Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: streaming video van ek wedstrijden werkt niet  (gelezen 21548 keer)

Offline nef

  • Lid
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Gepost op: 2008/06/12, 12:38:46 »
Ik ben benieuwd naar de internet uitzendingen van de ek wedstrijden via: http://ek2008.nos.nl/live/wmv . Zoals je ziet is het een windows media stream. Doorgaan heb ik geen problemen met video via internet te bekijken (epiphany / firefox 3) maar bij deze stream:
 - stopt de mplayer-plugin
 - geeft de vlc plugin een waardeloos rood, groen, blauw scherm
 - geeft de totem plugin een foutmelding over het niet mogen tonen van een gecodeerde stream

De browser maakt gebuik van de ffmpeg codec. Ik draai hardy en heb het idee dat onder gutsy alles wel goed getoond werd.

Kan iemand me helpen? Ik heb gisterenavond aan de hand van de meldingen uit de terminal output gezocht op internet maar niets kunnen vinden wat helpt. Ik wil bij voorkeur gebruik maken van de mplayer plugin in de browser en incidenteel de stream bekijken in VLC maar krijg dit niet voor elkaar. Mijn systeem is up to date en ik kan je verzekeren dat alle codes (ffmpeg / w32codecs) meermalen zijn vernieuwd sinds de aanvang van het ek.

alvast bedankt voor het meedenken.

Mightya

  • Gast
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/12, 13:09:26 »
Citaat van: nef
Ik ben benieuwd naar de internet uitzendingen van de ek wedstrijden via: http://ek2008.nos.nl/live/wmv . Zoals je ziet is het een windows media stream. Doorgaan heb ik geen problemen met video via internet te bekijken (epiphany / firefox 3) maar bij deze stream:
 - stopt de mplayer-plugin
 - geeft de vlc plugin een waardeloos rood, groen, blauw scherm
 - geeft de totem plugin een foutmelding over het niet mogen tonen van een gecodeerde stream

De browser maakt gebuik van de ffmpeg codec. Ik draai hardy en heb het idee dat onder gutsy alles wel goed getoond werd.

Kan iemand me helpen? Ik heb gisterenavond aan de hand van de meldingen uit de terminal output gezocht op internet maar niets kunnen vinden wat helpt. Ik wil bij voorkeur gebruik maken van de mplayer plugin in de browser en incidenteel de stream bekijken in VLC maar krijg dit niet voor elkaar. Mijn systeem is up to date en ik kan je verzekeren dat alle codes (ffmpeg / w32codecs) meermalen zijn vernieuwd sinds de aanvang van het ek.

alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je dit al geprobeerd? http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux

Succes Mightya

-----edit-----
Ik lees net dat je de w32 al hebt en ook al vernieuwd. Duss Excuseer.

Offline Tom

  • Lid
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/12, 13:45:01 »
Dit is de eerste website dat het mij ook niet lukt.
Maar we gaan knutselen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ptb

  • Lid
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/12, 14:29:23 »
op de nos website wordt dit vermeld:
Ik heb een Linux-machine

Op Linux-computers moet je RealPlayer voor Linux, MPlayer en Flash installeren. MPlayer is het alternatief voor Windows Media Player. Flash speelt de reclames af die voor sommige uitzendingen is geplaatst.

Materiaal van voor 2007 kan je soms alleen in RealPlayer-formaat bekijken, daarom raden wij aan om ook RealPlayer voor Linux te installeren.

>> Download RealPlayer voor Linux
>> Download MPlayer voor Linux
>> Download Flash

Heb je deze software op je computer staan en Uitzendinggemist.nl werkt nog niet?

Een van onze bezoekers stuurde ons de volgende tip:
'Het is mogelijk de video te bekijken door vanaf de cli mplayer als optie -playlist mee te geven.'

Eerlijk toegegeven: onze kennis van Linux schiet te kort op de webredactie. Heb je een oplossing? Mail het naar de webredactie, dan kunnen we andere gebruikers op weg helpen.

Niet zelf uitgeprobeerd overigens

Offline Tom

  • Lid
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/12, 14:45:39 »
Staat alles geinstalleerd , hij laad ook op en dan komt bericht .....gestopt.
Uitzending gemist.nl dat gaat goed..
Behalve die site van de EK voetbal niet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline rja

  • Lid
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/12, 15:06:54 »
Citaat van: wandarooze
Staat alles geinstalleerd , hij laad ook op en dan komt bericht .....gestopt.
Uitzending gemist.nl dat gaat goed..
Behalve die site van de EK voetbal niet.
Werkt alleen voor Nederlandse ip adressen volgens mij.

Moet je proxy in Nederland zoeken, als dat werkt met Nederlandse streaming video.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/12, 15:11:06 »
Het kan zijn, dat het ligt aan Adblock of Adblock Plus. De NOS-speler wil eerst een reclame laten zien. Heb je die geblokkeerd, dan krijg je ook geen filmpje.

De oplossing is natuurlijk, om de website op de witte lijst te zetten (whitelist) van Adblock. Of om Adblock tijdelijk uit te schakelen en de webpagina te herladen.

Offline Tom

  • Lid
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/12, 15:32:32 »
IK hoop dat de Topic starter @ nef dit ook leest misschien heeft hij inderdaad één van die Adblocks aan staan.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/12, 16:00:17 »
Citaat van: rja
Werkt alleen voor Nederlandse ip adressen volgens mij.
Klopt, de NOS mag geen EK-beelden via internet verspreiden. Heb het de afgelopen dagen al meermalen gezien als ik - vanuit Frankrijk - naar het NOS Journaal kijk. Op het moment dat er EK-voetbalbeelden verschijnen, wordt het beeld afgedekt met een bordje "Sorry, we mogen dit niet doorgeven". Het bijgaande geluid valt kennelijk niet onder die regeling.

Merkwaardig toch: die EK-beelden zijn in alle Europese landen op vrije (gratis, publieke) tv-zenders te zien, maar via internet is dat opeens verboden. Ik snap de deal niet...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/12, 22:17:48 »
Citaat van: pjotr123
Adblock tijdelijk uit te schakelen en de webpagina te herladen.
Ja! Nu zie ik wel het advertentie filmpje. Maar nog steeds geen streaming video :(
Klik links bovenin op Documentatie

Offline nef

  • Lid
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/12, 22:24:26 »
zojuist van de nos site getrokken:

Waar kan ik een uitzending van NOS Studio Sport bekijken?
De uitzendingen van NOS Studio Sport zijn niet te bekijken op internet. Dit heeft te maken met de verschillende sportrechten die alleen voor televisiebeelden gelden. Wel zijn regelmatig eigen reportages en interviews te bekijken op internet.

Het ligt dus niet aan mij, en jullien hebben vergeefs geprobeerd me te helpen. Tis wel gek, een tijd terug is op nl'se tv gezegd dat alle ek-wedstrijden via internet te zien zouden zijn, inclusief allerleid fancy picture in picture opties. Dat was de aanleiding voor mij om te gaan kijken.

Mijn vraag is dus onterecht, nogmaals bedankt voor het meedenken.

Offline VandeBas

  • Lid
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/12, 22:40:23 »
Nef,

Zo raar is je vraag niet hoor, Windows-gebruikers kunnen de EK-wedstrijden gewoon live via Internet volgen. Het feit dat je ze met je Linux-bakkie niet mag bekijken wordt veroorzaakt door Windows DRM. Dat hebben de rechthebbenden (UEFA) als eis aan de NOS gesteld, en daarom lukt het kijken naar UitzendingGemist bijvoorbeeld wel, maar de EK-wedstrijden niet. Omdat er onder Linux (nog?) geen Windows DRM mogelijk is, word je behandeld alsof je uit het buitenland komt.

Zie ook http://weblogs.nos.nl/nieuwemedia/2008/05/25/website-ek-voetbal-staat-online/#comment-520

Jammer maar helaas!

groeten,

Bas

streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/12, 22:58:45 »
Citaat van: VandeBas
Omdat er onder Linux (nog?) geen Windows DRM mogelijk is, word je behandeld alsof je uit het buitenland komt.
Ik zag van de week toevallig op de site van de BBC een artikel over de pot Ned-Italië met een link "Watch highlights". Maar daar kwam de melding "only available for UK citizens". Ik weet niet of dat ook een Windows drm-kwestie is. Blijf het wel absurd vinden: de EK-beelden vliegen je via vele tv-zenders om de oren, maar dertig seconden beeld op internet is kennelijk te veel van het goede...

NLsandman

  • Gast
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/13, 02:01:30 »
Ik kijk altijd studio voetbal via internet en nu met studio sportzomer is dat niet mogelijk omdat de uefa eist dat die uitzending van drm wordt voorzien ivm wedstrijdbeelden.
Zo is het ook met die live wedstrijden, de nos zendt deze wel uit maar voorzien van drm.
Waarom die eis van de uefa mbt drm in internet uitzendingen is mij een raadsel.

Offline Tom

  • Lid
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/13, 09:02:36 »
Misschien sponsert Microsoft het EK verwonderen zou mij dat niet(lol).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/13, 09:35:30 »
De SP is het ook al opgevallen en onderneemt actie:

Citaat
"SP eist open source mediaspeler publieke omroep"

De SP eist dat de publieke omroep een open source mediaplayer ondersteunt. De ondersteuning van uitsluitend Windows Media Player is in strijd met het nationaal IT-beleid.

Het Europees kampioenschap voetbal in Oostenrijk en Zwitserland vormde de concrete aanleiding voor de vraag. De partij krijgt al regelmatig klachten van gebruikers van onder meer Apple en Linux computers die niet in staat zijn om streams van de publieke omroep te bekijken. Na een klacht van een teleurgestelde voetbalfan eerder deze week besloot Gerkens actie te ondernemen.

http://webwereld.nl/articles/51465/sp-eist-open-source-mediaspeler-publieke-omroep.html
Iemand van ons forum misschien? Ik was het niet, maar heb me er net als andere forummers zwaar aan geergerd, moest speciaal hiervoor Windows booten. :-(

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/13, 11:47:36 »
Hier een reactie van de NOS van iemand op Webwereld die om opheldering heeft gevraagd:

Citaat
1.Wij zijn niet 'overgestapt' op Silverlight, wij bieden behalve in
wmv, de stream ook aan in Silverlight. Er is dus niets veranderd, er is
iets bijgekomen.

2.De belangrijkste reden dat we Silverlight hebben toegevoegd, is omdat
Silverlight ook voor Apple-gebruikers te zien is. Met wmv-streams met
DRM is dit niet het geval. We bedienen nu in ieder geval alle Windows
en Apple gebruikers. In het verleden was dat niet het geval.

3.Dat de Silverlightstreams niet te zien zijn voor Linux-gebruikers,
dat klopt. Ook de wmv-streams (met DRM) zoals we die al geruime tijd
aanbieden zijn voor Linux gebruikers niet te zien.

4.De reden dat wij DRM toepassen op onze streams is niet omdat wij dat
zo leuk vinden, maar omdat de UEFA dat eist. Dus zonder DRM helemaal
geen streams. Een rechtenkwestie dus. Als het aan mij ligt mag iedereen
onze streams zien, op elk besturingssysteem. Om die reden bieden wij
bijvoorbeeld de Tour de France en de Olympische Spelen streams aan
zonder DRM, omdat de rechthebbenden dat niet van ons eisen. Alleen als
we niet anders kunnen gebruiken we dus DRM.
Het staat er niet helemaal duidelijk, maar blijkbaar is DRM de boosdoener, dus ook de WMV-streams (waar deze draad over gaat) heeft daar last van c.q. werkt simpelweg niet onder Linux. De DRM wordt geeist door de EUFA.

Het wordt eens tijd dat iedereen gaat inzien dat DRM zijn langste tijd gehad heeft. De muziekindustrie wordt langzaam maar zeker DRM-vrij, nu de rest nog.

NLsandman

  • Gast
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/13, 12:50:11 »
Helaas heeft het geen zin om de NOS hierop aan te spreken, misschien dat de europese commissie hier in rol in kan spelen, die kan in overleg treden met de uefa.
Toendertijd met die pay per view heeft men ook kunnen afdwingen dat zulke sport evenementen voor iedereen in europa te bekijken moest zijn, misschien is zo iets ook af te dwingen voor internet?

streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/13, 12:50:17 »
EK-stream is prima te kijken op Ubuntu. In het kort: er is een non-drm stream beschikbaar. Ik heb daar gisteren de wedstrijden mee kunnen volgen.

In het lang:
-Ik draai ubuntu 8.04 (Ubuntu Studio).
-Vanwege de gemelde problemen heb ik geprobeerd de boel aan de praat te krijgen met moonlight. Omdat dat niet helemaal soepel ging (moonlight was wel geinstalleerd, maar de ek2008 site 'speelde' niet goed) heb ik verder gezocht. Ik kwam terecht op deze pagina:
http://patrickyong.net/2008/05/15/browsing-silverlight-website-with-ubuntu-using-moonlight/
De stappen daar beschreven (incl -vooral- het firefox script) zorgden er voor dat moonlight wel goed ging werken op de ek2008-nos site.
-het beeld was niet goed, maar, belangrijker, ik kon wel met rechts klikken en zo de source zien. Moonlight geeft heel netjes een overzicht van de beschikbare streams. klik op open in external viewer en hoppa! de stream speelt prima in Totem (blijkbaar de standaard speler voor moonlight). URL van de stream gekopieerd en in VLC geplakt (mijn normale standaard player) en lekker EK gekeken!

Volgens mij is het een min of meer statische URL die niet wisselt per wedstrijd. De URL heb ik hier niet bij de hand, maar bij interesse kan ik die vanavond nog wel posten.

Succes!

Auke Haarsma

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/13, 13:41:12 »
Mooi dat het werkt, maar of het helemaal legaal is, is een tweede:

Citaat
Shining Some Light on Microsoft's Moonlight Covenant

Microsoft, on behalf of itself and its Subsidiaries, hereby covenants not to sue Downstream Recipients of Novell and its Subsidiaries for infringement under Necessary Claims of Microsoft on account of such Downstream Recipients’ use of Moonlight Implementations to the extent originally provided by Novell during the Term and, if applicable, the Extension or Post-Extension Period, but only to the extent such Moonlight Implementations are used to provide Plug-In Functionality.

http://www.groklaw.net/article.php?story=20080528133529454
In het kort verleent MS dus het recht (licentie) om Moonlight te gebruiken, maar dan alleen op systemen gelieerd aan Novell (openSUSE e.d.). Anderen beschikken dus niet over dat recht en bevinden zich in juridisch drijfzand. Bovendien, zo'n 'covenant not to sue' (overeenkomst om niet aangeklaagd te worden) is leuk en aardig, maar zegt alleen maar iets over het hier en nu. Dergelijke overeenkomsten kunnen ter plekke ongedaan gemaakt worden omdat deze vaak opgehangen zijn aan een bepaalde versie: je bent dus overgeleverd aan de grillen van diegene waarmee je de overeenkomst aangaat, in dit geval MS. Als aanhanger van vrije software, is dat op zijn minst gezegd een eng idee, een zwaard van Damocles dat altijd boven je blijft hangen en elk moment kan neerdalen.
(Zie voor een volledige juridische analyse de link naar Groklaw.)

Moonlight wordt gedistrueerd als binary-only, alweer een gruwel als je alleen maar open bron-software gewend bent. Meegeleverd worden diverse codecs, geleverd door MS. Alweer zoiets: MS-binaries (die je dus niet kunt bekijken en je mag hopen dat bijvoorbeeld geen informatie 'weglekt' naar deze en gene: wederom een zeer onprettig idee.

Citaat
Although Moonlight is Free Software, the final version will use binary-only audio and video codecs provided by Microsoft which will be licensed for use with Moonlight only when used as a browser plugin (see above).

http://en.wikipedia.org/wiki/Moonlight_(runtime)
Iedereen moet het bovenstaande voor zichzelf afwegen, maar van Moonlight krijg ik persoonlijk geen warm gevoel, integendeel.

streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/13, 13:45:36 »
De EK-stream die ik bedoel is prima te kijken zonder gebruik van Silverlight/Moonlight. Tis gewoon een bestaande URL die zonder truuks te gebruiken is. Via moonlight vond ik de URL, that's all.

Volgens mij is daar niks illegaals aan. In de URL staat zelfs 'non-drm' en 'public'.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/13, 13:50:48 »
Inderdaad, niet begrepen dat het om de url ging. Vreemd dan dat die wel werkt zonder Moonlight en dat de NOS zelf aangeeft (http://forum.ubuntu-nl.org/message/266827#p266827) dat het niet werkt?!??!, maar de rest van het verhaal blijft overeind staan. Voor mij geen Moonlight.

streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/13, 13:56:27 »
Mee eens, er zit op zn minst een luchtje aan.

Reactie op jouw edit: Ok, is 'mijn' non-drm link dan mss een foutje van de NOS?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/13, 14:09:45 »
Citaat van: ponq
Reactie op jouw edit: Ok, is 'mijn' non-drm link dan mss een foutje van de NOS?
Als jij het niet doorvertelt, doe ik het ook niet. ;-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
streaming video van ek wedstrijden werkt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/13, 16:14:24 »
De SP heeft haast:

Citaat
Het SP-Kamerlid wil met het oog op het EK voetbal zo snel mogelijk een oplossing. Voor de wedstrijd Nederland-Frankrijk, vrijdagavond, gaat dat niet meer lukken. Ze mikt op de finale, "want die gaan we ook halen."

http://www.nu.nl/news/1611335/52/SP_wil_omroepvideo's_in_open_formaat.html
Maar betekent dit ook, als we *niet* in de finale mochten komen (kleine kans, toegegeven), dat we dan ook geen cross-platform streaming krijgen?  ;-)