Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub 2  (gelezen 26351 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Grub 2
« Gepost op: 2009/08/08, 00:00:27 »
In de volgende versie Ubuntu 9.10 Karmic zal grub versie 2 gebruikt worden.

Alleen bij een upgrade vanaf Ubuntu 9.04 zal de oude versie van grub in gebruik blijven.

De nieuwe versie van grub zal mogelijk vragen geven op het forum. Niet alleen van nieuwe gebruikers, grub 2 is geheel nieuw ontworpen en werkt anders dan de "bekende" grub legacy.

Reden temeer om tijdig (goede en duidelijke) documentatie voorhanden te hebben: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Wie wil er helpen om deze documentatie te verbeteren en te verduidelijken?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub 2
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/08, 10:59:32 »
Hoop werk geweest, testcees... waarvoor dank.

Als ik het lees, word ik trouwens behoorlijk moedeloos van dat Grub 2. De huidige Grub is lekker simpel, makkelijk zelf te bewerken en in te stellen.

Maar wat we straks naar ons krijgen toegeworpen.... Hopeloos ingewikkeld, moeilijk zelf handmatig te veranderen...  :(

van_zwier

  • Gast
Re: Grub 2
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/08, 11:27:30 »
Nu heb ik structureel weinig tijd voor dit soort dingen, maar omdat ik graag wil weten hoe dit nu functioneert toch interesse om te helpen, wat versta jij onder "helpen" testcees?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/08, 11:33:06 »
Meeschrijven, fouten melden, voor screenshots van het programma zorgen... ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/08, 12:04:14 »
Dit is redelijk nieuwe materie en het was inderdaad best veel werk. Mede daarom de vraag om extra hulp.
(opbouwende opmerkingen over alle documentatie is welkom)

Zelf met beperkte tijd zou je kunnen helpen door het artikel goed te lezen en terugkoppeling te geven over:
- staan er onwaarheden in?
- met een wiki toegang kunnen schrijffouten snel worden verbeterd.
- moeten of kunnen zaken duidelijker uitgelegd worden?
- zijn er belangrijke links naar andere sites die toegevoegd moeten worden (en zijn de huidige links juist)?

Met iets meer tijd zou je de documentatie kunnen uitproberen met de Karmic 9.10 proefversie. Zelf heb ik het uitgeprobeerd op een fysieke en een aantal virtuele systemen maar dat dekt natuurlijk nog niet alle denkbare variaties.
Klik links bovenin op Documentatie

van_zwier

  • Gast
Re: Grub 2
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/08, 15:55:22 »
M.a.w. ik ben eerst effe bezig een juiste configuratie te krijgen, had nog niet geëxperimenteerd met Karmic.
Waar kun je de alpha nog wel downloaden?
op de ubuntu site:
http://www.ubuntu.com/testing/karmic/alpha1#Download%20Alpha%201
Kun je de alpha niet meer downloaden, doe het nu via de upgrade manier vanaf 9.04

Laat het weten als ik zover ben om te testen.

van_zwier

Offline Drummies

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/08, 17:07:31 »
karmic alpha3 is vanaf onderstaande link te downloaden ,tevens geeft link wat info over ext4 filesystem en Grub2 testing

http://www.ubuntu.com/testing/karmic/alpha3
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

van_zwier

  • Gast
Re: Grub 2
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/08, 20:45:10 »
dank u

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/09, 00:07:32 »
Genoemde links zijn prima!

Ook een mogelijkheid is http://cdimage.ubuntu.com/cdimage/daily-live/current/ voor een dagelijks bijgewerkte versie.

Als je vaker wilt testen kan je deze cd-image snel/eenvoudig "verversen" met rsync. Alleen de gewijzigde delen worden dan gedownload:
rsync -avzhhP --progress rsync://cdimage.ubuntu.com/cdimage/daily-live/current/karmic-desktop-i386.iso karmic-desktop-i386.isoen/of
rsync -avzhhP --progress rsync://cdimage.ubuntu.com/cdimage/daily-live/current/karmic-desktop-amd64.iso karmic-desktop-amd64.iso
"Disclaimer": dit betreft een proefversie van Ubuntu 9.10 (Karmic) die pas in oktober 2009 wordt verwacht: Garantie tot de drempel!
Klik links bovenin op Documentatie

van_zwier

  • Gast
Re: Grub 2
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/09, 00:14:46 »
tja, ik woon in een drempel vrij huis, dus dat komt wel goed  ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Grub 2
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/09, 02:53:22 »
Voor de liefhebber een hele uitgebreide pagina over GRUB 2: http://members.iinet.net/~herman546/p20.html
Op de home page is trouwens ook genoeg te vinden over GRUB legacy. Wel in het Engels.

van_zwier

  • Gast
Re: Grub 2
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/10, 17:20:30 »

Als je vaker wilt testen kan je deze cd-image snel/eenvoudig "verversen" met rsync. Alleen de gewijzigde delen worden dan gedownload:
rsync -avzhhP --progress rsync://cdimage.ubuntu.com/cdimage/daily-live/current/karmic-desktop-i386.iso karmic-desktop-i386.iso

Als ik deze regel toepas, maar het vanuit een specifieke map wil laten doen, omdat het bestand zich daar bevind, doe ik dat zo?:
rsync -avzhhP --progress rsync://cdimage.ubuntu.com/cdimage/daily-live/current/karmic-desktop-i386.iso /Downloads/karmic-desktop-i386.iso

van_zwier

  • Gast
Re: Grub 2
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/10, 17:41:44 »
Bijna goed dus:
klaas@klaas-laptop:~$ rsync -avzhhP --progress rsync://cdimage.ubuntu.com/cdimage/daily-live/current/karmic-desktop-i386.iso /Downloads/karmic-desktop-i386.iso
receiving file list ...
1 file to consider
rsync: change_dir#3 "/Downloads" failed: No such file or directory (2)
rsync error: errors selecting input/output files, dirs (code 3) at main.c(632) [receiver=3.0.5]
klaas@klaas-laptop:~$ rsync -avzhhP --progress rsync://cdimage.ubuntu.com/cdimage/daily-live/current/karmic-desktop-i386.iso Downloads/karmic-desktop-i386.iso
receiving file list ...
1 file to consider

sent 121 bytes  received 98 bytes  438.00 bytes/sec
total size is 709.15M  speedup is 3395406.32
klaas@klaas-laptop:~$

Aangezien hij er in een paar seconden mee klaar was mag ik aannemen dat ie het de vorige keer ook al met het juiste bestand het gematcht? Dus een locatie hoef ik in principe niet op te geven?

van_zwier

  • Gast
Re: Grub 2
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/10, 18:05:45 »
    * Grub achtergrondafbeelding: Kies een achtergrondafbeelding.
          o Grub regel: splashimage=/boot/grub/splashimages/grub_buddha.xpm.gz

    * Beheer opstartlader thema's.Voeg een afbeelding als achtergrondafbeelding toe of wis een geïnstalleerde  afbeelding. De afbeelding moet in het .xpm formaat zijn.

    * Usplash thema. Kies een voorgeïnstalleerd usplash thema.
          o Grub regel: Usplash thema's worden niet door Grub afgehandeld en deze instellingen worden in andere bestanden opgeslagen.

    * Beheer usplash thema's. Voeg een thema toe of wis een geïnstalleerd thema.

Dit stukje vind ik altijd erg interessant, echter is het me nog nooit gelukt dit goed voor elkaar te krijgen, uitleg hierover zoeken viel me ook niet mee, wellicht een idee hier iets voor te maken?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/08, 23:02:15 »
Toegevoegd:

 * Gebruik GRUB_DEFAULT=saved om de laatste keuze als standaard keuze te onthouden.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/09, 22:15:51 »
Toegevoegd: Beveiliging van het grub menu:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Beveiliging
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/27, 00:06:09 »
Over het herstellen van grub2 met de live cd.
Ik had dit juist voor maar, heb het op een andere manier gedaan, welke volgens mij korter is.

sudo mount /dev/sda5 /mnt

sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt

Moest het onduidelijk zijn het gaat over de situatie windows heeft de MBR gewist.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 11:20:19 door siegi »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/27, 09:42:31 »
siegi bedankt voor de aanvulling.

Zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD

Nog geen kans gehad om te zien of deze procedure ook van toepassing is bij een aparte /boot partitie (lvm) maar voor standaard gebruik is dit eenvoudiger dan chroot.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/04, 21:30:44 »
Als een aparte /boot partitie gebruikt wordt kan deze gemount worden en werkt de procedure ook zonder chroot:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD

Toch wil ik ook de "chroot-versie" er weer bijzetten. Deze zal bijvoorbeeld gebruikt moeten worden om ook partities op usb-schijven in het grub2 menu te herstellen. In veel gevallen zal de huidige procedure voldoen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Grub 2
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/30, 03:10:49 »
Als grub2 er een zooitje van maakt bij het vinden van de os'en, zoals bij mij gebeurde, dan kan je de osprobe eenvoudig uitzetten.

Voeg aan /etc/default/grub de voldende regel toe:

GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true

Vervolgens kan je dan aan /etc/grub.d/40_custom de tekst toe voegen die je wilt dat in /boot/grub/grub.cfg verschijnt.

Bijvoorbeeld (in mijn geval) levert dat de volgende tekst in /etc/grub.d/40)custom op:

#!/bin/sh
exec tail -n +3 $0
# This file provides an easy way to add custom menu entries.  Simply type the
# menu entries you want to add after this comment.  Be careful not to change
# the 'exec tail' line above.


menuentry "Ubuntu 8.10 Demo (sda6)" {
set root=(hd0,6)
linux /boot/vmlinuz-2.6.27-14-generic root=UUID=ef490947-c45d-448c-aaa7-73656161fc25 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-14-generic
}


menuentry "Ubuntu 8.10 Demo (sda6) recovery mode" {
set root=(hd0,6)
linux /boot/vmlinuz-2.6.27-14-generic root=UUID=ef490947-c45d-448c-aaa7-73656161fc25 ro  single
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-14-generic
}

menuentry "Ubuntu 8.10 Werkstation (sda7)" {
set root=(hd0,6)
linux /boot/vmlinuz-2.6.27-14-generic root=UUID=49d6e6ee-bc29-474f-853e-61073aabfc7c ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-14-generic
}


menuentry "Ubuntu 8.10 Werkstation (sda7) recovery mode" {
set root=(hd0,6)
linux /boot/vmlinuz-2.6.27-14-generic root=UUID=49d6e6ee-bc29-474f-853e-61073aabfc7c ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-14-generic
}

Dan wel even sudo update-grub uitvoeren om een nieuwe /boot/grub/grub.cfg te maken.

Zo is mijn grub2 menu een stuk bruikbaarder geworden dan wat er automatisch van gemaakt werd..

De entries zijn bijna gelijk aan de entries die vroeger in menu.lst stonden. Heb je een werkende menu.lst voor verschillende partities ergens staan, dan kan je dus met eenvoudig copy and paste bovenstaande grub2 entries maken.

Ik dacht dat grub2 erg ingewikkeld was geworden, maar dat valt dus enorm mee!  :)

« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 03:16:25 door Thomas de Graaff »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub 2
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/30, 11:24:20 »
@Thomas: moet je dat dan herhalen na elke kernel-update (handmatig bijwerken van de kernelregel)? Lijkt me toch wat lastig....

FrSu

  • Gast
Re: Grub 2
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/31, 19:08:40 »
Ik heb na een update van karmic ook een nieuwe (beta) versie van de grub gekregen op mijn Asus 1005HA. Er zit nu weer een kader om.

Maar bewerken met de opstartmanager, ho maar. >:(

Dit noem ik dus geen vooruitgang, hoewel ik gelezen heb dat je van alles kunt instellen met deze nieuwe grub. Dat gaat dan nog komen?


Re: Grub 2
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/01, 22:28:43 »
@Thomas: moet je dat dan herhalen na elke kernel-update (handmatig bijwerken van de kernelregel)? Lijkt me toch wat lastig....
Ja, ik zou het ook liever niet doen, maar als update-grub het zelf niet kan oplossen moet je toch wat? Dit geld trouwens alleen voor het updaten van de andere linux installs, niet voor 9.10. De entry van de nieuwe install blijft wel automatisch aangepast worden! Dus als je 9.10 kernel vervangen wordt, dan wordt het grub menu automatisch aangepast. Dat doet het /etc/grub.d/10_linux script als ik het goed heb. Die wordt niet 'uitgeschakeld' door de toevoeging van GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true aan /etc/default/grub. (osprober script is /etc/grub.d/30_os-prober).

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/02, 15:36:34 »
Spelfout:

Citaat van: Keuzes toevoegen aan Grub2, kopje Automatische keuzes
De opdracht "update-grub" zal uit bestand /etc/default/grub bepalen hoe het menu getoont moet worden. De in de map /etc/grub.d aanwezige scriptbestanden worden gebruikt om te zoeken naar linux kernels, andere besturingssystemen en zelf gedefinieerde menukeuzes. De scriptbestanden in /etc/grub.d hebben de volgende functies:
getoond

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/07, 00:18:12 »
"Fouten verbeterd. Tientallen taal- en spelfouten gecorrigeerd. Teksten consistenter gemaakt (kan nog wel wat beter)."

Met dank aan grizzler!!! :)

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Klik links bovenin op Documentatie