunt ook 'geeltjes' (b.v. met knotes) met instructies en aanwijzingen op het scherm plaatsen, dan een printscreen maken en deze als bureaublad achtergrond plaatsen op b.v. het tweede bureaublad.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/22, 07:54:48 door Ramana »