Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met dual boot na vervangen XP door W8  (gelezen 547 keer)

Offline LWM

  • Lid
Probleem met dual boot na vervangen XP door W8
« Gepost op: 2013/06/06, 18:23:33 »
Ik heb twee harddisks in mijn pc. Op eentje van 150 Gig stond XP (uit vorige pc) en op de tweede (nieuwe) harddisk van 500 Gig heb ik probleemloos Ubuntu en later Mint geïnstalleerd. Dual boot XP en Mint werkte jaren perfect.  Ik dacht dat er met twee harddisks ook niets meer mis kon gaan, maar na XP te hebben vervangen door W8 deed niets het meer. Na een 'restore grub' vanuit een live dvd werkt Mint weer goed, maar W8 start niet op. Andere fora hebben geen oplossing opgeleverd. Op internet vind ik alleen situaties met één harddisk en daarbij wordt dan eerst W8 geïnstalleerd en daarna pas Ubuntu of Mint.  Weet iemand een oplossing om W8 te laten booten? Of ben ik genoodzaakt alles weer opnieuw te installeren, te beginnen met W8?

Re: Probleem met dual boot na vervangen XP door W8
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/06, 18:42:04 »
Heb je deze twee commando's al uitgevoerd in de terminal?

sudo os-prober
sudo update-grub

Hiermee worden de aanwezige OS'en opnieuw ingelezen, daarna wordt grub geupdate met de gevonden gegevens.
Werkt dit niet laat het even weten. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline LWM

  • Lid
Re: Probleem met dual boot na vervangen XP door W8
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/07, 18:41:42 »
Heb ik zojuist gedaan, maar W8 start daarna nog steeds niet op. Als ik in het keuzescherm W8 aanklik, krijg ik na enige tijd een zwart scherm.

Re: Probleem met dual boot na vervangen XP door W8
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/07, 21:26:53 »
Kijk eerst of je W8 aan de gang krijgt:

Windows 8 DVD er in en naar de 'Repair Windows' optie gaan, daar kan je de boot fixen. Er zijn ook nog wat handmatige commando's die je via het recovery console kan uitvoeren. Even kijken of die voor Windows 8 nog steeds hetzelfde zijn als bij Windows 7.

-edit-
Als je van de DVD boot en naar het recoveryconsole gaat voor dan de volgende commando's uit:

BOOTREC /FIXMBR and press Enter.
BOOTREC /FIXBOOT and press Enter.
BOOTREC /SCANOS and press Enter.
BOOTREC /REBUILDBCD and press Enter.

van http://forum.fok.nl/topic/1934584 post #23

Als W8 opstart kan je grub weer terug zetten in het MBR.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Herstel_Grub_2_met_een_LiveCD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline LWM

  • Lid
Re: Probleem met dual boot na vervangen XP door W8
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/08, 00:15:49 »
Wat betreft die link naar forum.fok, die had UEFI. Ik heb een pc van voor het UEFI tijdperk dus nog gewoon boot. Weet niet of dat nog wat uitmaakt. Verder heb ik Windows al een keer opnieuw geïnstalleerd vanaf de iso dvd en dat maakte niets uit. Ik had toen een software-cd te leen met een progje waarmee je kon zien of alles goed was geïnstalleerd en dat was het (weet niet meer wat voor progje). Daarom denk ik dat het mbr wel goed is, maar dat de grub de bootpointer (heb ik ooit gelezen) van W8 niet ziet. Misschien omdat het op een andere harddisk zit?