Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities maken bij Ubuntu-installatie.  (gelezen 1296 keer)

Offline elspierre

  • Lid
Partities maken bij Ubuntu-installatie.
« Gepost op: 2008/04/26, 09:12:37 »
Gisteren heb ik een vraag gesteld over het maken van partities bij de installatie van Ubuntu.Uit de antwoorden heb ik begrepen dat Ubuntu niet perse in primaire partities hoeft te worden geinstalleerd (zoals Jan Stedehouder voorstelt in zijn boek over Linux ) maar ook in logische stations van een uitgebreide partitie kan worden geinstalleerd.

Ik wil een duo-bootsysteem maken met Ubuntu en Windows XP.
Windows staat uiteraard op een primaire partitie. Daarnaast heb ik nog een primaire partitie met de Windowsdata en een lege uitgebreide partitie van 50 GB die nog niet is ingedeeld in logische stations. Ik wil Ubuntu installeren in de vrije ruimte van de uitgebreide partitie in 3 logische stations ( root, swap en home)

Als ik bij  in Ubuntu bij   "create partition"  voor   " logical"   kies moet ik bij het maken van alle 3 die logische stations bij   "location for new partition"  kiezen  voor  "beginning"  of voor   "end" .  Moet ik  hier nu bij alle 3 die logische stations voor "beginning"  kiezen of voor "end" of wisselend ?
Als beginneling  met Linux Ubuntu begrijp ik niet wat ik daar moet invullen.

Als je bij de installatie 3 primaire partities maakt zoals Jan Stedehouder in zijn boek voorstelt, maar wat ik niet kan omdat ik al 2 primaire partities heb, moet je 3x voor "beginning" kiezen.

Wie kan mij uit de brand helpen wat ik het beste kan doen om Ubuntu te installeren ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Partities maken bij Ubuntu-installatie.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/26, 09:55:26 »
In principe maakt het helemaal niet uit ............
De volgorde van de partities is op zich niet belangrijk
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Partities maken bij Ubuntu-installatie.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/26, 11:04:33 »
Standaard staat dat op "beginning", laat dat maar gewoon zo staan.
Je kan inderdaad geen 3 + 2 primaire partities op je systeem hebben. Een harde schijf kan slechts 4 primaire partities aan.

Een handleiding over de installatie kan je hier vinden: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/
Het gaat wel over versie 7.10, maar bij de installatie is er weinig of niets veranderd.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

Offline elspierre

  • Lid
Partities maken bij Ubuntu-installatie.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/26, 11:50:49 »
Dank je wel rOn en Scormen.

Ik had die handleiding al gelezen maar daarin evenals in het boek "Probleemloos overstappen op Linux"  wordt bij de installatie van Ubuntu alleen over het aanmaken van  3 primaire partities gesproken. Ik vind dat een gemis van velen hebben reeds 2  primaire partities op hun schijf   ( als ze een duobootsysteem met Windows willen)   en kunnen daarom geen 3  primaire Linux-partities meer maken als ze ook een "home"-partitie willen. Vooral voor beginners is dat erg verwarrend.
Vandaar mijn vraag in het Forum.

Groetjes,
Pierre


Offline elspierre

  • Lid
Partities maken bij Ubuntu-installatie.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/26, 13:01:52 »
Pjotr123,
 
Als ik dat lees als beginneling met Ubuntu schrik ik want dat gaat deels boven mijn pet.

Ik heb zoals gezegd thans 2 primaire partities op mijn harde schijf, "C" de windows schijf die op een primaire partitie staat en daarnaast  "F" een primaire partitie met data. Bovendien heb ik nog een niet-toegewezen ruimte van 50 GB waarop ik  met de Ubuntu- live CD  3 logische stations wil maken om Ubuntu op te installeren.

Ik neem aan dat ik wanneer ik met de Live CD van Ubuntu  Ubuntu 8.04 ga installeren ik gewoon 3 logische partities ( root, swap en home ) kan maken in de niet-toewezen ruimte  en dat ik dan een duobootsysteem heb met zowel Windows XP als Ubuntu.Of  kan ik dan nog problemen verwachten met het opstarten van hetzij Windows hetzij Ubuntu ?

Gaarne jouw mening.
Groetjes,
Pierre