Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Partitiebewerker herkent besturingssystemen en partities niet  (gelezen 809 keer)

Offline hello

  • Lid
Hallo iedereen,

ik heb de desktop iso van ubuntu 9.10 gedownload en gebrand. Als ik wil installeren en bij de stap van de partitiebewerker kom, herkent hij mijn andere partities (en besturingssytemen niet). Ik heb een dualboot met windows XP en Ubuntu 9.04 (die nu dus 9.10 moet worden).



Ik kan dus niet verder gaan met installeren. Ook als ik kies om handmatig de partities te verdelen, vang ik bot.



Ik meen me te herinneren dat, als ik in Ubuntu 9.04 ben, GParted ook iets gelijkaardig toonde als bij het handmatig partioneren.

Ik heb geprobeerd om bij het opstartscherm van de cd te kiezen voor de eerste optie (ubuntu bekijken zonder te installeren (of zoiets)) en de tweede optie (Ubuntu installeren). Beiden geven hetzelfde resultaat.

Wie kan ervoor zorgen dat ik ook van Ubuntu 9.10 kan genieten?

Bedankt!

hello
« Laatst bewerkt op: 2009/11/03, 15:24:27 door hello »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Partitiebewerkert herkent besturingssystemen en partities niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/03, 11:08:24 »
dit is linke boel, als het verkeerd gaat ben je ook je xp kwijt.

is er een goede reden om al over te stappen van 9.04 naar 9.10 of wil je alleen maar het nieuwste hebben?
dit niet verkeerd bedoeld maar als je geen concrete reden hebt om over te stappen zou ik nog even geduld hebben en deze fout melden op launchpad [of jezelf aansluiten bij een bestaande melding].

ik heb afgelopen zaterdag ook een keer of twee deze fout gezien op de party in Ede en daar hebben we uiteindelijk wel dmv de losse gparted cd de benodigde vrijë ruimte gemaakt en daarop de 9.10 geinstalleerd.

je zou ook de alternate cd kunnen proberen en kijken of je daar wel netjes je partities te zien krijgt.
de installer op deze versie is imo nog niet helemaal klaar, deze fouten zag je niet bij de vorige versie.

de altternate cd haal je hier:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors#alternate

Offline hello

  • Lid
Re: Partitiebewerkert herkent besturingssystemen en partities niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/03, 12:32:28 »
Hallo Chris,

alvast bedankt voor je antwoord. Ik heb mijn GParted cd eens boven gehaald (nieuwste versie), maar ook daar ziet hij alleen /dev/sda als één blok


(screenshot in Ubuntu genomen, maar zag er hetzelfde uit op de cd) (gparted op de live-cd zag er ook zo uit)

Ligt het dan wel aan de Ubuntu installer?

hello

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitiebewerkert herkent besturingssystemen en partities niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/03, 14:27:10 »
Kan je eens de live CD starten, een commandoterminal openen en "sudo fdisk -l" uitvoeren? Dat zal tonen of het geladen Ubuntu systeem zowieso partities "ziet", en wat die allemaal ziet.

Om één of andere reden kan gparted de partitietabel van je schijf niet lezen, en denkt dat de schijf nog niet gepartitioneerd is.

Offline hello

  • Lid
Re: Partitiebewerkert herkent besturingssystemen en partities niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/03, 15:23:15 »
sudo fdisk -l is niet meer nodig. Mijn systeem is momenteel aan het installeren. Ik heb het probleem kunnen oplossen door TestDisk te installeren in Ubuntu 9.04, naar verborgen partities te zoeken en de MBR terug te schrijven. Als ik terug opstarte was GRUB weg, en startte XP meteen op. Ik heb m'n installatiecd in de computer geduwd en hem laten opstarten van de cd. De installatieprocedure herkende meteen mijn partities (net zoals gparted). Probleem opgelost dus!

Bedankt voor jullie hulp!

hello

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] Partitiebewerker herkent besturingssystemen en partities niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/03, 15:34:50 »
Zeer goed gedaan. weet je soms hoe het komt dat jou partitietabel de geest had gegeven? Was er iets eigenaardigs gebeurd?

Offline hello

  • Lid
Re: [Opgelost] Partitiebewerker herkent besturingssystemen en partities niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/03, 16:01:07 »
Niet dat ik weet, nee.  :)