Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Wifi onder Ubuntu op Laptop?  (gelezen 836 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Hoe Wifi onder Ubuntu op Laptop?
« Gepost op: 2015/02/01, 20:18:26 »
HP-Laptop Pavillion DV6 heeft met Ubuntu 14.04 er in geen wifi, terwijl onder W7 (in dualboot op deze HP-Laptop geïnstalleerd) WiFi wel probleemloos werkt.

$ iwconfig levert “IEEE 802.11abg ESSID: “De Beekhof” (dat klopt) en Access Point: 00:90:D0:FC:41:E9
$ ifconfig levert “wlan0 Link encap: Ethernet inet address:192.168.1.67
$ lspci -vvnn | grep _A 9 Network levert o.a. “Network Controller[0280] Broadcom Corp BCM43225 802.11b/g/n

Verder W7 Apparaat beheer > Netwerk adapters levert: “Broadcom 802.11n” (draadvrij) met daarnaast “Realtek RTL8168/8111D NIC” (bedraad).

Hoe is wifi onder Ubuntu 14.04 wel te realiseren?
Wat is er voor nodig? Kernel aanpassen, hoe? Daar heb ik geen ervaring in, zoals:
sudo apt-get purge bcmwl-kernel-source broadcom-sta-common broadcom-sta-source
Wat kan er hier fout gaan? Purge=zuiveren! Betekent dat verwijderen van oude kernel?
En nieuwe installeren voor de BCM 43225 chipset(?):
sudo apt-get install firmware-b43-installer
“Hardware herkenning is voor 99% kernel werk”
Tenslotte willen we daarna een HP-printers (2540&5522) op die wifi aansluiten.
Nogmaals dit lukt wel onder Windows7.

Re: Hoe Wifi onder Ubuntu op Laptop?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/01, 21:09:11 »

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Wifi onder Ubuntu op Laptop?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/02, 18:16:07 »
Steven, mijn dank voor je reactie.

Die website met tips heb ik al eerder bekeken, daaruit heb ik enkele Linux commando's in mijn verzoek om hulp opgenomen.
Ik begrijp ze niet en vraag om meer achtergrond informatie om geen fouten te maken en problemen te krijgen.
Wie heeft die commando's gebruikt en wil hierover zijn ervaring delen?

Re: Hoe Wifi onder Ubuntu op Laptop?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/02, 20:28:35 »
Steven, mijn dank voor je reactie.

Die website met tips heb ik al eerder bekeken, daaruit heb ik enkele Linux commando's in mijn verzoek om hulp opgenomen.
Ik begrijp ze niet en vraag om meer achtergrond informatie om geen fouten te maken en problemen te krijgen.
Wie heeft die commando's gebruikt en wil hierover zijn ervaring delen?

De site https://sites.google.com/site/computertip/Home is van Pjotr die hier ook érg actief is. En héél veel van linux af weet en waar hij hier door andere experts aangevuld wordt vult hij ook meteen weer op die site aan.

https://sites.google.com/site/computertip/Home
De tips op die site kun je dus gerust volgen. Mits je natuurlijk wel de commando's juist overneemt (optioneel copy/paste).
En als je er dan nog niet uit komt kun je het hier alsnog gewoon vragen en wordt je netjes vooruit geholpen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoe Wifi onder Ubuntu op Laptop?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/02, 20:41:36 »
Beekhof,

Of ik lees het verkeerd maar je Wifi (wlan0) heeft een IP adres van je router gekregen: 192.168.1.67
Citaat
$ iwconfig levert “IEEE 802.11abg ESSID: “De Beekhof” (dat klopt) en Access Point: 00:90:D0:FC:41:E9
$ ifconfig levert “wlan0 Link encap: Ethernet inet address:192.168.1.67
$ lspci -vvnn | grep _A 9 Network levert o.a. “Network Controller[0280] Broadcom Corp BCM43225 802.11b/g/n

Maw, als het klopt lig het probleem ergens anders.
- Firewall die alles blokkeert
- Een instelling op je router
- ....
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Hoe Wifi onder Ubuntu op Laptop?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/02, 21:15:34 »
Heb je wel internet als je er een kabeltje aan die laptop hangt?
Want je moet wel een verbinding met het internet hebben als je die commando's invoert.


Ohw en je tweede vraag:

Hp heeft een geweldige ondersteuning voor linux drivers.

Gewoon bij afdrukbeheer op toevoegen klikken en dan op netwerkprinters....
Het is wel handig om via het softwarecentrum het pakketje hplib-toolbox te installeren. Hier kan je dan ook de status van je inkt-cartridges controleren.
En om te scannen kan je xsane (ook via het softwarecentrum) installeren.

Steven