Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD  (gelezen 3025 keer)

roelof92

  • Gast
Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Gepost op: 2008/12/28, 11:43:24 »
Hallo,

Ik zit met een probleem ik wil Ubuntu 8.04.1 installeren op een oude Acer Aspire 3620 laptop zonder cd. Mijn cd-rom speler doet het wel maar als hij een tijdje bezig is gaat de lezer klem zitten en moet ik hem handmatig losmaken. Dit kan ik natuurlijk niet in de installatie. Zou het mogelijk zijn om het te kunnen installeren via een network boot of vanuit Windows (geen WUBI)?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/28, 11:45:48 »
Probeer het eens met Unetbootin:
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Niet alleen voor BIOS flitsen!  :-)

roelof92

  • Gast
Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/28, 11:51:11 »
Probeer het eens met Unetbootin:
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Niet alleen voor BIOS flitsen!  :-)
Het probleem is dat ik geen Ubuntu op die laptop heb en ook geen USB 2.0 poorten en usb sticks die groter als 65 mb zijn. Zou ik niet een kant en klaar Ubuntu bestandssysteem in een FAT32 partitie stoppen en daarna een Ext3 partitie aanmaken in GParted en alles uit die FAT32 partitie laten kopieren naar de Ext3?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/28, 11:54:46 »
Probeer het eens met Unetbootin:
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Niet alleen voor BIOS flitsen!  :-)
Het probleem is dat ik geen Ubuntu op die laptop heb en ook geen USB 2.0 poorten en usb sticks die groter als 65 mb zijn. Zou ik niet een kant en klaar Ubuntu bestandssysteem in een FAT32 partitie stoppen en daarna een Ext3 partitie aanmaken in GParted en alles uit die FAT32 partitie laten kopieren naar de Ext3?

Nee, dat zou ik niet doen. In jouw geval zou ik (toch) voor Wubi kiezen.

roelof92

  • Gast
Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/28, 12:00:08 »
Probeer het eens met Unetbootin:
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Niet alleen voor BIOS flitsen!  :-)
Het probleem is dat ik geen Ubuntu op die laptop heb en ook geen USB 2.0 poorten en usb sticks die groter als 65 mb zijn. Zou ik niet een kant en klaar Ubuntu bestandssysteem in een FAT32 partitie stoppen en daarna een Ext3 partitie aanmaken in GParted en alles uit die FAT32 partitie laten kopieren naar de Ext3?

Nee, dat zou ik niet doen. In jouw geval zou ik (toch) voor Wubi kiezen.
Ik heb een ongelovelijke hekel aan Wubi omdat het altijd een groot feest is met kernel updates, is er echt geen enkele manier om network boot te gebruiken of om alles handmatig te intstalleren vanuit Windows? En zou het ook mogelijk zijn een cd-rom image te mounten zodat ook de BIOS het herkent als een aparte cd-rom?

Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/28, 14:18:58 »
Nee, anders dan met wubi kan je Ubuntu niet installeren vanuit windows.

Wat je wel kan doen is een verloop stekker kopen van 2,5 naar 3,5 harddisk en dan de hd uit die laptop plukken.
Vervolgens in een normale pc alle HDtjes afkoppelen en deze hd erin hangen en dan Ubuntu installeren.

Misschien dat een externe cd-rom player nog uitkomst bied voor je ??

Of de cd-rom player uit de laptop plukken en uit elkaar halen en kijken waarom de media vastloopt erin.
Vuil ?
stukje plastic ?
een losgelaten label ??
Wat veel gebeurt is dat er een label van een media afvliegt en erin gaat zitten waardoor de boel klem komt te zitten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

roelof92

  • Gast
Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/28, 15:00:09 »
Nee, anders dan met wubi kan je Ubuntu niet installeren vanuit windows.

Wat je wel kan doen is een verloop stekker kopen van 2,5 naar 3,5 harddisk en dan de hd uit die laptop plukken.
Vervolgens in een normale pc alle HDtjes afkoppelen en deze hd erin hangen en dan Ubuntu installeren.

Misschien dat een externe cd-rom player nog uitkomst bied voor je ??

Of de cd-rom player uit de laptop plukken en uit elkaar halen en kijken waarom de media vastloopt erin.
Vuil ?
stukje plastic ?
een losgelaten label ??
Wat veel gebeurt is dat er een label van een media afvliegt en erin gaat zitten waardoor de boel klem komt te zitten.
Ik hou niet van geld betalen:P dus ik zal eerst is mijn laptop gaan uitelkaar halen en anders kijken of ik iets kan vinden, zou het een mogelijkheid zijn als ik met WinRAR het .iso bestand uitpak op een partitie en daarna de windows partitie verweider? Of is de boot file zo ingesteld dat het alleen als cd-rom werkt. En wat zijn nou eigenlijk de nadelen van Wubi tegenover een dual-boot?

Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/28, 15:38:35 »
Citaat
Ik hou niet van geld betalen:P dus ik zal eerst is mijn laptop gaan uitelkaar halen en anders kijken of ik iets kan vinden, zou het een mogelijkheid zijn als ik met WinRAR het .iso bestand uitpak op een partitie en daarna de windows partitie verweider?
Vrees dat dit niet gaat werken.
Citaat
Of is de boot file zo ingesteld dat het alleen als cd-rom werkt.
Zoals de iso is samengesteld  wel.

Citaat
En wat zijn nou eigenlijk de nadelen van Wubi tegenover een dual-boot?
Wat je hierboven zelf al aangaf, afhankelijkheid wan windows, en vaak nukkig gedrag omdat het op een virtuele partitie staat.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Bazzer

  • Gast
Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/28, 17:24:12 »
Toevallig heb ik hier nog een cd speler van 3 jaar oud (jong) liggen als hij past mag je hem
voor weinig overnemen.
Mocht je interesse hebben dan zoek ik even de gegevens voor je op!

Groetjes Ben.

roelof92

  • Gast
Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/28, 19:06:18 »
Toevallig heb ik hier nog een cd speler van 3 jaar oud (jong) liggen als hij past mag je hem
voor weinig overnemen.
Mocht je interesse hebben dan zoek ik even de gegevens voor je op!

Groetjes Ben.
Als het een cd-speler is die helemaal (ook de laser) uit de laptop kan en het is een mooi prijsje dan ben ik geïntereseerd, misschien kan je me de technische gegevens pm'en?

Bazzer

  • Gast
Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/29, 00:44:08 »
Roelof, ik heb hem gescand.

De speler komt uit een defecte laptop dus ik kan geen 100% garantie geven dat hij goed is.
Ik ben bereid hem te versturen en als blijkt dat hij goed is betaal je mij 25 euro + verzendkosten

Groet Ben.

[verwijderd door de beheerder]
« Laatst bewerkt op: 2008/12/29, 09:48:39 door Ben Looijen »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/29, 00:50:47 »
Houd er aub rekening mee dat handelen niet is toegestaan hier op dit forum.
Als je toch iemand blij wil maken door je cd-speler te verkopen, doe dat dan via de mail ofzo.
Nieuwe reacties over het (ver)kopen van hardware in dit topic zullen dan ook verwijderd worden.

Bazzer

  • Gast
Re: Ubuntu 8.04.1 installeren zonder CD
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/29, 00:56:08 »
Sorry, wist ik niet, zal niet weer gebeuren!