Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: out of scan range resolution>XGA bij opstarten  (gelezen 969 keer)

Walkure

  • Gast
out of scan range resolution>XGA bij opstarten
« Gepost op: 2008/01/16, 21:15:11 »
Ik heb pas voor het eerst Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon geinstalleerd maar bij het opstarten kom ik 2 van de drie keren in de problemen.
Bij het booten komt het bericht INFORMATION: out of scan range resolution >XGA .
Daarna kom ik in het login scherm, en daar gaat het 2 op de 3 keer fout. Na het geven van login en wachtwoord krijg ik dan een zwart scherm en alles is vast. Ik kan geen console openen (geen enkele ctr alt F-combinatie doet iets) en het enige wat werkt is de computer lomp uitschakelen.
Het lijkt het helpen als ik vanuit het login scherm nog eens herstart, dan kom ik daarna wel gewoon op de desktop. De keer daarna gaat het echter weer fout.

Ik heb al deze tips uitgevoerd, van https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/20328
hoewel deze persoon helemaal niet op de desktop terecht kwam. Er veranderde bij mij niets door.

Specs:
Grafische kaart:
VGA compatible controller: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device
Monitor:
Sony TFT LCD SDM-S51R (resolution 1024x768)

Als ik eenmaal ben opgestart ziet alles er goed uit, de resolutie ook. Maar voor ik ben opgestart kost het dus wel 3 pogingen.

Heeft iemand een oplossing?
groet,
Eva

out of scan range resolution>XGA bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/17, 09:57:10 »
De configuratie van X (de grafische server) staat in het bestand /etc/X11/xorg.conf . Daarin vind je o.a. de volgende parameters, in sectie "Monitor":

   HorizSync       -
    VertRefresh     -
Kijk in de handleiding van je monitor of op de site van Sony welke waarden hier moeten staan. Start je computer op in recovery mode om het bestand aan te passen.