Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie aanmaken duurt dagen ?  (gelezen 1305 keer)

Offline fred101

  • Lid
partitie aanmaken duurt dagen ?
« Gepost op: 2006/11/04, 11:20:47 »
ik heb net de cd gemaakt van ubuntu. Daarmee gewerkt van af de cd rom en ik moet zeggen erg mooi. Voel me gelijk thuis (ik heb 12 jaar geleden voor het laatst met Unix gewerkt en daarna altijd ruzie met windows gehad maar dat oude unix was toch wel iets anders) Dus vol goede moed op installatie gedrukt. Ik kies optie 1 en zet de schuifbalk op 10 Gigabyte partitie grootte en hij gaat een partitie maken. Tenminste daar begon hij gisterenavond om 22,00 uur mee.  Vanmorgen was hij er nog mee bezig. als werkt nog gewoon. Ik kan ondertussen gewoon alles draaien van af de CDRom maar hangt er nu iets of duurt dit gewoon dagen.

fred

Puma

  • Gast
partitie aanmaken duurt dagen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/04, 13:50:35 »
Hoeveel RAM zit er in je PC ?

Offline Dave

  • Lid
partitie aanmaken duurt dagen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/04, 14:32:04 »
nee meer dan een paar minuutjes zal dat normaal niet zijn.
ik heb een amd 800 met 512Mb en gaat het sneller mee dan koffie halen.
En diverse keren opnieuw gedaan voor het naar de zin was ook nog.
Er is vast iets waardoor het systeem blijft steken.
De HD eens behandelen met een flop van de fabrikant? (controleren en formateren etc)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
partitie aanmaken duurt dagen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/04, 14:39:53 »
Goede opmerkingen en adviezen!

Als toevoeging: probeer de gewenste partitie eens aan te maken met de afzonderlijke Gparted live CD, i.p.v. met de Gparted op de LiveCD van Ubuntu zelf. Scheelt een enorme hoop systeemkracht.

Haal 'm hier: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Groet, Pjotr.

Offline fred101

  • Lid
partitie aanmaken duurt dagen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/04, 17:06:27 »
hoi, bedankt, als ik straks thuis ben ga ik het proberen. Ik heb ondertussen ook gehoord dat ik beter eerst kan defragmenteren en van windows een of ander groen bestand moet weghalen (kom er even niet op hoe het heet)

Fred

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
partitie aanmaken duurt dagen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/04, 19:54:48 »
Dat is inderdaad een goede tip !
Het partitioneren van een gedefragmenteerde HD gaat stukken sneller.

Succes en laat het weten !
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

cotcot

  • Gast
partitie aanmaken duurt dagen ?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/04, 20:43:01 »
Als je verder problemen hebt met de installatie kan ik de Alternate InstallCD aanraden. Die werkt over het algemeen veel beter.

Offline fred101

  • Lid
partitie aanmaken duurt dagen ?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/04, 23:27:22 »
Ik ga nu die cd branden met de live versie van gparted want de rest wil niet. Die Gates heeft het goed afgetimmerd en wil geen megabyte toegeven. De XP partitie kan hij niet verkleinen.

fred

cotcot

  • Gast
partitie aanmaken duurt dagen ?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/05, 07:33:27 »
Als dit niet lukt kan je nog Partlogic ( http://partitionlogic.org.uk/manual/index.html ) of ntfsprogs ( http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntfsresize.html ) proberen.
Vergeet de NTFS niet te defragmenteren vooraleer te resizen.

Offline fred101

  • Lid
partitie aanmaken duurt dagen ?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/06, 11:46:30 »
hallo

Het is gelukt, alleen onvoorzien ben ik nu ook XP kwijt wat niet de bedoeling was want daar staat voor mijn werk software op die er niet is onder linux.
Alles lijkt te werken en ik raak al wat thuis, er komt weer van alles van vroeger naar boven als ik met terminal werk.  :-)
Nu nog mijn randapparaten werkend krijgen, een XP disk regelen ivm herinstallatie en dat internet werkend krijgen. Ik kom alleen tot de router omdat ik geen proxy dingen weet (ander topic gestart)

bedankt

fred