Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSH veilig op een onbeveiligd WIFI netwerk  (gelezen 1075 keer)

SSH veilig op een onbeveiligd WIFI netwerk
« Gepost op: 2012/06/09, 23:58:51 »
Hallo,
Ik ben me aan het verdiepen in SSH. Begrijp het nog niet helemaal, dus hierbij mijn volgende vraag.
Ik wil graag tijdens de vakantie op het wifisignaal (onbeveiligd) van de camping, contact leggen met mijn eigen router en dan op internet om te surfen.
Moet je dan thuis een server (op een laptop bijvoorbeeld) aan laten staan, of gaat het ook zonder de thuiscomputer?
Is er ook ergens een site waar eea duidelijke "stap voor stap" op staat, om dit op te zetten. Of moet er meer gebeuren om dit voorelkaar te krijgen?
Maar misschien is dit ook wel te hoog gegrepen voor mij  ^-^
grzz,
pETER

Offline jan11000

  • Lid
Re: SSH veilig op een onbeveiligd WIFI netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/10, 03:36:54 »
Enigste wat gevaarlijk lijkt is het inloggen in het begin, want dan kan waar jij inlogt iedereen meekijken.
En je weet niet of je echt inlogt op je normale wifi of dat iemand je afvangt met je wifi, dus tussen jou en de wifi gaat zitten.
Daarom kun je nooit met wachtwoorden inloggen op een gratis wifi, er kan iemand er tussen gaan zitten, en al je wchtwoorden afvangen.

Enigste wat ik kan bedenken is een wachtwoord die bij elke inlog veranderd, dan hebben ze niks aan wachtwoorden.

http://revision3.com/hak5
Hier laten ze zien hoe je wifi kunt afvangen, dus er tussen gaat zitten als iemand verbinding maakt.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/10, 03:39:06 door jan11000 »

Re: SSH veilig op een onbeveiligd WIFI netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/10, 09:48:24 »
Enigste wat ik kan bedenken is een wachtwoord die bij elke inlog veranderd, dan hebben ze niks aan wachtwoorden.
Of je kunt een keypair gebruiken.  Dan gaat bij inloggen de publieke sleutel nog wel over de onbeveiligde verbinding, maar daar kun je toch niets mee zolang je prive sleutel niet hebt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: SSH veilig op een onbeveiligd WIFI netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/10, 12:23:15 »
Enigste wat gevaarlijk lijkt is het inloggen in het begin, want dan kan waar jij inlogt iedereen meekijken.
En je weet niet of je echt inlogt op je normale wifi of dat iemand je afvangt met je wifi, dus tussen jou en de wifi gaat zitten.
Daarom kun je nooit met wachtwoorden inloggen op een gratis wifi, er kan iemand er tussen gaan zitten, en al je wchtwoorden afvangen.

Enigste wat ik kan bedenken is een wachtwoord die bij elke inlog veranderd, dan hebben ze niks aan wachtwoorden.

http://revision3.com/hak5
Hier laten ze zien hoe je wifi kunt afvangen, dus er tussen gaat zitten als iemand verbinding maakt.
Zelfs als iemand vanaf het begin meekijkt is SSH veilig.
De voorwaarde is wel dat je keys gebruikt, of als dat te lastig is dat je wachtwoorden sterk genoeg zijn.

Een wat oudere handleiding om de SSH verbinding op te zetten en daarna Firefox te tunnelen over die SSH verbinding staat hier: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=723025

Re: SSH veilig op een onbeveiligd WIFI netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/10, 13:30:19 »
In plaats van het tunnelen van surfverkeer via ssh is het ook een optie om een VPN, virtual private netwerk, in te stellen. Op die manier kan je al het verkeer in één keer via een beveiligde verbinding tunnelen. Dus ook je email verkeer, dns etc. Dat is echter wel ingewikkelder om voor elkaar te krijgen. Met het nodige zoekwerk en google is er wel uit te komen.

Re: SSH veilig op een onbeveiligd WIFI netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/10, 15:22:01 »
Secure Shell (SSH) is versleuteld, dus er is een mate van beveiliging aanwezig ja.

Offline softbart

  • Lid
Re: SSH veilig op een onbeveiligd WIFI netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/11, 19:01:38 »
Op de camping (6-7 maanden per jaar) maak ik  via wifi contact met mijn server (een WD-live nasje) thuis. Dit met ssh, uiteraard met een sshkey + ww.
Alle data staat op de server ook mail e.d.. Met sshfs altijd een directe koppeling tussen programma's en data.
De opbouw van de mail (grote mailbox)  is wel iets trager door de trage upload.  Dit geldt ook voor hele grote bestanden.

Algemene opmerking: volgens mij is een ssh verbinding al een tunnel.

groet,

Theo