Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstartprobleem met Ubuntu 8.04 na update  (gelezen 1103 keer)

Offline Jehanne

  • Lid
opstartprobleem met Ubuntu 8.04 na update
« Gepost op: 2009/02/14, 17:38:55 »
Hallo allemaal,
Gisteren een update geïnstalleerd, gewoon, via de normale weg. Na op afsluiten te hebben geklikt duurde het langer dan normaal voor de computer afsloot. Vanmorgen deed hij raar bij het opstarten: steeds weer opnieuw naar de grub terug, een paar keer. Ik had dat een anderhalf jaar geleden ook al eens, toen heb ik een nieuwe installatie gedaan, sindsdien geen problemen: tot vanmorgen. Okee, geen probleem: live CD erin en opnieuw installeren. Wat schetst mijn verbazing: de pc start gewoon op, met de CD: niks geïnstalleerd. Alles werkt niks aan de hand. Nu is hij even uit geweest, ik wil hem net weer opstarten: weer hetzelfde. Hij werkt alleen als ik de CD erin doe, en op installeren klik. Dat lijkt me niet zoals het hoort.... Wat nu? Gewoon een installatie doen? Of is er een ander idee?

groetjes,

Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Re: opstartprobleem met Ubuntu 8.04 na update
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/14, 19:27:42 »
Kun je wat specifieker zijn? Welke versie was vroeger geïnstalleerd. Welke versie heb je nu? Hoe merk je dat er niets geïnstalleerd is geworden?
Wat bedoel je eigenlijk met "steeds weer opnieuw naar de grub terug"?

Offline Jehanne

  • Lid
Re: opstartprobleem met Ubuntu 8.04 na update
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/15, 09:19:34 »
Iets specifieker, ik ga het proberen. Ik heb hier een dual boor, met XP en Ubuntu 8.04. Regelmatig komen er veiligheidsupdates, of andere dingetjes, die ik dan braaf laat installeren. Gistermorgen was er weer iets, maar ik weet niet meer wat. Ik sloot gewoon af en een paar uur later wilde ik weer opstarten, toen ging het heel vreemd. Opstarten staat er dan, en dan komt de grub. Ik klik dan op Ubuntu en dan gaat hij (normaal gesproken) opstarten, maar nu begon hij weer opnieuw, weer opstarten, weer grub enz. Ik noem het maar een soort "loop" op z'n Engels uitgesproken.
Een hele tijd terug (in Gutsy) heb ik dat ook eens gehad. Het enige wat toen hielp was Gutsy opnieuw installeren, dus ik dacht dat nu ook maar weer te doen. Ik heb een live CD van 8.04 hier liggen (pas nog op mijn laptop gezet) dus die laten draaien. Installeren lukt echter niet: de computer start met de CD gewoon op, alles werkt dan weer, alleen lijkt het alsof hij iets met de CD doet. Ik weet dus niet wat, maar hij draait (ik hoor geluid, niet het gewone geluid van de CD) en dan werkt Ubuntu weer als vanouds. Als ik kijk naar wat er nu op de HDD staat, dan is er niks veranderd, althans niets wat ik kan zien.

Zal ik eens een CD branden met 8.04.2? Ik heb nu draaien 8.04.1, want ik wilde de LTS versie.
Of kan ik iets anders proberen?

Vanaf de CD booten en op installeren klikken, geeft als resultaat alleen de taalkeuze en daarna start Ubuntu op alsof ik niet aan het installeren was. Raar hoor.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Da Freeze

  • Lid
Re: opstartprobleem met Ubuntu 8.04 na update
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/15, 10:20:25 »
Ik had ook problemen met opstarten na de laatste update. Toen de update klaar was, vroeg deze om Ubuntu opnieuw op te starten. Op dat moment komt er een 6-tal opties. Standaard staat deze op "menu.lst" ongewijzigd laten. Ik koos voor de "door ubuntu meegeleverde default instelling". Toen werd de opstartprocedure aangpast en kon mijn pc ook niet meer goed opstarten.

Wanneer deze doorstart, komt er ineens de melding dat de Ubuntu partitie niet gevonden kan worden. Door de default instellingen voor herstarten die ik heb gekozen is de nummering van de bootsectoren gewijzigd in de menu.lst. Deze kan je weer herstellen door de LiveCD op te starten.

In de Live omgeving, start de Terminal op.
Type nu:
sudo gruben voer vervolgens je wachtwoord in

type nu:
find /boot/grub/stage1
Nu komt er een waarde die aangeeft waar jou bootsector zich bevindt. Bij mij is dat (hd0,4) Schrijf dit op (of onthoudt dit).

Type nu "quit" om uit het find commando te gaan, type vervolgens:
sudo gedit
De teksteditor komt tevoorschijn. Open in de teksteditor nu boot/grub/menu.lst.
title Ubuntu 8.04.2, kernel 2.6.24-21-generic (recovery mode)
root (hd0,4)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-21-generic root=UUID=2b3a32a2-d8ee-4ef9-af7c-5517a5d71f3d ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-21-generic

Controleer nu of de waarde in "root" overeenkomt met de waarde die jij hebt opgeschreven. Zoniet, dan moet je het aanpassen in de waarde die jij hebt opgeschreven. Sla de boel op, sluit de terminal en start eens opnieuw op zonder CD. Ik vermoed dat dit de oplossing is, anders horen we het wel. Succes!  :)

Offline Jehanne

  • Lid
Re: opstartprobleem met Ubuntu 8.04 na update
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/15, 10:55:55 »
Da Freeze,
bedankt voor je antwoord. Ik denk dat dit niet de oplossing zal zijn, want wat jij beschrijft, dat heb ik niet gehad. De computer vroeg niet om een herstart. En ik heb 8.04.1 nu draaien, niet zoals jij beschrijft 8.04.2.

Ook herstarten in recovery mode werkt niet; steeds dezelfde herhaling van opstarten, laden weer opstarten, etc.
Alleen als ik opstart met de CD al in de lade, dan werkt alles "normaal" (is niet normaal, want normaal heb je de CD nooit nodig)
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Da Freeze

  • Lid
Re: opstartprobleem met Ubuntu 8.04 na update
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/15, 11:46:24 »
Jehanne,

Het versienummer is hierbij niet relevant. Het gaat om de richting die de PC krijgt voorgeschoteld om op te starten. Controlleer even of de hd0,x overeenkomt. Wat je anders kan doen is de System Rescue CD aanmaken en daarmee het systeem herstellen. Tenzij iemand anders hier nog een logische verklaring heeft natuurlijk!

Offline Jehanne

  • Lid
Re: opstartprobleem met Ubuntu 8.04 na update
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/15, 14:02:48 »
Hi,
Nou, ik kreeg hem daarnet helemaal niet meer opgestart :-( Zit nu op mijn laptoppie, in Xp te werken, want draadloos internet werkt op deze nog niet zoals ik wil.....
Maar goed, gelukkig heb ik de belangrijke dingen altijd op een andere HDD staan (dankzij Mcyver) Ik heb Ubuntu eraf gegooit met gparted en nu is er een verse installatie bezig. Is ook wel eens goed denk ik.

Bedankt voor het meedenken. Het enige dat ik graag wil weten (nieuwsgierig), wat kan er nou toch mis zijn gegaan met die update van gisteren. Wat ik nog van weet, was dat er iets van Firefox inzat en een heleboel dingetjes die stonden onder "belangrijke veiligheidsupdates" dat doe ik dus steeds braaf, maar nu ging er blijkbaar iets fout.

Enfin, ik krijg mijn computer wel weer aan het draaien, maar jammer is het wel: ik had Ubuntu net lekker naar mijn zin ingericht.

groetjes,
Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline heir4c

  • Lid
Re: opstartprobleem met Ubuntu 8.04 na update
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/15, 19:49:58 »
Je kan in zo'n geval ook opstarten met de vorige kernel versie en dan kijken of het dan ook verkeerd loopt. Doe ook eens een memtest om het geheugen te kontroleren. En om je instellingen te bewaren, maak een backup van je /home.
Met de verborgen bestanden erbij, dan kan je die na een herinstall gewoon terug zetten en heb je je instellingen terug. Ook in firefox, de Add-on 'Foxmarks' installeren, dan worden je bookmarks bewaard via internet. En kan je ook eventueel je andere computers of versies die je installeerd syncroniseren via dat programma en heb je overal dezelfde bookmarks.
Via Systeem>Beheer>Log File Vieuwer (in engelse versie) kan je het opstart log bekijken en zien waar het mis gaat. En als je dat log met de fouten en errors hier (gedeeltelijk) post dan kunnen ze hier eens kijken waar het mis gaat en je zo meer gerichter helpen.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 19:53:14 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu