Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf: toegang geweigerd  (gelezen 1084 keer)

Harde schijf: toegang geweigerd
« Gepost op: 2016/04/25, 12:26:38 »
Dag allen,

Wie kan mij helpen?
2 harde schijven zijn niet toegankelijk. Als ik er bestanden wil op zetten krijg ik de melding toegang geweigerd: "Fout bij het openen van bestand ‘/media/jantaelman/Backup/IMG_1472.JPG’: Toegang geweigerd"


Ik installeerde Ubuntu en voegde daarna 2 harde schijven toe. Ik formateerde ze met GParted en maakte op elke schijf één partitie aan. Sindsdien zijn ze niet meer toegankellijk. De eigenaar is "root" en ik vind geen mogelijkheid om dit te veranderen.


Hoe los ik dit eenvoudig op.


Alvast bedankt,


Jan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf: toegang geweigerd
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/25, 13:07:50 »
In Linux zijn harde schijven standaard eigendom van de beheerder, root. Je dient, als beheerder, de permissies van het aankoppelpunt van de harde schijf te veranderen naar de gebruiker die eigenaar moet worden.

In je schermafdruk zie je dat je harde schijf, sda1, aangekoppeld is onder /media/jantaelman/Backup. Met de terminal kan je jezelf als gebruiker eigenaar maken met het commando

sudo chown $USER:$USER /media/jantaelman/Backup

Je kan $USER zo laten staan: dit wordt automatisch veranderd in de login van de actieve gebruiker.

Re: Harde schijf: toegang geweigerd
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/25, 13:50:55 »
Bedankt, Ik ben snel geholpen. Spijtig dat dit niet mogelijk is in Ubuntu. Zou makkelijker zijn.
Ik weet niet waarom, maar heb 2 keer het commando moeten invoeren. 

mvg

Jan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf: toegang geweigerd
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/25, 14:31:08 »
Bedankt, Ik ben snel geholpen. Spijtig dat dit niet mogelijk is in Ubuntu. Zou makkelijker zijn.
Je bedoelt, met een grafische methode. Je hebt het namelijk wel degelijk in Ubuntu gedaan. Grafisch met het bestandsbeheer kan ook, maar dan moet je eerst (terug via de terminal) een venstertje van dat bestandsbeheer opstarten met beheerdersrechten (sudo -H nautilus). Met dat vensterje kan je via rechts-klik, eigenschappen eigenaars en permissies aanpassen.

Re: Harde schijf: toegang geweigerd
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/25, 14:40:02 »
Bedankt.